Haussa kokemuksia töppöpallokaloista (Tetraodon leiurus)

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

pivip
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Haussa kokemuksia töppöpallokaloista (Tetraodon leiurus)

Viesti Kirjoittaja pivip »

Minulle saapui siis tänään 2 ihanaa töppöpalloa. Kokoa heillä oli noin nelisen senttiä tällä hetkellä.

Ei sillä etten olisi ottanut tietoa aijemmin jo lajista, mutta haluaisinkin nyt omakohtaisia kokemuksia jos sitä kellään on :)

Netistä olen koittanut kovati koluta tietoa, mutta hyvin vähäisesti sitä suomen kielellä on. :( Ja huono enklannin kielen taitoni takaa sen että missaan jotain tärkeää..toivottavasti en.

Altaan tiedot:
138l (94x41x36)
suodattimena mattosuodatin, jossa pumppuna Eheim Aquaball 1212.
noin 26C
Ph: 6,9
No2: 0
No3: 15
vesi hyvin pehmeää
Kaloina siis partis ja töppöset.

Kotiutin kalat parin tunnin kuluessa erillisessä kelluvassa astiassa johon lisäsin akvaariosta vettä (vesi vaihdettu tänään) ja mittailin arvoja. Yllättäenkin kuljetuspussin vesi oli vielä melko hyvässä kunnossa, vain akvaarion ja pussin nitraattitasossa oli eroa. Ph ja kovuudet olivat samalla tasolla. Nitriittiä ei kuljetuspussissa ollut ihmeekseni ja kalat olivat pirteitä.

Ihmeekseni altaaseen päästyään isompi töppönen päätti maistaa että miltä maistuu täkäläinen kierteissarvikotilo :) Pienempi meni puskaan piiloon ja tuli kyllä myöhemmin myöskin tuijottelemaan/hyökkimään kierteisten kimppuun :) Nimet pienille ovat vielä hakusessa. Myöskin isompi akvaario on hakusessa miettien otusten aikuiskokoa joka on lukemani mukaan noin 15cm.

Kiitän jo etukäteen kaikkia jotka voisivat tiedonmurusia minulle heittää :)

Kiitän myöskin MarjaR:n perhettä erikoisimmasta joululahjasta sitten lapsuuden. Ja Myslille kiitos saaliin kotiintuonnista. :)

*kumartaa*

ps. tarttuihan se pallohulluus kuitenkin.. älkää myöskään ihmetelkö kellonaikaa..olen niin tohkeissani etten saa nukutuksi :)

-pivi
~Amor vincit omnia~
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Haussa kokemuksia töppöpallokaloista (tetraodon leiurus)

Viesti Kirjoittaja RPekka »

pivip kirjoitti:Kiitän myöskin MarjaR:n perhettä erikoisimmasta joululahjasta sitten lapsuuden.
Syyllisenä tilanteeseen nostelen topicia ylemmäksi ja ihmettelen että löysimmekö nyt sellaisen pallolajin jota ei kenelläkään harrastajalla ole?

Joutuukohan sitä ihan oikeasti tekemään intternjettiin suomenkieliset pallokalasivut? 8O
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mistä noi teidän kalat on peräisin? 8O

Hmh, mulla on kyllä suomenkieliset pallokalasivut! Ja taas kerran ylläpitäjä lupasi tehdä päivityksen kanssani tammikuussa... saas nähdä :frown:
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Hienoa ja onnittelut uusista kaloista! Minä jo mietin kun menetin tuntemattomasta syystä turgiduksen, että pitäiskö ruveta etsimään jotain uutta palloa mutta päädyin sitten siihen että ehkä nämä 6 tavallista lajia riittävät. Jossain menee se raja kuinka montaa allasta jaksaa kunnolla hoitaa, nyt niitä on 7. Mutta kiva olisi joskus nuo kalat nähdä!

