Sukupuolten tunnistaminen

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Sukupuolten tunnistaminen

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Surffailin tuolla webissä ympäriinsä ihmetellessäni, onko joku keksinyt toimivia keinoja arvuutella kiekkojen sukupuolia ja törmäsin seuraavan kaltaiseen teoriaan.

http://www.max-discus-dream.de/mddnew/S ... iscus.html

Eli selkäevän ja peräevän tangenttien mennessä pyrstöevän läpi kyseessä olisi naaras ja jos tangentit eivät mene pyrstön läpi kyseessä olisi koiras.

Mitäs olette kutuparin omistavat ihmiset mieltä pitääkö tuo paikkaansa?

--Kaizu
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Sukupuolen määrity kiekkokalalla on hankalaa ennen kalojen sukukypsään ikään tuloa jolloin ne kutevat ja sukupuolen voi mäti/maitiputkesta määrittää 99% varmasti, ainakin kokeeneempi harrastaja.

Olen tiennyt tuon linkkinä laittamasi sukupuolen määrityskonstin jo vuosia, en luottaisi sokeasti siihen, itsekkin yritin aikoinani tuollakonstilla kalojani määrittää ja voisin sanoa että tuolla voi "arvailla n 70% oikein."

On toinenkin määrityskonsti olemassa, katsoa kalojen mäti/matiputkien ulostuloaukon muotoa, sen määrityskonstin mukaan toisella sukuaukko on hiukan päärynän mallinen toisella ovaalin mallinen, nyt juuri en muista kumminpäin asia on ennen tarkistamista.

Tämäkään tunnistaminen ei ole 100% varma ja lisäksi on hankala kun kalan käytännössä joutuu haavimaan altaasta pois tarkastusta varten.

Käytännössähän paras ja luotettavin sukupuolenmääritys tehdään niin että kalojen annetaan valita puolisonsa itse ja sitten kun kalat kutevat katsotaan sukupuolet.

Uskokaa tai älkää vaikka olisi 100 kutevaa kalaa kaikissa kaloissa on jokin ulkonäöllinen ero ja omat kalansa oppii tuntemaan. Jos ei muuten niin pitämällä kortistoa kaloistaan johon merkaa aina kalan kun sukupuolen on saannut määritettyä. Piirtää kalan esimerkiksi vaikka päänkuvan ja esimerkiksi kiduksissa olevan kuvioinnin laittaen samalla onko kala uros vai naaras. Jossakin kohtaa kalaoilla on ero aina, on se muodossa, värityksessä, kuvioinnissa jne. Uskokaa pois kalat ovat persoonallisia kuin sormenjälki.

P.S. Itselläni ei kortistoa kaloista ole koskaan ollut vaan muistin ne ulkoa. Lisäyksenä että sukupuoli on hyvä määrittää kalojen kutiessa sillä naaraat kutevat melko yleisesti keskenään jos altaasta ei löydy sopivaa paria niille.

Vastaa Jouni tuohon sukupuolenmääritykseen sukuaukoista jos muistat sen paremmin, minulla on se jossakin paperilla ja paperit on jossakin syvällä...

-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”