Hiekanpesu, sopiva lämmitin, kotilot yms.

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Dixie
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Hiekanpesu, sopiva lämmitin, kotilot yms.

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Nyt tulee sarja typeriä kysymyksiä. Kohtapuoliin lähden ostamaan hiekat ja lämmittimen ja touhuaminen alkaa.

Kamala kammo tuosta hiekan pesusta jäi, kun viimeksi sain siihen uppoamaan kolme päivää. Yritin saada siitä 100 % kirkasta ja aika hyvin onnistuinkin :mrgreen:. Nyt rupesin vaan miettimään, onko vinkkejä joilla pääsisin ehkäpä hiukan helpommalla :roll:? Kun viimeksi laitoin ämpärin pohjalle 10 cm hiekkaa ja sekoittelin ja vaihtelin vettä, kunnes oli kirkasta :roll: .

Tuota nykyistä allastani ovat kotilot kiusanneet kovasti. Olen yrittänyt nyppiä ja aina niitä ilmestyy. Nyt olisikin tarkoitus siirtää kaikki kasvit, hiekat yms tuonne uuteen altaaseen, mutta kotiloita en sinne missään tapauksessa halua. Syövät vain kasvini. Kierteissarvet olisivat tervetulleita, nämä ei. Jos huljuttelen kasveja vedessä ja siirrään vanhan hiekan vaikka sukkahousuihin, pesen kannon (jossa ne suorastaan viihtyy) niin luulisi ettei ainakaan montaa siirry?

Olisko Jäger 300 W lämmitin hyvä 400 litran akvaarioon?

Ja vanhan suodattimen laitan tietysti pörräämään muutamaksi viikoksi tuohon uuteen altaaseen. Riittääköhän "ympit" ja uskallanko siirtää kalat sitten tuohon uuteen altaaseen heti?

Niin no, enpä tähänhätään muutakaan keksi. Lisäilen jos tulee mieleen [;)]

Typoja...
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Mitä hiekkaa olet ajatellut ostaa? En osaa sanoa muista kuin Bilteman hiekasta - tosi puhdasta. 50 kg tuli huuhdeltua aika nopsaan, kaikki eivät ilmeisesti edes huuhtele ko. hiekkaa.

Kotiloista, oman kokemuksen mukaan pelkkä vedellä huuhteleminen ei auta. Alunavedellä pitäisi saada tapettua kotilot ja niiden munatkin. Alunaa saa apteekeista eikä muistaakseni maksanut muutamaa euroa enempää. Käyttöohjetta en uskalla sanoa, mutta varmaankin googlen avulla löytyy - ellei joku tähän sitä sanokin. :)
minä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minä »

Ainakaan sitä Bilteman hiekkaa ei tullut yhtään pestyä ja ihan oli vesi suht. kirkasta. Muuta vinkkiä en ainakaan minä osaa sanoa hiekan pesun helpottamiseksi. :D

Käsittele kasvit alunalla jos haluat varmistaa kotiloiden torjunnan. Tässä ote Skaren sivuilta:
Aluna eli alumiinikaliumsulfaattidodekahydraatti on alumiinin ja kaliumin kaksoissuola, jota voidaan käyttää akvaariokasvien desinfiointiin. Alunaa lisätään veteen 1tl litraa kohti, ja kasvien annetaan liota vedessä kokonaan upotettuina noin puoli tuntia. Kasvit pitää huuhdella huolellisesti ennen istutusta akvaarioon, sillä aluna on kaloille myrkyllistä.

Tuohon en osaa kommentoida, että riittääkö ympit...
Vaihdoin samalla lokiigalla 80-litrasesta 170-litraseen ja vesiarvojen perusteella ne ns. ympit riitti. Tosin niin olen ymmärtänyt, että se bakteerikanta ei ihan parissa päivässä kehity...

Intoa ja iloa akvaariotouhuamiseen! :mrgreen:
Maailma on mystinen seikkailu jonka voi kokea omassa nojatuolissa
-KaTa-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -KaTa- »

onko mitään ainetta mikä tappaa kotilot mutta ei kaloja?
''Mä maistoin äsken kalanruokia! Oli tosi hyvää!'' Niilo 4v.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

ei varmaan, mutta alunan sijasta voi kokeilla myös kaliumpermanganaattia. Käytän sitä itse eikä ole sattunut vahinkoja.

mites muuten partaleväpallon kaliumpermanganointi onnistuu, kun sehän on vähän niinkuin sammalpallo, että siihenhän voisi jäädä joitain ainejämiä?
Thomas29Hki
Member
Member

Re: Hiekanpesu, sopiva lämmitin, kotilot yms.

