Auttakaa nopeasti!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Auttakaa nopeasti!

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

Kävin tänään eläinkaupassa ja osti akvaariooni neljä kasvia lisää. Kotona huomasin että kasvien mukana on tullut kaksi kalaa. Ongelma onkin etten tiedä voinko laittaa kalat akvaariooni (mullahan oli 98litran akva, kaloina taistis, kardinaalitetroja ja täplämonnisia). Ja toinen ongelma on että mulla ei ole hajuakaan mitä kaloja ne ovat :( Kalat ovat nyt lasisessa astiassa (se on todella pieni ja en voi antaa niiden olla siinä yötä tai ne kuolevat)! Niistä kaloista. Tuntomerkit: ne näyttävät ihan ankeriailta eli ne ovat n. 7cm pitkiä, ruskeita, niillä on pienet pyrstöt ja rintaevät. Selkäevät ovat pienet , niillä on sellainen imukuppimainen suu ja ne ovat toooosi ohuita. Ja kieltämättä ne ovat todella ihania ja haluaisin pitää ne mutta en tiedä niiden hoidosta/lajista mitään :( serkuillani on 120litrainen akva ja siellä asustaa lehtikala ja yksi monni/monninen. En tiedä kumpi se on ja tiedän että akvaario on liian pieni lehtikalalle, mutta he eivät osaa muutenkaan hoitaa akvaariota ja olen monta kertaa kertonut heille että olisi syytä lopettaa akvaarion harrastus. Mutta jos ne sopisivat heidän akvaansa, voisin luovuttaa ne heille. Mun akvaario on niille luultavasti liian pieni! En myöskään voi palauttaa niitä kolmeen päivään liikkeeseen mistä ne sain koska se ei ole auki viikonloppuna ja maanantaina ei sovi mulle. Mua pelottaa että ne kuolevat :cry: Auttakaa kuka tahansa!
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Tämä ei nyt täsmää selkäevättömyyteen eikä imukuppisuuhun, mutta olisikohan tumma- tai ruskopiikkisilmiä?
Kuva
Jos on piikkareita, ne voit laittaa akvaarioosi.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ne ovat ihan samanlasisia kuin nuo mun "tuntemattomat" kalat. Ne on varmaan niitä mutta mun ovat tummempia. Ja nyt kun selvemmin katsoin niitä niin niillä onkin selkäevät ja suusta en saa kunnolla selvää. Voinko ihan varmasti laittaa kalat mun kalojen (kertaus: taistelukalauros, kardinaalitetroja ja täplämonnisia) samaan akvaarioon? Eikös tuo akvaario ole aika pieni noille kaikille kaloille? Ja haluaisin olla ihan 100% varma että aamulla en löydä yhtäkään kalanruotoa akvaariosta!?! Eikös tuo taistis voi haastaa riitaa noiden kanssa tai päinvastaisesti?
Marimer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Marimer »

Riidoista en tiedä, mutta piikkisilmät tarvitsevat kaivamisvimmansa takia hiekkapohjan.
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Mikäli piikkisilmät tuntevat olonsa turvattomaksi, ne kyllä kaivautuvat pohjaan tai piiloutuvat muuten pieniin koloihin (mönkivät soraankin, jos ei muuta ole). Voivat piilotella näkymättömissä viikkokausia. Taistelukalaa ne tuskin innostavat rähjäämään. Jos ne varmasti ovat piikkisilmiä, niin sopivat kyllä muiden joukkoon.
Liiu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Liiu »

