Mikä on kun koralli ei viihdy altaan yläosassa.
Valvoja: Moderaattorit
Mikä on kun koralli ei viihdy altaan yläosassa.
Terve!
Ongelmani on seuraava: minulla on 200l allas (50cm korkea) ja 150W monimetalli. Koralleja: xeniaa, pari levyvuokkolajia, montiporaa ja acroporaa. Korallit tuntuvat viihtyvän ainoastaan altaan alaosassa!
Lamppu on noin 30-40cm vedenpinnan yläpuolella. Lämpötila on 25C ja vesiarvot kunnossa. Vaahdotin toimii loistavasti ja korvausveden syötän kalkkivetenä. Korallit siis viihtyvät 10-20cm syvyydellä altaan pohjasta, mutta lopuissa ~30cm kaikki tuntuu kuolevan.
Onko jollain kokemusta vastaavasta tai hyviä neuvoja/arvauksia?
-roisto
Ongelmani on seuraava: minulla on 200l allas (50cm korkea) ja 150W monimetalli. Koralleja: xeniaa, pari levyvuokkolajia, montiporaa ja acroporaa. Korallit tuntuvat viihtyvän ainoastaan altaan alaosassa!
Lamppu on noin 30-40cm vedenpinnan yläpuolella. Lämpötila on 25C ja vesiarvot kunnossa. Vaahdotin toimii loistavasti ja korvausveden syötän kalkkivetenä. Korallit siis viihtyvät 10-20cm syvyydellä altaan pohjasta, mutta lopuissa ~30cm kaikki tuntuu kuolevan.
Onko jollain kokemusta vastaavasta tai hyviä neuvoja/arvauksia?
-roisto
Sikana olen symppis
Re: Mikä on kun koralli ei viihdy altaan yläosassa.
paavori1,
Mulla oli ihan vastaavanlainen ongelma aikoinaan. Tankissa mitattavat arvot (tyyliin nitraatti/nitriitti jne) olivat nollissa, mutta silti korallit "kärventyivät" jos pintaan oli matkaa alle 20-30cm.
Ongelma on mitä ilmeisemmin vedessä, aika harvoja arvoja me sieltä kuitenkaan mitataan. Nyt vesi on paremmassa kunnossa, ja korallit viihtyvät ylempänäkin.
Mahd. ratkaisu: hiili + vedenvaihdot. Käytätkö hiiltä? Itse en aikoinaan käyttänyt, ja jotenkin tuntui että tämä vaikutti aika paljon tuohon hommaan.
Mulla oli ihan vastaavanlainen ongelma aikoinaan. Tankissa mitattavat arvot (tyyliin nitraatti/nitriitti jne) olivat nollissa, mutta silti korallit "kärventyivät" jos pintaan oli matkaa alle 20-30cm.
Ongelma on mitä ilmeisemmin vedessä, aika harvoja arvoja me sieltä kuitenkaan mitataan. Nyt vesi on paremmassa kunnossa, ja korallit viihtyvät ylempänäkin.
Mahd. ratkaisu: hiili + vedenvaihdot. Käytätkö hiiltä? Itse en aikoinaan käyttänyt, ja jotenkin tuntui että tämä vaikutti aika paljon tuohon hommaan.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Kiitos vastauksista!
Allas on vasta n. 3kk vanha. Olen vaihtanut vettä kerran viikossa - kerran kahdessa, miten on ehtinyt. Täytyypä korottaa vaihtofrekvenssiä. Kenelläkään ideaa, miten hiilen saa piiloon (tai yleinsä) toimimaan ilman ala-allasta?
Vesiarvot ovat testejen puolesta kunnossa. Ostin lampun käytettynä (10kK polttimo), toiminut kuulemma aiemmin hyvin.Oletko tarkistanut vesiarvot tai onko polttimo kunnossa/oikea.
Tämä kävi itselläkin mielessäOngelma on mitä ilmeisemmin vedessä, aika harvoja arvoja me sieltä kuitenkaan mitataan. Nyt vesi on paremmassa kunnossa, ja korallit viihtyvät ylempänäkin.
Mahd. ratkaisu: hiili + vedenvaihdot. Käytätkö hiiltä?
Sikana olen symppis
-
Fisutytteli
- Starting Member

On ihan ok toi ns. sukkahousu mutta hiiliä varten on ihan oma sukkahousu olemassa ja Siniriutasta saa niitä 2:den kpl pakkauksissa ja maksaa muutaman euron.
Kaikki saa ja kaikilta saa mutta kaikki ei saa kaikilta !
