Otsikko kertookin jo paljon
Eli tarvitsevatko kiekot akvaarioonsa turvelisäystä viihtyäkseen?
Olen noteerannut, että turveuute on sikahintaista säännöllisesti käytettynä. Eli onko sama jos ostaa puutarhamyymälästä puhdasta turvetta, ja lisää sitä esim. sukkahousupussissa ulkosuodattimeen?
--------------------------------------------------------------------------------------
Turve on kivaa!
Kyllä meillä viihtyy ilmankin, mutta ei kai siitä turpeesta haittaakaan ole.
Tietysti tulee mieleen se, että jos turvetta pistää pönttöön ja pH laskee jollekkin tietylle lukemalle ja kalat totutetaan siihen, niin näin maalaisjärjellä ajateltuna pitäisi varmaan vaihtaa turve säännöllisin väliajoin, että ph pysyisi sitten myös siinä mihin se on "asetettu".
Itse kokeilin puutarhalta haettua LANNOITTAMATONTA turvetta, mutta varsin isotöistä kamaa. Piti huuhdella ja puristella melkein loputtomiin, ennen kuin pystyi suodattimeen laittamaan, nim. humusta irtoaa tosi paljon. Mutta pitemmän käytön hyödyistä/haitoista en osaa sanoa kun lopetin sen käytön, kun ph ei juurikaan laskenut alle 7. Altaassa oli tod.näk joku/jotakin mikä puskuroi pH:a ylöspäin neutraaliin. Itse epäilin puhallushiekan koostumusta...
Tavallinen puhdas (lisäaineeton) puutarhaturve käy mainiosti. Meillä sitä on valutussuodattimessa. Ei sitä niin hirveästi tarvitse/ kannata etukäteen huuhdella. Tarkoitushan nimenomaan on saada ne 'humukset' sinne akvaarioon, eikä huuhdella niitä viemäristä.