Monniset yhdessä
Valvoja: Moderaattorit
Monniset yhdessä
Minulla on eri monnis lajeja yhdessä kaikkia olen kuitenkin hankkinut vain kaksi kun olen joskus myyjältä kuullut, että ne muodostavat monnisten kesken oman lauman. Oletteko itse huomanneet vastaavaa?
Eli itselläni on täplä-, viher- ja kuparimonisia. Ne eivät ole mitenkään flegmaattisia ja tulevatkin keskenään hyvin juttuun...
Eli itselläni on täplä-, viher- ja kuparimonisia. Ne eivät ole mitenkään flegmaattisia ja tulevatkin keskenään hyvin juttuun...
Niin mutta mahtaako kukaan tietää kärsiikö monniset siitä, että niitä on vain pari jokaista lajia?
Mielestäni ne ovat eloisia ja viihtyvät toistensa parissa...
Eikö tällaisista laumakaloista pitäisi tulla epävarmoja ja piileskeleviä, jos eivät viihdy? (Noh okei... monniset nyt aina tuntuvat piileskelevän paitsi ruoka-aikana sillä meillä on akvaariossa paljon koloja monneille
)
Mielestäni ne ovat eloisia ja viihtyvät toistensa parissa...
Eikö tällaisista laumakaloista pitäisi tulla epävarmoja ja piileskeleviä, jos eivät viihdy? (Noh okei... monniset nyt aina tuntuvat piileskelevän paitsi ruoka-aikana sillä meillä on akvaariossa paljon koloja monneille

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Tiedä nyt tuosta kärsimisestä sitten, mutta ainakaan ne eivät välttämättä voi toteuttaa eläinmaailman ikiaikaista riittiä eli lisääntymistäDogifisu kirjoitti:Niin mutta mahtaako kukaan tietää kärsiikö monniset siitä, että niitä on vain pari jokaista lajia?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Monnisia tulisi hankkia parvi samaa lajia tai edes samannäköistä lajia - kovin erilaiset harvemmin välittävät toistensa seurasta ja lisääntyminenkin onnistuu omien kanssa paljon paremmin. Sana parveilu on vähän häilyvä: pienessä altaassa fisut näyttävät parveilevan, vaikka ne olisivatkin mallia norsu sekä hiiri. Syy: pienessä pytyssä lajit eivät pääse kauas toisistaan 
Tärkeintä kuitenkin on, että monnisia on tarpeeksi. Yksinäiset monniset ovat usein apaattisia eivätkä jaksa touhuta. Isossa altaassa tarvitaan suurempaa porukkaa - monnisille tuntuu olevan tärkeää, että jossain lähistöllä pyörii aina toisia viiksekkäitä

Tärkeintä kuitenkin on, että monnisia on tarpeeksi. Yksinäiset monniset ovat usein apaattisia eivätkä jaksa touhuta. Isossa altaassa tarvitaan suurempaa porukkaa - monnisille tuntuu olevan tärkeää, että jossain lähistöllä pyörii aina toisia viiksekkäitä

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Noh siinä tapauksessa mulla ei ole mitään hätää monnisteni kanssa. Kaikki monniset ovat reippaita eikä ne kovin ahtaalla ole vaan tilaa on rällästää reilun 300l turvin. Suunnittelin kuitenkin hankkivani pojat monnisilleni sillä olen katsastanut heidän masut ja todennut jo edellä mainitus "pyöristymisen" tapahtuneen. 

-
- Advanced Member
?????monniomistaja kirjoitti: Mutta esim.kupari- ja vihermonninen eivät tekee sen.
Kupariset ja täplät ovat sikinsokin, ruoka-ajan ulkopuolella useimmiten pörräävät samanlaisten kanssa. Corydoraksia molemmat. Niitä on nyt 7 + 5, hyvin tuntuvat viihtyvän. Kun tulee luonnollista poistumaa iän takia muuhun kalastoon niin isonnan parvia.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
-
- Advanced Member
Niin, siis ne ei muodostaa parvea.( Vaikka jonkin verran muistuttaakin toisiaan). Näin olen kuullut ja myös itse todennut, molempia kuin sattuu akvaariostani löytymään
Ainoat monnisistani jotka ovat viihtyneet yhdessä ovat olleet kirjo- ja punamonnisia. Muuten ne pysyttelevät aina omansa lajitovereittensa seurassa. Mutta hyvää tietää jos poikkeuksiakin on
Se on aina vähän hankala ostella uusia monneja ja pitää ottaa huomioon että olis riittävästi lajitovereita. Kun uusia mieleenkiintoisia monnisia löytyy jatkuvasti 

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)