Henkilökohtainen mielipide on, että laita ne sinne akvaan muiden kanssa kunnes pääset kysymään akvaariokaupasta lisää. Se on joka tapauksessa parempi paikka niille päiväksi kun lasipurkki, jossa ne kyllä menehtyvät.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tuota... nyt ne sitten ovat siellä mun akvaariossa ja eikä ruumiita ole löytynyt :D Kyllä ne niitä piikkisilmiä ovat. Minkä kokoinen akvaario niille pitäisi olla vähintään? (luulen että toi mun akvaario on niille melko pieni ja en haluaisi että ne asuvat loppuikänsä pikkuruisessa akvaariossa). Niin ja kuinka monta vuotta ne elävät? Ja onko niiden käytös normaalia, kun ne saattavat olla piiiiitkiä aikoja liikkumatta jossain kannon tai kasvien suojassa? Niin ja sitten kun ne lähtevät uimaan, se näyttää kuin ne olisivat pelästyneitä (niin kova vauhti ja aivan kuin ne vähän hyppelehtisivät). Onko normaalia? Mulla on vähän avuton olo kun en tiedä noista kaloista mitään...
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Viimeksi muokannut VesiEläin, 09:54, 27.11.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Kyllähän ne nyt 100 litrasessa menee, kai sulla on hiekkapohja? Se niitten pelkäily kuuluu siihen et on uuspaikka jne. Kyl ne sit rauhottuu... Tosiaankin makoilevat päivät pitkät jonkin kiven tai kannon alla [;)]

Itellä on aasia teemanen 100 litranen, jossa on 8 piikkisilmää, vois vaikka laittaa joskus kuvan, jos vaikka jaksais....
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kiitos kiitos kiitos näistä tiedoista! Mutta yksi ainoa ongelma tällä hetkellä on se että mulla ei ole hiekkapohjaa vaan sorapohja... :( olis pitänyt jo silloin kun aloitin akvaarion harrastuksen, ajatella että monniseni tarvitsevat hiekkapohjan...
Naanu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Kyllähän sen hiekan vaihtamaan kerkiää. Ei ole mikään kovin iso eikä myöskään kallis urakka. :)

Kesällä vaihdoin hiekan. Näyttääkkin mun mielestä paremmalta kuin sora. Ja helpompi siivota myös. ;)
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Niin tuota... Voisin ehkäpä vaihtaa akvaarioon hiekan joskus, mutta miten se homma käy? Mitä teen kasveille siksi aikaa? Pitääkö eläinkaupasta ostettu hiekka kypsyttää? Nuo kalat ovat olleet nyt aika vauhdikkaita, oli kiva saada kaksi noin ihanaa kalaa ilmaiseksi :D Ne yrittävät kaivautua soraan mutta epäonnistuvat aina... Mun akvaariossa on kyllä yksi hiekkalaatikko monnisia varten, en tiedä ovatko nuo toiset vielä sitä huomanneet. Ne ovat aika paljon mangrovekannon ja kääpiöruohojen luona suojassa :D Niin ja siitä muuten vielä että voinko ottaa akvaarioon pari täplämonnista ja kardinaalitetraa lisää (nykyisiä parveja ei voi edes parveiksi kutsua kun niitä on niin vähän) vaikka akvaarioon tuli kaksi kalaa lisää? haluasin kasvattaa parveja, mutta pelkään että akvaario tulee liian ahtaaksi... Vai onko se jo nyt ahdas kaloille?
Viimeksi muokannut Salla_~~, 20:45, 27.11.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Naanu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Täältä a-w:sta varmaan löytyy monta vanhaa keskustelua hiekan vaihdosta, jos vain haku toimii... en tiedä toimiiko se... :|

Kasvit voi siksi aikaa laittaa ämpäriin.

Itse tein niin että pesaisin hiekan ulkona (silloin tosin oli kesä ;)), sitten sisällä vedet ja kalat saaviin. Sorat lapioitiin pois, hiekat tilalle, "vanha" vesi perässä, kasvit ja sitten kalat. Kukaan ei kuollut tässä "urakassa". :)
Pitää vaan muistaa yrittää säilyttää mahdollisimman paljon vanhaa bakteerikantaa.

