Tee-se-itse valaisin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Wille
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Tee-se-itse valaisin?

Viesti Kirjoittaja Wille »

Onkos kukaan teistä tehnyt valaisinta itse? Minun pitäisi jostain saada lisää valaisimia, joten nyt olisin kiinnostunut tekemään itse.
Paljonkohan suunnilleen kaikki tekniset laitteet maksaa yhteensä?
Eniten arveluttaa ne liitännät, kun tuossa katselin yhtä valaisintani ja ne näyttivät aika monimutkaisilta minun silmääni. :D
Mutta eiköhän me isän kanssa niistä selvittäisi jos olisi jonkinnäköisiä ohjeita, mutta enpä paljon netistäkään löytänyt tietoa... :(
(Vika oli kyllä varmaan etsijässä. [;)] )
Siis tarkoitushan olisi tehdä 3-4 * 18 W valaisin.
Joten neuvoja kaivataan...
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

5 loisteputken valaisinkansi. Sähköturvallisuus hoidettu Arcadian yksiköille, joissa ip67 päät. Ostin yksiköt Saksasta, maksoivat n. 25e/kpl. Jostain varmaan löytyisi halvemmallakin, mutta tilasin samalla muutakin.

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/w ... =e_tem_2_2

Kannattaa vain katsoa, että on tarpeeksi pitkät johdot niissä kiinni.
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Didi »

Mie tein sillä tavalla että lyhensin käytettyä teollisuusvalaisinta. Otin vaan rautasahan ja sillä tein valaisimesta sopivan pitusen. Sitten mie liitin tarvittavat osat sinne sisälle ja pari ruuvia niin pysyy kiinni. Heijastimena toimii folio. Ei kovin kaunis mutta toimii kuitenkin. Sähköturvallisuus hoituu peitinlaseilla.
HelaKammo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HelaKammo »

Jep jep, juuri alkaa rakennusprojekti.

Lamput on tilattu ja "perus rungot", elikkä sellaiset kattoon laitettavat kapeat kotelot, joissa on sytytin(58W/150cm, 2kpl), kuristin ja kannakkeet. Ei kosteussuojaa, mutta se nyt ei haittaa lasien päällä. Tarkoitus on tehdä laudepuusta kehikko ja siihen päälle vesivaneeri mustaksi maalattuna. Jotain Osmo-coloria tai muuta helppoa ja kohtuudella vettä kestävää tavaraa noihin reunoihin. Päädyt joko vesivaneeria tai alumiinilevyä. Päätyyn tarvittavat liittimet ja kastakaisijat. Ja mahdollinen tuuletuskin lämmönpoistoon.

Voinen koittaa kuvia ottaa, jos saan aikaiseksi.

Lisään tähän, että kannattaa olla varsin tarkka tuon sähköturvallisuuden kanssa, kun kysessä on kuitenkin akvaariot... jos ne piuhat laittaa joku ammattilainen, niin silloinhan asia on ok.
makiaho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja makiaho »

Ostin itse pari kappaletta 4 x 36 W vanhoja teollisuusvalaisimia kohtalaisen edullisesti erästä liiketilaa purkavalta äijältä. Lamppuja oli jäljellä vielä reilut 100 kpl, jos jotakuta kiinnostaa ostella/rakennella.
Nähtäväksi jää saako tuttu sähkömies niistä tehtyä CE normit täyttävän valaisimen 8O

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=1714467
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Itselleni tein 36W valasimen niin, että
1. ostin sähkökaupasta halvimman rungon a 80mk
2. pyysin kaveria taivuttamaan pellistä siihen heijastimen
3. porasin heijastimeen reijän sytkärille
4. popniiteillä heijastin runkoon kiinni
5. vanhasta tietokoneen johdosta koneen pää irti ja johto kiinni sokeripalaan mikä on kotelossa.

6. seinään kulmaraudat (a 30mk x 2)
7. lamppu roikkumaan kulmaraudoista vaijerilla (10mk x 2)

hinta 160mk tuli roikkuvalle lampulle hintaa.

Kuhan vain malliksi... Aika helppo/näppärä oli tehdä ja loppu tuloskin on ihan "siisti".
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”