Monniset yhdessä

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Dogifisu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Monniset yhdessä

Viesti Kirjoittaja Dogifisu »

Minulla on eri monnis lajeja yhdessä kaikkia olen kuitenkin hankkinut vain kaksi kun olen joskus myyjältä kuullut, että ne muodostavat monnisten kesken oman lauman. Oletteko itse huomanneet vastaavaa?
Eli itselläni on täplä-, viher- ja kuparimonisia. Ne eivät ole mitenkään flegmaattisia ja tulevatkin keskenään hyvin juttuun...
nigel-90
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nigel-90 »

kyllä minä olen kuullut myös tuota samaa monestakin paikasta, että samassa parvessa voi olla montakin lajia
Dogifisu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Niin mutta mahtaako kukaan tietää kärsiikö monniset siitä, että niitä on vain pari jokaista lajia?
Mielestäni ne ovat eloisia ja viihtyvät toistensa parissa...
Eikö tällaisista laumakaloista pitäisi tulla epävarmoja ja piileskeleviä, jos eivät viihdy? (Noh okei... monniset nyt aina tuntuvat piileskelevän paitsi ruoka-aikana sillä meillä on akvaariossa paljon koloja monneille :roll: )
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Dogifisu kirjoitti:Niin mutta mahtaako kukaan tietää kärsiikö monniset siitä, että niitä on vain pari jokaista lajia?
Tiedä nyt tuosta kärsimisestä sitten, mutta ainakaan ne eivät välttämättä voi toteuttaa eläinmaailman ikiaikaista riittiä eli lisääntymistä [;)] Kaloistasi täplät ja kuparit lisääntyvät viihtyessään hyvin helposti. -Todennäköisestihän ainakaan kaikki parisi eivät ole "pariskuntia", siis eri sukupuolta, ja yleensähän parhaaseen kutusatoon monnisilla päästään jos kutevaa naarasta kohti on kaksi koirasta. -En halua pelotella, mutta kutuvalmiille naaraalle voi tulla ongelmia massuun kovettuvasta mädistä jollei se pääsee kutemaan.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Dogifisu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Ai... Noh mä olenkin ihmetellyt miksi yksi monninen on masultaan hassun näköinen... Sellainen toispuolinen.. Pitäiskö sille hankkia mies? :mrgreen:
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Monnisia tulisi hankkia parvi samaa lajia tai edes samannäköistä lajia - kovin erilaiset harvemmin välittävät toistensa seurasta ja lisääntyminenkin onnistuu omien kanssa paljon paremmin. Sana parveilu on vähän häilyvä: pienessä altaassa fisut näyttävät parveilevan, vaikka ne olisivatkin mallia norsu sekä hiiri. Syy: pienessä pytyssä lajit eivät pääse kauas toisistaan ;)

Tärkeintä kuitenkin on, että monnisia on tarpeeksi. Yksinäiset monniset ovat usein apaattisia eivätkä jaksa touhuta. Isossa altaassa tarvitaan suurempaa porukkaa - monnisille tuntuu olevan tärkeää, että jossain lähistöllä pyörii aina toisia viiksekkäitä :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Dogifisu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Noh siinä tapauksessa mulla ei ole mitään hätää monnisteni kanssa. Kaikki monniset ovat reippaita eikä ne kovin ahtaalla ole vaan tilaa on rällästää reilun 300l turvin. Suunnittelin kuitenkin hankkivani pojat monnisilleni sillä olen katsastanut heidän masut ja todennut jo edellä mainitus "pyöristymisen" tapahtuneen. :P
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Monnisten luonnollinen elinmuoto on parvi ja sen takia niitä kannattaakin pitää väh.4-6 samanlaisia. on totta että toisiaan hyvin paljon muistuttavia monneja voivat muodostaa parven keskenään. Mutta esim.kupari- ja vihermonninen eivät tekee sen.
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

monniomistaja kirjoitti: Mutta esim.kupari- ja vihermonninen eivät tekee sen.
?????

Kupariset ja täplät ovat sikinsokin, ruoka-ajan ulkopuolella useimmiten pörräävät samanlaisten kanssa. Corydoraksia molemmat. Niitä on nyt 7 + 5, hyvin tuntuvat viihtyvän. Kun tulee luonnollista poistumaa iän takia muuhun kalastoon niin isonnan parvia.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Niin, siis ne ei muodostaa parvea.( Vaikka jonkin verran muistuttaakin toisiaan). Näin olen kuullut ja myös itse todennut, molempia kuin sattuu akvaariostani löytymään :) Ainoat monnisistani jotka ovat viihtyneet yhdessä ovat olleet kirjo- ja punamonnisia. Muuten ne pysyttelevät aina omansa lajitovereittensa seurassa. Mutta hyvää tietää jos poikkeuksiakin on [;)] Se on aina vähän hankala ostella uusia monneja ja pitää ottaa huomioon että olis riittävästi lajitovereita. Kun uusia mieleenkiintoisia monnisia löytyy jatkuvasti :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”