Samennusongelma, itseltä keinot loppu
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Samennusongelma, itseltä keinot loppu
Siirrän tämän ongelmatiedotukseni myös tälle palstalle oman seura-keskustelun lisäksi. Jos kukaan osaisi auttaa, itsellä on keinot loppu!
Minä huudan, kiljun ja revin vielä hiuksenikin päästä!!! Hermo menee tuon samennuksen kanssa, mitä se nyt lieneekään. Samennus on Höntin käynnistä parantunut siten, että tausta on näkyvissä eikä akva ole enää sillä lailla "harmaan" samea kuin ennen. Nykyään vedessä lilluu kaiken maailman höntyviä ja vesi on ehkä enemmän vihreän suuntaan. Keijulevää, vihersamennusta mitä lie.
No arvot on nyt
NO3 5
no2 0
GH <3
KH 3 ja 6 välillä
PH 6,8
Keskiviikkoisen 3/4 vedenvaihdon jälkeen pimensin akvan vilteillä ja olen ollut ruokkimatta. Eilen lisäsin akvaveteen JBL:n Clearolia, jonka pitäisi muuttaa vesi "kristallin kirkkaaksi". Olen seurannut tämän jälkeen vesiarvoja ph:n laskun varalta, mutta ph pysynyt hyvänä. Vedessä on edelleen niitä leijuvia leviä eikä ne ole muuttuneet "klönteiksi ja painuneet pohjaan, josta ne vaan sitten lapotaan" niinkuin akvakauppias lupasi Clearolin toimivan. Miten tästä eteenpäin? Osaako kukaan neuvoa? Pidänkö akvan pimennettynä ja ruuatta edelleen?
Jos olen jättänyt kertomatta jotain oleelllista, kysykää lisää.
Minä huudan, kiljun ja revin vielä hiuksenikin päästä!!! Hermo menee tuon samennuksen kanssa, mitä se nyt lieneekään. Samennus on Höntin käynnistä parantunut siten, että tausta on näkyvissä eikä akva ole enää sillä lailla "harmaan" samea kuin ennen. Nykyään vedessä lilluu kaiken maailman höntyviä ja vesi on ehkä enemmän vihreän suuntaan. Keijulevää, vihersamennusta mitä lie.
No arvot on nyt
NO3 5
no2 0
GH <3
KH 3 ja 6 välillä
PH 6,8
Keskiviikkoisen 3/4 vedenvaihdon jälkeen pimensin akvan vilteillä ja olen ollut ruokkimatta. Eilen lisäsin akvaveteen JBL:n Clearolia, jonka pitäisi muuttaa vesi "kristallin kirkkaaksi". Olen seurannut tämän jälkeen vesiarvoja ph:n laskun varalta, mutta ph pysynyt hyvänä. Vedessä on edelleen niitä leijuvia leviä eikä ne ole muuttuneet "klönteiksi ja painuneet pohjaan, josta ne vaan sitten lapotaan" niinkuin akvakauppias lupasi Clearolin toimivan. Miten tästä eteenpäin? Osaako kukaan neuvoa? Pidänkö akvan pimennettynä ja ruuatta edelleen?
Jos olen jättänyt kertomatta jotain oleelllista, kysykää lisää.
lisätietoa
akvaario on 128 litraa ja suodattimena on eheim 2010.
Nyt laittamaan valkoinen paperi akvaarion toiseen päätyyn ja kurkkaamaan toisesta sisään: jos vesi vihertää, kyseessä on vihersamennus. Jos se on harmaata, ohjeet vihersamennuksen poistamiseksi eivät siis auta.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
Tuota voipi hieman kurkistella mahdollisia neuvoja. Hakutoiminto kun ei toimi, en löydä laajempia keskusteluja aiheesta. Mutta siis mahdollisia toimenpiteitä on:
1) pimennys (--> joka tappaa kasvit kauan jatkuessaan
)
2) ravinnetasapainon palautus (yllä olevassa keskustelulinkissä on siihen linkki)
3) turveuute
4) levämyrkky (ongelma kuitenkin palautuu jos alkuperäistä syytä ei poista)
5) uv-sterilisaattori (kallis vaihtoehto)
Kalasto, suodatus, pohjan laatu, kasvillisuus, lannoitus, hiilidioksidin lisäys yms. olisi kiva tietää. Se Clearol ei tosiaan toimi, testattu on.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
Tuota voipi hieman kurkistella mahdollisia neuvoja. Hakutoiminto kun ei toimi, en löydä laajempia keskusteluja aiheesta. Mutta siis mahdollisia toimenpiteitä on:
1) pimennys (--> joka tappaa kasvit kauan jatkuessaan