Mika
pivip
Junior Member
Junior Member

pallosista

Juups, kuvia lupaan saada näytille tämän kuluvan vuoden aikana :)
Koitan saada mitä pikimmin kuvaosastoa kunhan jostain repäsen kameraa lainaan :)

Kalat on siis mitä ilmeisemmin hankittu alunperin viherkalasta(?) ja ovat siis aw:n kautta myyty eteenpäin :)

Huomenna eräliikkeeseen ostamaan elävää sapuskaa Monsterille ja Luikulle, ainakin blondit "pilkkitoukat" ja punaiset pakastesurvarit kelpaavat ;)
~Amor vincit omnia~
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Re: Haussa kokemuksia töppöpallokaloista (tetraodon leiurus)

Viesti Kirjoittaja mysli »

RPekka kirjoitti: Joutuukohan sitä ihan oikeasti tekemään intternjettiin suomenkieliset pallokalasivut? 8O
Pallokala kirjoitti: Hmh, mulla on kyllä suomenkieliset pallokalasivut!
Niin, niin, mutta toisetkin. Saisi juttua noista töppösistä, punapyrstöistä ja miun Miuruksesta ihan suomeksi ihmisten ilmoille. Tai toki ainakin itse voin kirjoitella sinullekkin kokemuksiani, omat taidot tahi innostus ei kotisivujen tekoon riitä.
Dixi et animam levavi.
pivip
Junior Member
Junior Member

kuvia ja syömätottumuksia :)

Kuvia töppösistä (Kiitokset MarjaR:lle taasen) osoitteessa http://pivip.tripod.com/akvaariot.html

Heh, lisäänpä tähän nyt hieman hemmojen syömingeistä eli tähän mennessä töppösille on kelvannut; siimahäntäiset, punainen surviainen elävä/pakastettu, värjäämättömät pilkkitoukat ja pakastekatkarapu.
hmm..
kokeilin jotain pakastettua rapuhärdelliä, mutta huonolla menestyllä. Tubifexiä kokeilen huomenna..
Kierteisten kuoria löytyy joka aamu ilman hemmoja sisällään..eli nekin kelpaavat ;)

Ideoita mitä muuta voisin kokeilla?

Tuntuu että nuo palloset kasvaa silmissä :)
*menee takaisin akvaarion ääreen*

-pivi
~Amor vincit omnia~
pivip
Junior Member
Junior Member

Uusi koti, uudet kujeet

Jeps. Nyt on taas aikaa kulunut ja paloilla on isompi koti.
300l tuohon poikaystävän olohuoneeseen tupsahti sopivasti omaa muuttoani ajatellen. Altaassa on runsaasti kasveja ja piilopaikkoja kantojen alla.

Eilen siis muutin Monsterin ja Luikun tänne minunkin tulevaan kotiin. Luikku jurmottaa paikallaan, mutta tuijottaa välillä vaativasti "ruokaa nyt heti". Monsteri vetää kerjäysrundia ympäri allasta ja vaihtaa väriä vaaleasta tummaan. Eilen muuton aikana kumpikin oli ihan pikimustia, ei laikkuja juuri ollut.

Pitää tuossa illemmalla heille ruokaa antaa jos vaikka katkarapu kelpaisi. Huomenna tuon tänne myös rapukasvattamon josta tuleekin sitten lapsille ruokaa yllinkyllin. :roll:

Pallot ovat huomattavasti rohkeampia nyt tässä isossa altaassa kuin siinä aijemmassa 138l. Kyllähän heille toivottavasti kokoakin tulee lisää, kun on enemmin tilaa kasvaa. Toivon ainakin että viihtyvät. [;)]

Kuvia uudesta altaasta ja tuoreempia kuvia pallosista tulossa lähiaikoina.
~Amor vincit omnia~
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Heeeee nuohan taitaa olla mun vanhat töppikset ostitko ne jyväskylästä? ne ne vasta oli äkäisiä veikkoja [;)] viherkalasta mä ne ostin n.1vuosi sitten ja ei siellä sillon ollut kun noi kaksi
RPekka
Advanced Member
Advanced Member

samara kirjoitti:Heeeee nuohan taitaa olla mun vanhat töppikset ostitko ne jyväskylästä? ne ne vasta oli äkäisiä veikkoja [;)] viherkalasta mä ne ostin n.1vuosi sitten ja ei siellä sillon ollut kun noi kaksi
Nehän ne. Minä ne ostin. Eikös tämmöiset ole juuri oikeita kaloja synttärilahjaksi ettei aina niitä iänikuisia partamonneja :mrgreen: .

