Akvaario haisee?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Akvaario haisee?
Missä vika, 100l altaasta on kyse ja haisee eteiseen asti, allas on olohuoneessa? Kaiken pitäsisi olla kunnossa?
-
- Senior Member
Minä puhdistin tänään sisäsuodattimen ja aloin sitten iltapäivällä ihmetellä että kylläpäs vieläkin haisee, vaikka on jo pari tuntia puhdistuksesta kulunut. Ja äsken mietin, että eikun vaan haisee ja menin sitten suurinpiirtein nenä vedenalla haistelemaan, ja kyllä se haisee!
Laponnut olen vasta ja vettä vaihdan n. puolet joka viikko, kuolleita kaloja ei ole ja kasvitkin ok.
Mites voiko olla mahd. että ulkosuotimen pönttöön olisi mennyt kotiloita ja ne on ruenneet haisemaan?
Laponnut olen vasta ja vettä vaihdan n. puolet joka viikko, kuolleita kaloja ei ole ja kasvitkin ok.
Mites voiko olla mahd. että ulkosuotimen pönttöön olisi mennyt kotiloita ja ne on ruenneet haisemaan?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Apua, ostin juuri jotain sekundamangrovea, on todella punaista eikä ollut kovinkaan kallista. Oli mukavan näköinen ja sain siihen kivasti koverrettua kolosia tuleville monneille. Taisi olla Malesiasta lähtöisin. Joku hanan kuva siinä oli paketissa olleessa lapussa oli ja juurakko veden alla, tekstistä ei tietenkään saanut mitään tolkkua.. -Paras varmaan laittaa se saaviin vettymään ja odotella josko alkaa haisutella..aquasol kirjoitti:Itse laitoin mielestäni tosi hieno juurakon yhteen altaaseeni ja kolmen viikon päästä haju oli karmea. Nostin juurakon pihalle, vaihdoin vettä ja lähti haju. Juurakko oli "tiesmitä" kopio-mangrovea, aidot mangrovet eivät haise.

528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Kyllä siellä kanto on. Tosin se on ollut mulla n. puoli vuotta ja edellisellä ja edellisellä omistajalla, että ei pitäisi mikään uuden uusi olla. Voiko ne rueta sitten haisemaan vanhemmitenkin?
Kuitenkin...puhdistin ulkopöntön, olikin siellä kyllä niin epämääräisen näköistä möhnää, että enpä ihmettele jos se vaikka haisikin. Sitten poistin lahonneet kasvien lehdet, mitä nyt niitä oli ja tarkastin joka kolkon ettei vaan ole kuolleita kaloja, laskinkin ne kyllä, mutta vähän tahtoi mahdoton tehtävä olla laskea 15:sta kupari tetrasta, että onko niitä 15
Eipä löytynyt kuolleita. Vaihdoin myös vettä pari sankollista. Niin ja altaan koko on 140l
Jos se haju ei vieläkään lahde, niin sitten ei kyllä ole harmainta HAJUAKAAN
että mistä se tulee!
Kuitenkin...puhdistin ulkopöntön, olikin siellä kyllä niin epämääräisen näköistä möhnää, että enpä ihmettele jos se vaikka haisikin. Sitten poistin lahonneet kasvien lehdet, mitä nyt niitä oli ja tarkastin joka kolkon ettei vaan ole kuolleita kaloja, laskinkin ne kyllä, mutta vähän tahtoi mahdoton tehtävä olla laskea 15:sta kupari tetrasta, että onko niitä 15

Jos se haju ei vieläkään lahde, niin sitten ei kyllä ole harmainta HAJUAKAAN
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mites se paksuus sitten vaikuttaa? Jos kuitenkin pohja imuroidaan säännöllisesti?
Se on paksuimmasta kohdasta ehkä noin 7cm ja edestä, eli ohuimmasta noin 3cm
Itseasiassa mulla oli aikasemmin tämä sora tasapaksuna koko pohjassa ja sitä oli sillon ehkä 5cm, mutta vaihdoin tämän paksuuden nyt pari viikkoa sitten! Voisko se johtua siitä?
Mites sellanen mahd. että kun syötän paljon matoja, ja kun ne jämät menee suotimeen, niin kai se on luonnollista että ne rupeaa siellä sitten mätänemään ja siitä sitten tiesti haisemaan?!
Se on paksuimmasta kohdasta ehkä noin 7cm ja edestä, eli ohuimmasta noin 3cm
Itseasiassa mulla oli aikasemmin tämä sora tasapaksuna koko pohjassa ja sitä oli sillon ehkä 5cm, mutta vaihdoin tämän paksuuden nyt pari viikkoa sitten! Voisko se johtua siitä?
Mites sellanen mahd. että kun syötän paljon matoja, ja kun ne jämät menee suotimeen, niin kai se on luonnollista että ne rupeaa siellä sitten mätänemään ja siitä sitten tiesti haisemaan?!
Mielestäni minäkin imuroin säännöllisesti, ja niin vain kävi.Fisu83 kirjoitti:Mites se paksuus sitten vaikuttaa? Jos kuitenkin pohja imuroidaan säännöllisesti?
Paksuimmissa kohdissa tosin en saanut lappoa työnnettyä aivan pohjaan
asti, vaikka sitä aika ajoin yritin tehdä.
Jos pohja on - liian - paksu, käsittääkseni voi syntyä hapettomia kohtia,
(pohja menee tukkooon). Denitrifikaatio? Alkaa syntyä pahanhajuista
rikkivetyä.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
Kuinka syvältä pohjasoraa yleensä pitäisi imuroida? Eikö siinä lähde pohjalannoitteet mukaan, jos pohjasta asti vetäisee? Ja kasvipöheikköihin kai ainakin jää imuroimattomia alueita?
(Just tein sorasta rinteen toiseen päähän akvaa ja istutin sen täyteen kasveja.
Pitää kai sitten purkaa, jos alkaa haista.)
(Just tein sorasta rinteen toiseen päähän akvaa ja istutin sen täyteen kasveja.

