Kalojen evät halkeilevat [Oli: mikä vikana?]

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
-Fisu-
Junior Member
Junior Member

Kalojen evät halkeilevat [Oli: mikä vikana?]

Viesti Kirjoittaja -Fisu- »

Olen huomannut tässä lähiaikoina että kalojen evät saattavat olla jotenkin haljenneet (jakautuneet tavallaan kahtia), mutta kuitenkin ne saattavat parantua hetken päästä. Tämä on tavallaan eväruttoa joka ei kuitenkaan pääse leviämään... Tämä varmaan johtuu niistä bakteereista, eli että kalat ei voi niin hyvin, mutta sitten kuitenkin voi niin hyvin että ei saa virallista tautia? Mitäköhän teen väärin?

Allas on 50 litranen, suodatus on riittävä. Vaihdan vettä joka viikko vähän yli 15 l, samalla imuroin pohjan. Vaihdoin juuri isosta sorasta vähän hienompaan hiekka soraan. Voisiko tämä vaikuttaa?

Kaloina on kääpiörihmakala, 4 neontetraa ja partis. Neontetroja on aikomus hankkia lisää. Lämpötila altaassa on 24-26,5 ja pH on jotain päälle 7, kovuus jotain 8 dH. Kasveja ei ole kun pieni miekkakasvi ja pari intianvesitähdikkiä, joten kasvejakin pitäis hankkia lisää. Voisiko kasvit olla jotenkin osasyyllisiä? :(

Ja sitten vielä kun minun kasveihin on alkanut tulla partalevää, ennen leviä ei ole ollut. Mistä johtuu, olisiko siinä vedessä jotain vikaa? Käytän muuten kasvilannotetta (TMG).

Edit: Otsikko kuvaavammaksi, virkkeet alkaa isolla kirjaimella ja muokattu muutenkin luettavammaksi, kappalejako jne. Pehis
Onni on pieni koiranpentu pissaamassa jonkun toisen matolle.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen evät halkeilevat [Oli: mikä vikana?]

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

-Fisu- kirjoitti:Olen huomannut tässä lähiaikoina että kalojen evät saattavat olla jotenkin haljenneet (jakautuneet tavallaan kahtia), mutta kuitenkin ne saattavat parantua hetken päästä. Tämä varmaan johtuu niistä bakteereista, eli että kalat ei voi niin hyvin, mutta sitten kuitenkin voi niin hyvin että ei saa virallista tautia? Mitäköhän teen väärin?
Millä kaloillasi halkeilua esiintynyt? Kaikilla vai jollain tietyllä lajilla? Oisko keskinäisellä nahistelulla tvs. merkitystä enemmän kuin bakteereilla kuitenkin tässä tapauksessa.
-Fisu- kirjoitti: Vaihdoin juuri isosta sorasta vähän hienompaan hiekka soraan. Voisiko tämä vaikuttaa?
Saattaahan siellä typpikierto olla hieman häiriintynyt hetkeksi, mutta tuskin syypää. Mitenkäs muuten mylläyksen aikana? Ettei olisi siinä tilanteessa vahingoittuneet säntäilyssä tai...?
-Fisu- kirjoitti: Kasveja ei ole kun pieni miekkakasvi ja pari intianvesitähdikkiä, joten kasvejakin pitäis hankkia lisää. Voisiko kasvit olla jotenkin osasyyllisiä? :(
Nuo kasvit eivät kyllä kalojasi vahingoita. Ehkä lisää kasveja ja samalla lisää piiloja kaloille helpottaisi tilannetta.
-Fisu- kirjoitti: Ja sitten vielä kun minun kasveihin on alkanut tulla partalevää, ennen leviä ei ole ollut. Mistä johtuu, olisiko siinä vedessä jotain vikaa? Käytän muuten kasvilannotetta (TMG).
Kun sinulla ei ilmeisesti ole kauheasti kasveja käyttämässä ravinteita niin ehkä yliannostelet?
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
-Fisu-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Fisu- »

Mulla oli tässä muutama kuukausi sitten evärutto ongelmia eikä käyttämäni lääke parantanut kunnolla kalojen eviä. Joten nää on jääny siitä kerrasta sitten parantumatta. Pääasiassa näitä oireita on vain neontetroilla, olen kyllä huomannut että rihmakalalla ja partiksellakin niitä harvoin näkee, mutta epäilen tämän johtuvan niiden keskeisistä reviiritappeluista.
Vähän aikaa sitten jouduin lopettamaan yhden neontetroista, koska sille tuli jotain homepaiseita tai sitten pilkkutautia. Muut kalat kuitenkin on ihan terveitä joten luulenpa tämän olevan vaan jotain hometta... :roll:
Onni on pieni koiranpentu pissaamassa jonkun toisen matolle.
kotikemisti
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen evät halkeilevat [Oli: mikä vikana?]

Viesti Kirjoittaja kotikemisti »

Meillä päin on myöskin esiintynyt, tuollaista evien halkeilua, yhdellä miljoonakala uroksella, sekä toisessa altaassa isopurjeplekolla, joka on vielä noin 10cm mittainen, sekä partamonnilla, muilla kaloilla ei ole havaittu mitään oireita, joten epäilen itse, että monneilla on jonkinlaista nahistelua ollut, kuten myös miljoonakaloilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”