2) ravinnetasapainon palautus (yllä olevassa keskustelulinkissä on siihen linkki)
3) turveuute
4) levämyrkky (ongelma kuitenkin palautuu jos alkuperäistä syytä ei poista)
5) uv-sterilisaattori (kallis vaihtoehto)
Kalasto, suodatus, pohjan laatu, kasvillisuus, lannoitus, hiilidioksidin lisäys yms. olisi kiva tietää. Se Clearol ei tosiaan toimi, testattu on.
No niin,
paperikeino testattu -> vihreetä on. Eli se nyt on varmaa, että kyseessä on vihersamennus. On koko päivän luurannut netissä ja etsinyt tietoa (paha vain, mulla on gprs yhteys, jossa max 100 mt/kk, tulee aika lailla tänään täyteen, eli nettailut tältä kuulta sitten ohi). Katson tuota sun vihjaamaa linkkiä vielä ja lisään turveuutetta.
Jos jollakin on lisää neuvoja, KIITOS KAUNIS!!
Kiitos myös jo vastanneille!
Jos jollakin on lisää neuvoja, KIITOS KAUNIS!!
Kiitos myös jo vastanneille!
lisätietoa
Kalasto: 2 hunajarihmaa, kymmenkunta sekalaista kalaa (seepraa, neonia, rubiinia), 6 monnista ja partis.
Pohja: puhallushiekka
suodatus: eheim 2010
ilmastus: rena 101
kasvillisuus: intianvesitähdikkiä, miekkalehteä, melalehteä
lannoitus: olen lannoittanut tableteilla noin 2 kk sitten, lisännyt nestemäistä lannoitetta viimeksi toissa viikolla
Pohja: puhallushiekka
suodatus: eheim 2010
ilmastus: rena 101
kasvillisuus: intianvesitähdikkiä, miekkalehteä, melalehteä
lannoitus: olen lannoittanut tableteilla noin 2 kk sitten, lisännyt nestemäistä lannoitetta viimeksi toissa viikolla
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
UV systeemi
Hommaa se UV systeemi jos mikään muu ei auta. Käytettynä irtoaa varmaan 100 e ja uusi on 200 e. Sillä hoituu varmasti tuo samennus, ettei tartte koko harrastusta sentään lopettaa turhautumisen takia
Toinen vaihtoehto ois lainata joksikin aikaa UV sterilisaattoria joltain toiselta harrastajalta. Eipä se käytössä kovin paljoa kulu jos 2-4 viikkoa sitä käyttäisit.

Toinen vaihtoehto ois lainata joksikin aikaa UV sterilisaattoria joltain toiselta harrastajalta. Eipä se käytössä kovin paljoa kulu jos 2-4 viikkoa sitä käyttäisit.

Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
-
- Advanced Member
- Viesti:
Minun vihersamennukseni katosi seuraavilla keinoilla:
- valaisutauon pidentäminen neljään tuntiin
- nestemäisen lannoituksen lopetus
- reippaat vedenvaihdot
- positiiviset ajatukset
Oikeasti en tiedä vaikuttiko nuo, ehkä tai sitten ei. Muutaman viikon oli sameaa ja ihmiset kummasteli enkö voisi vaihtaa akvaarioni vettä joskus.
Pimentämistäkin kokeilin, mutta se ei lainkaan vaikuttanut (paitsi kaikki muut levät kyllä katosi). Eräs kauppias, jonka kanssa asiasta juttelin, sanoi että usein samennus vaan katoaa itselleen. Ja niin se sitten tekikin, kun lakkasin voivottelemasta sitä.
Mutta tämä vaan minun kokemukseni, moni voi olla eri mieltä noista keinoista.
- valaisutauon pidentäminen neljään tuntiin
- nestemäisen lannoituksen lopetus
- reippaat vedenvaihdot
- positiiviset ajatukset

Oikeasti en tiedä vaikuttiko nuo, ehkä tai sitten ei. Muutaman viikon oli sameaa ja ihmiset kummasteli enkö voisi vaihtaa akvaarioni vettä joskus.

Pimentämistäkin kokeilin, mutta se ei lainkaan vaikuttanut (paitsi kaikki muut levät kyllä katosi). Eräs kauppias, jonka kanssa asiasta juttelin, sanoi että usein samennus vaan katoaa itselleen. Ja niin se sitten tekikin, kun lakkasin voivottelemasta sitä.
Mutta tämä vaan minun kokemukseni, moni voi olla eri mieltä noista keinoista.
Mullakin on pinna kireällä samennuksen ja leväinvaasion takia. UV-suodatintakin olen harkinnut, Saksasta tilaamalla saisi Tetran UV:n satasen pintaan kuluineen. En ole aivan varma onko mulla "vain" bakteerisamennusta vai vihersammenusta, mutta tuolla "valkoinen paperi akvaarion toiseen päätyyn" -tempulla vesi kyllä näytti hivenen vihertävältä. Vähän tuossa UV:ssa mietityttää se bakteerien kuoleminen - hajottajabakteereitahan kuitenkin akvaariossa tarvitaan.
"Oh my God, they drank Kilkenny! You bastards!"
Anttipi:lle
Laitahan Anttipi viestiä jos saat leväongelman poistumaan UV-valolla.