Mikä on kun koralli ei viihdy altaan yläosassa.

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
paavori1
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Mikä on kun koralli ei viihdy altaan yläosassa.

Viesti Kirjoittaja paavori1 »

Terve!

Ongelmani on seuraava: minulla on 200l allas (50cm korkea) ja 150W monimetalli. Koralleja: xeniaa, pari levyvuokkolajia, montiporaa ja acroporaa. Korallit tuntuvat viihtyvän ainoastaan altaan alaosassa!

Lamppu on noin 30-40cm vedenpinnan yläpuolella. Lämpötila on 25C ja vesiarvot kunnossa. Vaahdotin toimii loistavasti ja korvausveden syötän kalkkivetenä. Korallit siis viihtyvät 10-20cm syvyydellä altaan pohjasta, mutta lopuissa ~30cm kaikki tuntuu kuolevan.

Onko jollain kokemusta vastaavasta tai hyviä neuvoja/arvauksia?

-roisto
Sikana olen symppis
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Mulla on 200L ja 250W monimetalli.
Acro, montipora ja gorgonia ovat kaikista ylimpänä, n. 10cm vedenpinnan alla ja lamppu 30cm korkealla pinnasta.
Hyvin näyttää viihtyvän.
Oletko tarkistanut vesiarvot tai onko polttimo kunnossa/oikea.
Yleensä kivikorallit tykkää juuri siellä ylempänä.

Tomppa.
Silakka
Senior Member
Senior Member

Re: Mikä on kun koralli ei viihdy altaan yläosassa.

Viesti Kirjoittaja Silakka »

paavori1,

Mulla oli ihan vastaavanlainen ongelma aikoinaan. Tankissa mitattavat arvot (tyyliin nitraatti/nitriitti jne) olivat nollissa, mutta silti korallit "kärventyivät" jos pintaan oli matkaa alle 20-30cm.

Ongelma on mitä ilmeisemmin vedessä, aika harvoja arvoja me sieltä kuitenkaan mitataan. Nyt vesi on paremmassa kunnossa, ja korallit viihtyvät ylempänäkin.

Mahd. ratkaisu: hiili + vedenvaihdot. Käytätkö hiiltä? Itse en aikoinaan käyttänyt, ja jotenkin tuntui että tämä vaikutti aika paljon tuohon hommaan.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
paavori1
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paavori1 »

Kiitos vastauksista!
Oletko tarkistanut vesiarvot tai onko polttimo kunnossa/oikea.
Vesiarvot ovat testejen puolesta kunnossa. Ostin lampun käytettynä (10kK polttimo), toiminut kuulemma aiemmin hyvin.
Ongelma on mitä ilmeisemmin vedessä, aika harvoja arvoja me sieltä kuitenkaan mitataan. Nyt vesi on paremmassa kunnossa, ja korallit viihtyvät ylempänäkin.

Mahd. ratkaisu: hiili + vedenvaihdot. Käytätkö hiiltä?
Tämä kävi itselläkin mielessä :( Allas on vasta n. 3kk vanha. Olen vaihtanut vettä kerran viikossa - kerran kahdessa, miten on ehtinyt. Täytyypä korottaa vaihtofrekvenssiä. Kenelläkään ideaa, miten hiilen saa piiloon (tai yleinsä) toimimaan ilman ala-allasta?
Sikana olen symppis
Hynde
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Ulkosuodattimella, monet pitää hiiliä niin.
Fisutytteli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fisutytteli »

Olen kuullut että jotkut laittaa hiilen esim. sukkahousun sisään ja heittää sellaisenaan veteen roikkumaan. Onkos se ihan ok systeemi vai tartteeko hankkia vempeleitä lisää? :|

(etsien halvempaa keinoa AINA!)
Calo anor na ven
KAH-loh AH-nore nah vehn
may the sun shine on your road
Lusse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lusse »

On ihan ok toi ns. sukkahousu mutta hiiliä varten on ihan oma sukkahousu olemassa ja Siniriutasta saa niitä 2:den kpl pakkauksissa ja maksaa muutaman euron.
Kaikki saa ja kaikilta saa mutta kaikki ei saa kaikilta !
Silakka
Senior Member
Senior Member

paavori1 kirjoitti: Tämä kävi itselläkin mielessä :( Allas on vasta n. 3kk vanha. Olen vaihtanut vettä kerran viikossa - kerran kahdessa, miten on ehtinyt.
Täytyypä korottaa vaihtofrekvenssiä.
Kuinka paljon? Eiköhän tollainen tahti pitäisi riittää.
paavori1 kirjoitti: Kenelläkään ideaa, miten hiilen saa piiloon (tai yleinsä) toimimaan ilman ala-allasta?
Suodatinpussiin / sukkahousuun jonnekin pumpun taakse/alle/viereen tms.