Vesi ei ollut edes kovin sameaa operaation jälkeen, ja loppukin sameus lähti muutamassa päivässä.
luhtahuitti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja luhtahuitti »

Tuota noin. En usko että ovat piikkisilmiä. Tarkkailkaa akvaarioitanne muutkin näiden toivossa. Hoitaa voi suurinpiirtein niin kuin piikkisilmiä.
Marimer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Marimer »

luhtahuitti kirjoitti:Tuota noin. En usko että ovat piikkisilmiä. Tarkkailkaa akvaarioitanne muutkin näiden toivossa. Hoitaa voi suurinpiirtein niin kuin piikkisilmiä.
Eli mitäs ne sitten mielestäsi olisivat...?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=33887 Siinä on hyvät ohjeet pohjan vaihtoon. Pääasiallinen kypsyys on siinä sorassa tai hiekassa, mutta kypsää hiekkaa ei juuri myydä. Sitä on vaikea kuljettaakin - ei kestä kauaa elossa. Lisäksi jotkut kalataudit saattavat samalla siirtyä, jos akvaariokaupan akvaarioiden pohjahiekkaa saisi ostettua.

Laita ihmeessä tuo sivu selaimeen kirjanmerkiksi tai suosikiksi, niin voit palata siihen kun se aika tulee.

Eniten käytetään rautakaupan hiekkaa. Luonnosta löytää myös hyvää hiekkaa.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tuota... Muakin alkoi kiinnostaa että mitä kaloja ne sitten ovat jos ei piikkisilmiä? Voinko edelleen antaa niiden olla tuossa pienessä 98litran akvaariossa? Niin ja voinko ottaa pari tetraa ja monnista lisää jotta saisin niistä kunnon parvet...? Vai onko akvaarioni jo nyt hieman ahdas?
luhtahuitti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja luhtahuitti »

Salla_~~ kirjoitti:Tuota... Muakin alkoi kiinnostaa että mitä kaloja ne sitten ovat jos ei piikkisilmiä? Voinko edelleen antaa niiden olla tuossa pienessä 98litran akvaariossa?
En voi varmaksi tietää näkemättä mitä ne ovat. Epäilen niitä joksikin joita saattaa muillakin olla samoin tulleina kuin sinullakin. Itselläni ja joillakin tutuillani niitä on samoin tavoin ilmestyneinä kuin sinullakin. Itselläni ovat hiekkapohjausessa mattosuodattemillisessa pytyssä , saavat yhdensortin räksmixiä ja Seran pohjahiutaleita. Eivät näyttäydy kuin hämärässä syödessään. Ovat niin läpikuultavan värisiä että niitä on akvaariosta mahdoton hakemalla havaita. Muistuttavat jonkinverran piikkisilmiä, ovat vain paljon notkeampia ja rihmamaisia. Lähetän kuvan kunhan sen onnistun ottamaan. Kyllä minulla niille nimikin on olevinaan.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

okei... no olivatpa mitä tahansa, ne ovat todella ihania ja olen jo kiintynyt niihin :D Mutta vielä kalastosta... voinko siis ottaa vielä pari monnista ja tetraa vai mahtuuko tuohon enää...??!
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Riippuu siitä kuinka monta tetraa sinulla on ennestään? Mielestäni 8-10 kardinaalia sopii tuonne ja viisi-kuusi monnista. On hyvä että pidät huolen siitä ettei kaloja ole liikaa :D, olisivatpa useimmat muutkin akvaarion omistajat noin tarkkoja...
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kiitos vastauksista... Yritän parhaani mukaan pitää hyvää huolta akvaariostani! :D
Joanna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Joanna »

Olisivatko nokkamonneja eli jotain Farlowella-suvun monneja? Imusuu viittaisi näihin, kuten myös se, että ovat tulleet kasvien mukana - olen itsekin saanut nokkamonneja sillä tavoin.

Kuva: http://www.scotcat.com/factsheets/farlowella_acus.htm
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Olen tarkkaillut niiden suuta, mutta ei niillä olekaan sellaista suuta. Ei ne ole tuon näköisiä. Kyllä musta tuntuu että ne ovat piikkisilmiä koska ovat ihan niiden näköisiä. Vaan vähän tummempia.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Piikkisilmiä on melkein mustiakin. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”