"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 0&start=30Betula kirjoitti:Kuinka syvältä pohjasoraa yleensä pitäisi imuroida? Eikö siinä lähde pohjalannoitteet mukaan, jos pohjasta asti vetäisee? Ja kasvipöheikköihin kai ainakin jää imuroimattomia alueita?
(Just tein sorasta rinteen toiseen päähän akvaa ja istutin sen täyteen kasveja.Pitää kai sitten purkaa, jos alkaa haista.)
Siinä lukee mitä Akvaristissa sanottiin. Ei sitä saa liikoja imuroida, vaan vain ettei se tukkeudu. Oma taiteenlajinsa tuo sorapohjan hoito. Pintapuolelta minä ainakin sitä imuroisin vain (lähtökohtaisesti), mutta siis tarpeen mukaan enemmänkin.
Elikkäs täällä edelleen haistaan. Nyt loppuvat keinot ja kohta hermotkin
Imuroin/pöyhin ja tasasin pohjan ja jo melkein riemunkiljahduksia päästin, kun luulin että sehän se haisi, kun se haju hieman vaimeni tämän seurauksena, mutta ei, seuraavana päivänä jo sama lemu!
Niin ja olin pari päivää antamatta ruokaa ja muutenkin nyt antanut aika vähän, mutta ei tunnu olevan siitäkään apua
En todella enää käsitä tätä!
Ja lisätäkseni vielä, että se kanto se hajun aiheuttaja ei ainakaan ollut ja entinen omistaja sanoi ostaneensa sen mangrovena

Imuroin/pöyhin ja tasasin pohjan ja jo melkein riemunkiljahduksia päästin, kun luulin että sehän se haisi, kun se haju hieman vaimeni tämän seurauksena, mutta ei, seuraavana päivänä jo sama lemu!
Niin ja olin pari päivää antamatta ruokaa ja muutenkin nyt antanut aika vähän, mutta ei tunnu olevan siitäkään apua

En todella enää käsitä tätä!
Ja lisätäkseni vielä, että se kanto se hajun aiheuttaja ei ainakaan ollut ja entinen omistaja sanoi ostaneensa sen mangrovena

-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Mites jos ottaisit tuota haisevaa pohjaa pois akvaariosta ja pesisit sen kunnolla. Nain siis paikoitellen harvakseltaan saisit aina osan pohjaa kuntoon. Sitä ei kuitenkaan pidä tehdä kuin korkeintaan puolelle pohjaa kerrallaan, jotta bakteereita jää pohjalle.
Noin siis jos normaali pohjan pöllyttäminen ja vedenvaihto ei auta. Tukkeutuneessa pohjassa on hapen puute, ja siellä valitsee pitkälle pelkistynyt tila. Se on siis saatava hapekkaaksi koko syvyydeltään, jotta pelkistynyt aines hapettuisi.
Noin siis jos normaali pohjan pöllyttäminen ja vedenvaihto ei auta. Tukkeutuneessa pohjassa on hapen puute, ja siellä valitsee pitkälle pelkistynyt tila. Se on siis saatava hapekkaaksi koko syvyydeltään, jotta pelkistynyt aines hapettuisi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Onko sulla riittävän tehokas suodatus?
Ittellä oli kanssa haiseva akvaario kunnes lisäsin suodatustehoa + möyhin pohjaa säännöllisesti. Akvaario on kotilonkasvatusakvaario ja kierteisiä on runsaasti, mutta eivät ilmeisesti kaiva pohjaa riittävästi.
Oma veikkaukseni on, että mulla tehokkaamman suodatuksen myötä hajut poistuneet. Eipä tuosta pohjan möyhimisestäkään liene haittaa olevan.
Ittellä oli kanssa haiseva akvaario kunnes lisäsin suodatustehoa + möyhin pohjaa säännöllisesti. Akvaario on kotilonkasvatusakvaario ja kierteisiä on runsaasti, mutta eivät ilmeisesti kaiva pohjaa riittävästi.
Oma veikkaukseni on, että mulla tehokkaamman suodatuksen myötä hajut poistuneet. Eipä tuosta pohjan möyhimisestäkään liene haittaa olevan.
Meillä muuten aikoinaan allas haisi myös kamalalle "munapaskalle", jos kauniisti ilmaistaan
. Haju ilmaantui yhtäkkiä ja katosi samantien kun puhdistin pohjan kunnolla ja säädin suodatinta tehokkaammalle. Joku mainitsi rikin, semmoiselta se muuten haisi...jak. Luulisin, että uusi akva myös saattaisi haista tämmöiselle, kun muodostuu noita nitriittejä sun muuta?