Lajiakvaarion kalojahan lähes kaikki pallokalat on eikä noiden aggressiivisuudesta ole ollut juuri viitettäkään omassa altaassaan.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Jep, RPekka ne osti ja minä kävin Jyväskylästä noutamassa. Menivät muuten joululahjaksi eikä synttärilahjaksi. Nyt sopivassa altaassa nuo entiset äkäiset kaverukset ovat todellakin varsin kilttejä pallokaloiksi ja kasvaneetkin hurjasti.

Niin sitä sitten tartutettiin pallokalahulluus yhteistuumin pivippiinkin. :mrgreen:
Dixi et animam levavi.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member

mysli kirjoitti:Menivät muuten joululahjaksi eikä synttärilahjaksi. Nyt sopivassa altaassa nuo entiset äkäiset kaverukset ovat todellakin varsin kilttejä pallokaloiksi ja kasvaneetkin hurjasti.
Kaikenlaisia muistovihreitä sitä sattuukin. Nyt kun asia tuli puheeksi niin Akvaristissa mainittu "kasvien kauhu" -nimitys ei myöskään oikein täsmää - allas on niin täynnä kasveja ettei kaloja meinaa erottua.
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

hyvä että hengissä vielä ovat ja PIRUN PULLEILTA näyttävät.... [;)]
pivip
Junior Member
Junior Member

pallosista

hmm..Sain tänään tuon Agualogin "The puffers of fresh and brackish waters"-kirjan käteeni ja tulin siihen johtopäätökseen että palloseni eivät olekaan töppöpalloja (tetraodon leiurus) vaan tetraodon turgidus eli siis ruskopallokaloja. hmm..

http://irc-galleria.net/view.php?nick=m ... d=12650970

Päivi
~Amor vincit omnia~
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Öööh, tuota... Siis onko tuo laittamasi linkki omaan kalaasi? Minulla oli turgidus kunnes turkanen kuoli, ja siltä puuttuivat kokonaan sinun kaloillasi ainakin ennen olleet selkeät "silmäkuviot" kyljissä.

Mika
samara
Senior Member
Senior Member

no kyllä se viherkala nuo minulle aikannaan töppöinä myi!! :?
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

samara kirjoitti:no kyllä se viherkala nuo minulle aikannaan töppöinä myi!! :?
No sillä nyt ei juurikaan ole merkitystä millä nimellä kaloja missään kaupassa myydään. Ne on niin usein vääriä.

Lisää kuvia vaadin minä! Muuten on vaikea olla mitään mieltä.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Pallokala kirjoitti:Lisää kuvia vaadin minä! Muuten on vaikea olla mitään mieltä.
Pivip:n kaloista on ne kuvat meidän palloshowssa!

Mika
pivip
Junior Member
Junior Member

kuvia

mjalava, kyllä tuo on minun monsteri :)

Lisää kuvia saatte viikonloppuna jos vaan saan jostain kameraa lainaan.
Töitä nyt viikolla niin kaamiasti, että vaikea keretä edes kotona kääntymään.

Ainakin omasta mielestäni leiuruksilla on "sirompi" naama kuin näillä pallosilla. Ja muutenkin väritys ja "valesilmä" ovat erilaiset kuin töppösillä. Toisella on muuten pyrstön reunassa punaistakin hieman.

Mutta kuvia laitan esille jonnekkin kunhan vain kerkiän.

Päivi
~Amor vincit omnia~
mysli
Advanced Member
Advanced Member

mjalava kirjoitti: Minulla oli turgidus kunnes turkanen kuoli, ja siltä puuttuivat kokonaan sinun kaloillasi ainakin ennen olleet selkeät "silmäkuviot" kyljissä.