Sitten yks homma, joka saattaa asiaan vaikuttaa on aminohapot. Tämä on menee vähän sinne adv. aqua. linjalle.. mut kuiteskin. Noi oletettavasti vaikuttavat korallien pigmentin muodostamiseen.. mutta tää nyt on sitten ihan oma keskustelunsa.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Kerro vähän lisää siitä akvaariostasi. Onko kaloja? Onko elävää kiveä ja kuinka paljon ja miten vanhaa? Kasvaako levää? Miten hoidat sitä (mitä lisäät veteen jne).
Lusse
Junior Member
Junior Member

Minkälainen vedenkierto ja miten kierto on suunnattu, olisiko vedenkierto liian terävä ja voimakas paikoissa jossa korallisi eivät viihdy (vaikka sanotaan että kiertoa ei voi olla liikaa niin silti korallit eivät kestä mitään älyttömiä vesisuihkuja).

Esim: eyphyllia tyyppisistä koralleista lähtee helpostikkin kudokset leviämään jos on liian voimakas virtaus !

Syitä voi olla monia, luulen että ongelmasi ei johdu ainakaan vedenvaihtojen puutteesta, luulisi noiden vedenvaihtojen riittävän !

Valoa sinulla ei ainakaan ole liikaa ja lamppukin on aika ylhäällä joten sen ei luulisi vaikuttavan, tietysti eri korallit jne.. pitävät erillaisista olosuhteista Esim:

Levyvuokot ei yleensä tarvitse paljoa valoa ja viihtyvät varjoisemmissa paikoissa kun taas Xenia kestää aika moista paahdetta (siis valotehoa ja pitääkin voimakkaasta valaistuksesta) !

Lämpötilakin on kohdallaan !

Mitä aineita lisäät veteen ? mitä määriä jne...

Luulen että asia voisi hyvinkin olla niin yksinkertainen että sinulla on liian voimakas (terävä virtaus suoraan ongelma paikkoihisi) !
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Hyvin tuttu tilanne, minulla on ollut samanlainen aikoinaan vanhassa 100l akvaariossa, syynä ei kuitenkaan ollut superkirkas 150W lamppu, vaan vesi. :roll: Ongelma korjautui poistamalla kaikki mahdolliset myrkytyksen aiheuttajat ja vaihtamalla vettä todella tehokkaasti - 50% muutaman päivän välein.
Lusse
Junior Member
Junior Member

Luulisi että pienenssä akvaariossa ei hirveesti ole väliä korallien selviämiseen onko korallit sijoitettu 0-20cm vai siitä ylöspäin aina pinnan tuntumaan asti jos pöntön vedessä on joitakin myrkkyjä jne...

Voisiko polttimessa olla jotakin häikkää/vikaa esim: spektrissä joka vaikuttaisi koralleihin "ei toivotulla tavalla" ?
Silakka
Senior Member
Senior Member

Lusse kirjoitti:Luulisi että pienenssä akvaariossa ei hirveesti ole väliä korallien selviämiseen onko korallit sijoitettu 0-20cm vai siitä ylöspäin aina pinnan tuntumaan asti jos pöntön vedessä on joitakin myrkkyjä jne...
Valon voimakkuus, etenkin lyhyemmillä aallonpituuksilla, tippuu aika radikaalisti heti kun tulee akvan vettä (paljon kamaa vedessä) väliin.

Sen takia, olot vaikka 30cm pinnasta voivat olla hyvinkin erilaisia siihen nähden mitä ne ovat ihan pinnan tuntumassa.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Ehkä typeräkin arvaus juomavesipuolelta: Onko monimetallin UV suojaus kunnossa?
/jari
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Minusta Alexin vastaus oli aika tyhjentävä ja Alexin kokemuksen tietäen uskoisin siihen.
Eli paavori1:n olisi selvitettävä mikä mahtaa vedessä olla vikana.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”