Isot postitorvikotilot
Valvoja: Moderaattorit
Isot postitorvikotilot
Minulle myytiin eräässä Hki:n liikkeessä isoja postitorvikotiloita nimellä kierteiskotilo (netistä ei sellaista kierteiskotiloa edes löytynyt). Myyjä väitti, että nämä "kierteiskotilot" eivät juuri lisäänny ja etteivät ne syö pienempiä kotiloita eikä kasveja. Kuitenkin nämä netissä olleet postitorve, isot sellaiset joita minullakin on kolme, lisääntyvät helposti ja syövät pienempiä kotiloita ja kasveja. Minulle tuli kyllä liikkeessä olo, ettei myyjä taida tietää mistään muusta kuin koiranruoista, ei ainakaan akvaariohommista. Miten siis on isojen postitorvien kanssa? Jos nekin lisääntyvät vauhdilla, olen pulassa. Äkkiä siis pois ne... 
No miltäs ne sitten näyttävät? Marisa cornuarietis kenties? Tunnista tavallisimmat kotilot
Viimeksi muokannut rain-, 22:36, 24.11.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vetävät kasvit tasan napaansa isompana porukkana ja lisääntyvät helposti. Kutumöykky on sellainen iso valkoinen pallokasa, joka on helppo ainakin pienemmässä altaassa poistaa, koska kuoriutuminen kestää sen about viikon verran. Kotiloiden syömistä en ole huomannut, ainakin lajitoverit saavat olla rauhassa, samoin kierteissarvet.
Nimimerkillä Kokemusta On
Nimimerkillä Kokemusta On
Parasta ihmisessä on koira.
Ah, no. Kannattanee kuitenkin käyttää tieteellistä nimeä kun tuolle kotilolle ei ole olemassa lähellekään tyydyttävää suomenkielistä nimeä. Ja liikkeistä löytyy myös isokiekkokotiloita joita myydään ties millä nimellä. Minä en osannut tuosta kirjoituksestasi arvata että oletko jo tehnyt selvän lajitunnistuksen. Parempi silloin tarkistaa kuin ruveta puhumaan ristiin eri kotilolajista.Misu kirjoitti:Ne näyttävät isoilta postitorvikotiloilta. Tiedän niiden olevan niitä.
Minulla Marisat näyttävät rakastavan muunnoslimakotiloita, tyhjiä kuoria on ilmestynyt tappavaan tahtiin niitten muutettua saman katon alle, muutama tyhjä kierteissarvikotilon kuorikin on näkösällä. Nälkäisinä voivat periaatteessa syödä toisiaankin. Kasveja tuossa akvaariossani ei ole, mutta kun katsoo miten nopeasti ne tuhoavat vihanneksia, niin kävisi kyllä sääliksi kasviallasta joka saisi nuo riesakseen. Ja todellakin lisääntyvät valtavasti kun vastoin toisten omenakotiloitten tapaa tosiaan munivat pinnan alle.
Jos haluat kotilon joka syö levää mutta ei kasveja eikä lisäänny liikaa, niin paras vaihtoehto on seepraleväkotilo.
Kannattaa vaikka myydä/antaa ne jollekulle joka haluaa kasvatella ruokaa pallokaloille, saattavat mennä hyötykäyttöön 
Siitä myrkyttämisestä. Onko altaassa kierteissarvikotiloita? Jos on, niin en suosittele kotilomyrkyn käyttämistä ihan siksi että ne kierteissarvet voivat kuolla sinne hiekan sisään ja sitten se hiekka pitäisi melkein vaihtaa. Eli pahimmassa tapauksessa edessä on altaan uudelleenkypsytys jos joudut vaihtamaan hiekan.
Siitä myrkyttämisestä. Onko altaassa kierteissarvikotiloita? Jos on, niin en suosittele kotilomyrkyn käyttämistä ihan siksi että ne kierteissarvet voivat kuolla sinne hiekan sisään ja sitten se hiekka pitäisi melkein vaihtaa. Eli pahimmassa tapauksessa edessä on altaan uudelleenkypsytys jos joudut vaihtamaan hiekan.
Kierteisiä on ja minipostitorviakin. Kierteiset ovat hiekan takia toivottujakin ja tarkoituksella hankittuja, mutta postikset ovat tulleet jonkun kasvin mukana tms. Niistä haluaisin eroon. Tähän saakka olen vaan tyytynyt nyppimään kaikki näkyvillä olevat käsin pois. Haluaisin niistä vain kokonaan eroon... 
Periaatteessa voisit kokeilla pitää niitä isoja ryökäleitä jonkin aikaa akvaariossa, syötät niille vain kiehautettuja kasviksia että eivät kasvejasi syö. On hyvin todennäköistä että ne häiritsisivät kehäkotiloita ja saattaisivat syödäkin ne. Jos ne munivat, niin se munamöykky on oikeasti iso, viitisen senttiä, eli sen kyllä huomaa ja sen saa poistettua.
Ainut vaara on se kasvien syöminen ja kannattaa todellakin vahtia ja antaa sitä kasviruokaa reippaasti.
En ole tuota koskaan itse kokeillut ja se on tosiaan omalla vastuulla. Mutta ei ainakaan allasta tarvitsisi sitten perustaa uusiksi ja kierteissarvet säilyisivät.
Ainut vaara on se kasvien syöminen ja kannattaa todellakin vahtia ja antaa sitä kasviruokaa reippaasti.
En ole tuota koskaan itse kokeillut ja se on tosiaan omalla vastuulla. Mutta ei ainakaan allasta tarvitsisi sitten perustaa uusiksi ja kierteissarvet säilyisivät.