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Dixie kirjoitti: Tuota nykyistä allastani ovat kotilot kiusanneet kovasti. Olen yrittänyt nyppiä ja aina niitä ilmestyy. Nyt olisikin tarkoitus siirtää kaikki kasvit, hiekat yms tuonne uuteen altaaseen, mutta kotiloita en sinne missään tapauksessa halua. Syövät vain kasvini. Kierteissarvet olisivat tervetulleita, nämä ei. Jos huljuttelen kasveja vedessä ja siirrään vanhan hiekan vaikka sukkahousuihin, pesen kannon (jossa ne suorastaan viihtyy) niin luulisi ettei ainakaan montaa siirry?

Olisko Jäger 300 W lämmitin hyvä 400 litran akvaarioon?

Ja vanhan suodattimen laitan tietysti pörräämään muutamaksi viikoksi tuohon uuteen altaaseen. Riittääköhän "ympit" ja uskallanko siirtää kalat sitten tuohon uuteen altaaseen heti?
Jos haluat päästä kotiloista eroon niin en suosittele vanhojen hiekkojen uudelleen käyttöä! Uudet hiekat vaan peliin eli ei muuta kuin pesemään tai sitten ostamaan sitä valmiiksi pestyä hiekkaa. Kasvit on syytä karsia niin että kaikki huonot pois... kaikki isot kasvit kunnolla putsata niin että saat kaikki kotiloiden munat pois lehdistä jne. Jos jää yksikin munarypäs eloon kasvinlehteen niin ongelma on kohta taas edessä.

Suodatin on myös syytä puhdistaa kunnolla, koska kokemuksen mukaan kotilot viihtyvät ainakin ulko- ja sisäsuodattimessa erityisen hyvin. Eli löydät varmasti satoja kotiloita ulkosuodattimestasi. Melkeinpä suodattimen kuivattaminen muutamaksi päiväksi voisi auttaa kotiloiden jälkeläisten tuhoamiseen.

Kanto kannattaa joko pestä kunnolla ja kuivattaa muutama päivä esim. pakkasessa tai sitten pestä harjalla oikein kunnolla. Näin saat kotiloiden munat ja pienet kotilot pois kannosta. Riippuen tietysti millainen kanto on kyseessä ja miten hyviä piilopaikkoja siitä löytyy.

Toi Jägerin 300W on aivan liian iso lämmitin 400L altaaseen. Se on tarkoitettu lähinnä 600-1000L altaiden lämmittämiseen. Sinulle riittää Jägerin 200-250W lämmitin.

Niin jos sinulla ei ole kiirettä laittaa kaloja uuteen altaaseen niin suosittelen edellä mainittuja toimenpiteitä, jotta pääset eroon kotiloista. Kotilot on sen verran ongelmallinen lajike ettei niitä nujerreta kevyin kostein. Usein riittää pienikin kotilo tai munarypäs jossain kasvin tai kannon tai suodattimen suodatinmassoissa uuden kommuunin alkuun laittajaksi.

Toki uuden altaan kypsyttämiseen menee viikkoja, mutta onhan se vaivan arvoistakin, jos todella haluaa päästä limalimpeistä eroon. :mrgreen:
kayttaja1980
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kayttaja1980 »

voi hitsiläinen, löysin joskus linkin johonki semmoseen paikkaan missä neuvottiin kotiloiden hävittäminen koirien/kissojen matolääkkeellä, mutta en nyt sitte tietenkää muista mikä .......... oliskohan se lääke ollu Flubenol???? koitan löytää linkin ja sivun...

HALLELUJAA! Löyty ekalla yrittämällä. Koska en osaa luoda linkkiä: www.akvaario.parhain.com/kokemuksia_Flubenol.htm
Itte oon aatellu kylvettää kasvit tolla ennen akvaarioon istuttamista - siis kun nyt ensi tulis ne armaat veronpalautukset että sais sen akvaarion irti :mrgreen:

(Jaa se linkki näköjään luo itse itsensä. Oppia ikä kaikki...)
Dixie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Siirsin tavarat uuteen akvaarioon viime lauantaina.Laitoin kuitenkin suodattimen ja hiekat(sukkahousuissa) kotilovaarasta huolimatta.Laiska kun olen :roll: .Kasvit käsittelin alunalla.Ainkakaan vielä en ole kotiloihin törmännyt.Taistokoiras aloitti vajaan 24h:n sisällä kuplapesän rakentamisen ja saikin aikaan isoimman mitä on koskaan tehnyt(on aina ollut laiska rakentamaan pesää).Kutivatkin nuo.Nyt kolmatta päivää koiras vartioimassa pesäänsä 8O .

Luulen,että vaihto meni kutakuinkin ok.Vesiarvot ovat tällä hetkellä nämä:

nitriitti <0.3 eli pienin mitä testi näyttää

nitraatti 12.5

ph 7.0

kh 3

ja lämpö 26

Milloin voin poistaa hiekkapussit ja vanhan suodattimen altaasta?
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”