Mika
Kun tuota vihdoin saatua Ebertin kirjaa tutkii, niin siihen kuvatuista turgiduksista osalla on myös tuollainen silmäkuvio ja osalla ei, ei nuo toki niin selkeät ole, mutta ihan näkyvät kuitenkin.

Jotenkin pivipin pallot ovat paljon enemmän tuon turgiduksen näköisiä ja oloisia, hirmuisen vaikeahan tämmöistä tunnistusta ja arvailua on pelkästään kuvien varassa tehdä, etenkin kun tuosta leiruksestakaan ei kovin hyviä ja tarkkoja otoksia oikein löydy.
Dixi et animam levavi.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

The puffer forumista voisi kysyä kunhan saavat sen toimimaan taas. Siellä on kuitenkin porukkaa jolta löytyy noita lajeja, mutta sitä varten suosittelen parempia kuvia.

Ja ei, palloshown 2 kuvaa eivät ole riittäviä tunnistukseen, ainakaan jos aikoo vain verrata kuvia kuviin.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
RPekka
Advanced Member
Advanced Member

mysli kirjoitti:Jotenkin pivipin pallot ovat paljon enemmän tuon turgiduksen näköisiä ja oloisia
Aqualogin/Ebertin kirjasta löytyy takaa (sivut 92-93) tunnistustaulukko Maurice Kottelatin (2000) mukaan.
Sen mukaan T. Leiurus on läiskikkäällä (spotted) mahalla varustettu kala jolla on pitkä "kuono" (2 kertaa silmän halkaisijan pituinen) eikä kyhmyselkää.
Turgidus taas on lyhytkuonoinen ja kyhmyselkäinen. Sen valesilmä ei ole muita läiskiä suurempi ja läiskät ovat ovat pyöreitä ja niitä on kauttaaltaan kalassa.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viimeisimmässä suomesta löytyneessä TFH: ssa oli mukava artikkelinpätkä pallokalojen tunnistamisongelmista aikaisemman numeron pantteripallokala-artikkeliin viitaten. Siinä todettiin, että pallokaloja on harvinaisen vaikea tunnistaa ulkonäon perusteella, ellei joissain tapauksissa mahdotonta. DNA-näyte on ainoa varma tapa tunnistaa laji. Mutta jos samanäköisillä lajeilla on yhtään samanlaiset vesivaatimukset, kuten pantteri- ja viherpallokalalla, ei lajinmäärityksellä kytännössä ole harrastajalle merkitystä.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
RPekka
Advanced Member
Advanced Member

Pallokala kirjoitti:jos samanäköisillä lajeilla on yhtään samanlaiset vesivaatimukset, kuten pantteri- ja viherpallokalalla, ei lajinmäärityksellä kytännössä ole harrastajalle merkitystä.
Niinpä, paitsi jos meinaa kudettaa palleroisiaan. Harja(C. lorteti)- ja punapyrstö(C. irrubesco)- pallokalanaaraiden tunnistamista olen itse yrittänyt opetella. Tuo yksi Mikan vanha naaras kun on kovasti erinäköinen kuin muut naaraat. Samoin kuin yksi edes mennyt naaraamme, joka oli kuitenkin aivan erinäköinen kuin tuo nykyinen "poikkeava yksilö". Edes peräevän ruotojen(?) laskeminen ei välttämättä auta kun Heok Hui Tanin mukaan niitäkin kun on irrubescolla 5-7, lortetilla 4-5 ja salivatorilla 7-8. Lisäksi samalta alueelta tulee C. borneensis'eja joista ei tätä tietoa ole, saati sitten kuvaa ko. kirjassa.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Oletteko Marja ja Pekka huomanneet uusissa kaloissa käytöseroja entisiin verrattuna? Nimittäin minusta ainakin yksi naaraista käyttäytyi oleellisesti aggressiivisemmin muita kaloja kohtaan kuin mitä muiden punapyrstöjutuista voisi olettaa. Saattaisi olla pieni lisäpuolto sen yhden "harjapalloudelle".

Mika
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”