Lastulevyalusta?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Dori
Junior Member
Junior Member

Lastulevyalusta?

Viesti Kirjoittaja Dori »

Minä olen ostanut akvalleni (60 l) lastulevyalustan. Käyhän se...? ei ainakaan ole varaa muuhun! Olen laittanut pöydän päällä muovisen pöytätabletin, jotta pöytä säästyisi kastumalta. Lastulevy kai menettää kantokykynsä kastuessaan...? 8O Niin, että kestäisikö se altaani painoa?
Annu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Annu »

Kannattaa kysyä puutavaraliikkeestä. Akvaario ei ole suuri, mutta kannattaisi tarkistaa levykaupasta, miten pitää tukea että levypala kestää n 100-110 (akvaario+vesi+heikka yms) kg painoa Lastulevy on herkkää taittumaan - siinä kun ei ole mitään pitkää sitovaa kuitua. Kastuneena ei kestä juuri mitään. Riippuu paljolti siitä, mitkä ovat akvaarion pohjan mitat, eli miten suurta pinta-alaa lastulevyn pitää kannattaa. Ja miten olet rakentanut jalakset, eli miten levy on tuettu alapuolelta tkipuilla tai muilla vastaavilla. Kirpputoreilta löytyy usein parilla eurolla vanerilevyjä, jotka jää huonekaluista, sängyistä ym ylitse. Varmasti löytyy tukeva vaneripalakin aikas halvalla.

Annu
KatjaS
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Altaan alusta

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Itselläni on 250 litran akvaariossa 18 mm lastulevyalusta ja se on toiminut tosi hyvin jo monta vuotta. Lastulevyn päällä on routamattoa koko akvaarion pohjan alalta. Lastulevy on päällystetty paksulla puukuvioisella tarramuovilla. Akvaarioni on kokolasia, ilman kehyksiä ja jalusta on tavallinen alumiinijalusta. Elikkäs voit huoletta laittaa lastulevyn akvaariosi alle, laita myös routamatto, koska se tasaa pieniä epätasaisuuksia :roll: .
Annu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Annu »

Huh! Jos jalusta tukee pohjalevyä kaikilta reunoiltaan ja siinä on tukemassa muutama poikkipuu, kestää varmaan aika hyvin. Itse en kuitenkaan saisi öitä nukuttua 18mm lastulevyllä tuon samankokoisen akvan alla... :roll:
Suosittelisin kuitenkin levyn maalaamista kunnolla kiiltävällä kovapintaisella maalilla. Teipit ja tabletit ei kauheasti kosteudelta suojaa, jos sellainen on tullakseen.

Annu
kirjo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kirjo »

En suosittele. Olen nimittäin kerran testannut, nostin TYHJÄN vanhan akvaarion lastulevyisen tv-tason päälle. (melko painava, 200l allas, ilman mitään muuta kuin lasia) Ja kas, jo samana iltana kuului raksahdus, ja lastulevypäädyt olivat sievästi haljenneet. Tv-tasossa oli myös keskituki lastulevyä, eí näköjään kestä yhtään mitään ko. aine.

Toinen jännittävä, joskaan ei kovin vaarallinen ilmiö, on terraario, jossa on 40kg hiekkaa ja muutama iso kivi,ei siis vettä: Se on vanhalla akvaarioon tarkoitetulla alumiinijalustalla, jossa on vain 4 jalkaa kuuden sijasta. Päällä on jonkinlainen liimapuulevy, ohuita puulevyjä kasattu yhteen, sitten paksu styroksi. Huomasin n. puolen vuoden käytön jälkeen sattumalta, että ohuehko puulevy on pohjasta halki, pitkällä matkalla.

Asiattomat jalustat eivät siis kestä edes muutaman kymmenen kilon painoa. Muut altaat/hiekkaa paljon sisältävät terrat ovat meillä lecaharkkojen tai täyspuuta olevien, erittäin tukevien ja paksujen lipastojen päällä, keskituella.
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
Nanuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

Eihän se vesivanerilevy paljoa edes maksa... Mars kauppaan! :D
KatjaS
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Alustasta

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Suosittelen edelleen lastulevyä, koska olen sen käytössä todennut hyväksi.
Jalusta on tavallinen kuusi jalkainen ja poikkipienoja on ihan normaalisti. Ei lastulevy ole siitä lujimmasta päästä, eihän se kestä jos se on ns. tyhjän päällä. Kunnon jalusta täytyy olla alla tasaamassa painopisteitä. Kastumisesta johtuvia ongelmia ei ole ollut, koska alusta on hyvin suojattu. Eipä ole lukuisissa muutoissakaan ongelmia ollut, kaikki on tullut ehjänä kotiin. Mutta jokainen taaplaa tyylillään ja eiköhän jokaisella ole ne omat suosikit tässäkin asiassa :? .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”