Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Taas (kiitos eläinkauppojen kasveille) on akvaarioihini räjähdysmäisesti kasvanut todella kiusallinen kehäkotilo (postitorvikotilo) kanta.
Ja ne oikeasti lisääntyvät räjähdysmäisesti...
Joten kysellään (taas) että miten, oi miten saan nuo pois vahingoittamatta kierteissarvikotiloitani?
Itse olen päässyt ylimääräisestä kotilokannasta lähes lopullisesti eroon nyppimällä ne pois sitkeästi aina kun näen. Nykyään kotiloita näkyy vain hyvin harvoin, ja silloinkin nappaan ne pois. Olen kuullut että eipä siihen juuri muuta konstia taida olla. Mutta voin kyllä todetta että sitkeällä nyppimisellä ne on todella kadonneet lähes kokonaan.
Sama homma täällä, nyppimällä. Minä en edes niin ahkerasti, lähinnä vaan vedenvaihtojen yhteydessä. Luinkohan jostain, että kierteiset syövät postitorvien munia ja siten auttavat hävittämään niitä.
juu olen minäkin niitä yrittänyt nyppiä... Mutta se tuntuu lähes turhauttavalta kun aina niitä ilmaantuu lisää vaikka mistä!
Kalatkaan eivät niitä suostu syömään...
(nuori lehtikalaparvi)
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitkä olivatkaan niitä kalalajeja jotka syövät kyseisiä kotiloita?
Pallot ja nuoliaiset ovat tehokkaita. Pallokalat vaan aniharvoin soveltuvat huntueväisten sekaan ja yleensäkin seura-akvaarioon. Nuoliaispuolelta altaisiin ehkä parhaimmin soveltuva olisi raitanuoliainen. Perusteluina se että ovat yleisiä, eivät kasva hirmu isoiksi ja luonne ei ole agressiivinen. Nuoliaiset sitten ovat parvikaloja ja vähintään ostettava 4 yksilöä.
kotiloita saa kuulemani mukaan niin pois, että valojen sammuttua laittaa pohjaruokanapin niin kotilot kerääntyy siihen ja sitten n. tunnin päästä voi kerätä ne pois kun kaikki nököttää sen ruokanapin päällä. kannattaa varmaan kokeilla jos ei jaksa nyppiä yksitellen.
Tehokkainta on nyppiä kotiloja yöllä eli meillä homma hoitui helposti kun junioria piti aina nousta syöttämään yöllä. Ekana lapselle tuttipullosta eväät, sitten akvan luo, valot päälle ja kauhea tappomeininki päälle. Yön aikana saatoin 2-3krt toistaa operaation, pimeys aina ajoi kotilot liikenteeseen. Siihen kun lisäsin ison kiven ja kannon pesu/kuivatusoperaation oltiin jo voiton puolella. Niitä munia ei meillä kertynyt ikinä näkösälle vaan juuri kivien, simpukoiden ja kannon alle. Piti häätää erikoistoimin. Tehosi kun aikansa jaksoi liiskata kotiloita. Nyt ekvassa ei ole kun kotiloiden tyhjiä, valkoisia kuoria enää..eläviä ei ole aikoihin näkynyt.
----------
Ja meillä nuoliaiset ei sitten kanssa älynneet MITÄÄN kotilojen päälle, niiden varaan jos homma olisi jäänyt niin huh. Kannattaa varmaan kokeille kaikkia esiteltyjä keinoja kerralla..en itse nypipnyt kotiloja pois vaan liiskasin lasiin, kasviin, kantoon ja kalat taistelivat kuka saa herkkuna kotilojen jämät.
Postitorvikotilot muuttivat muotoaan kasaksi tyhjiä kuoria pikku hiljaa timanttikirjoahvenien tulon myötä. Tosin siinä sivussa meni kaikki pienikokoiset kierteisetkin... Ihmettelin jo, miksei affenilla tunnu olevan koskaan erityisen nälkä
Syys siihen että kutsumattomia kotiloita tulee akvaarioon ei suinkaan ole eläinkaupissa, vaan kasvien käsittelyssä ennen omaan akvaarioon istuttamista. Kaikki näkyvät kotilot poistetaan; samoinkuin mäti mekaanisesti käsin pyyhkimällä ja sitten: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... php#kasvit
Akvaariossa jo olevat nypitään, mikä on tosin turhauttavaa verrattuna tuohon ajoissa tapahtuvaan torjuntaan yllä.
Ainakaan eläinten matolääke Flubenol ei hyvin tehoa, vaikka sitä tarjotaan jopa akvaarioliikkeissä tähän tarkoitukseen. Pikkuiset postitorvet ainakin jäävät helposti elämään ja muutenkin se on kovin hidas myrkkynä.
Juuri sitä. Ja käyttöohjeistaanhan tuon ehdotuksen bongasinkin.
Sisältää (100 ml):
- kuparisulfaatti 1179 mg
- metaldehydi 4,5 mg
- riboflaviini-5-fosfaatti 0,75 mg
Näin vain vaihtoehtona alunalle.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)