Kuinka paljon? Eiköhän tollainen tahti pitäisi riittää.paavori1 kirjoitti: Tämä kävi itselläkin mielessäAllas on vasta n. 3kk vanha. Olen vaihtanut vettä kerran viikossa - kerran kahdessa, miten on ehtinyt.
Täytyypä korottaa vaihtofrekvenssiä.
Suodatinpussiin / sukkahousuun jonnekin pumpun taakse/alle/viereen tms.paavori1 kirjoitti: Kenelläkään ideaa, miten hiilen saa piiloon (tai yleinsä) toimimaan ilman ala-allasta?
Sitten yks homma, joka saattaa asiaan vaikuttaa on aminohapot. Tämä on menee vähän sinne adv. aqua. linjalle.. mut kuiteskin. Noi oletettavasti vaikuttavat korallien pigmentin muodostamiseen.. mutta tää nyt on sitten ihan oma keskustelunsa.
Minkälainen vedenkierto ja miten kierto on suunnattu, olisiko vedenkierto liian terävä ja voimakas paikoissa jossa korallisi eivät viihdy (vaikka sanotaan että kiertoa ei voi olla liikaa niin silti korallit eivät kestä mitään älyttömiä vesisuihkuja).
Esim: eyphyllia tyyppisistä koralleista lähtee helpostikkin kudokset leviämään jos on liian voimakas virtaus !
Syitä voi olla monia, luulen että ongelmasi ei johdu ainakaan vedenvaihtojen puutteesta, luulisi noiden vedenvaihtojen riittävän !
Valoa sinulla ei ainakaan ole liikaa ja lamppukin on aika ylhäällä joten sen ei luulisi vaikuttavan, tietysti eri korallit jne.. pitävät erillaisista olosuhteista Esim:
Levyvuokot ei yleensä tarvitse paljoa valoa ja viihtyvät varjoisemmissa paikoissa kun taas Xenia kestää aika moista paahdetta (siis valotehoa ja pitääkin voimakkaasta valaistuksesta) !
Lämpötilakin on kohdallaan !
Mitä aineita lisäät veteen ? mitä määriä jne...
Luulen että asia voisi hyvinkin olla niin yksinkertainen että sinulla on liian voimakas (terävä virtaus suoraan ongelma paikkoihisi) !
Esim: eyphyllia tyyppisistä koralleista lähtee helpostikkin kudokset leviämään jos on liian voimakas virtaus !
Syitä voi olla monia, luulen että ongelmasi ei johdu ainakaan vedenvaihtojen puutteesta, luulisi noiden vedenvaihtojen riittävän !
Valoa sinulla ei ainakaan ole liikaa ja lamppukin on aika ylhäällä joten sen ei luulisi vaikuttavan, tietysti eri korallit jne.. pitävät erillaisista olosuhteista Esim:
Levyvuokot ei yleensä tarvitse paljoa valoa ja viihtyvät varjoisemmissa paikoissa kun taas Xenia kestää aika moista paahdetta (siis valotehoa ja pitääkin voimakkaasta valaistuksesta) !
Lämpötilakin on kohdallaan !
Mitä aineita lisäät veteen ? mitä määriä jne...
Luulen että asia voisi hyvinkin olla niin yksinkertainen että sinulla on liian voimakas (terävä virtaus suoraan ongelma paikkoihisi) !
Luulisi että pienenssä akvaariossa ei hirveesti ole väliä korallien selviämiseen onko korallit sijoitettu 0-20cm vai siitä ylöspäin aina pinnan tuntumaan asti jos pöntön vedessä on joitakin myrkkyjä jne...
Voisiko polttimessa olla jotakin häikkää/vikaa esim: spektrissä joka vaikuttaisi koralleihin "ei toivotulla tavalla" ?
Voisiko polttimessa olla jotakin häikkää/vikaa esim: spektrissä joka vaikuttaisi koralleihin "ei toivotulla tavalla" ?
Valon voimakkuus, etenkin lyhyemmillä aallonpituuksilla, tippuu aika radikaalisti heti kun tulee akvan vettä (paljon kamaa vedessä) väliin.Lusse kirjoitti:Luulisi että pienenssä akvaariossa ei hirveesti ole väliä korallien selviämiseen onko korallit sijoitettu 0-20cm vai siitä ylöspäin aina pinnan tuntumaan asti jos pöntön vedessä on joitakin myrkkyjä jne...
Sen takia, olot vaikka 30cm pinnasta voivat olla hyvinkin erilaisia siihen nähden mitä ne ovat ihan pinnan tuntumassa.