Ison akvaarion jalusta.

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Ison akvaarion jalusta.

Viesti Kirjoittaja jusa »

Olen tässä aina ajoittain suunnitellut isomman purkin hankkimista nykyisen vajaan 500 litraisen tilalle. Mistähän saisi halvan hyvännäköisen (ei mitään 40 cm korkeata...) jalustan tollaselle isommalle purkille. onko kukaan teettänyt/tehnyt itse niitä jossain?

Tietenkin yksi vaihteehto on heittää se harkkojen päälle (argh...)

Nykyinen akvaariotakin pitäis mun mielestä korottaa 30 cm (edellinen omistaja oli joku <160 cm nainen ja mä kun olen sen n. 30 cm pitempi, fisutkin tykkäis ehkä enemmän kun näkis kasvoja vyötärön sijaan... Onko ideoita siihen? Valmis hitsattu käsitelty teräskehikko alla. Ei oikein 5 cm paksujen styroksilevyjen "custom-made" pala palalta korotus oikein kuullosta turvalliselta tahika harkko+kehikko+jotain ennalta arvaamatonta.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Katsoppa kuvasta (poistan kuvan ensiyönä on meinaan hiukan suuri) kaverini tekee akvaariopöytiä 35 x 35 mm tai 40 x 40 mm huonekaluputkesta millämitoilla tahaansa. Itselläni on ollut kaverini tekemiä pöytiä lukuisia ja ovat varmasti hyviä. Säätöjalkoja saa erikoisliikkeistä en tiedä mitä niitä missäkin on mutta täällä on sellainen kuin Puijon pultti. Valmistaja takaa pistekuormaa 150 kg/jalka mutta kestävät enemmän.

Putket mahdollistavat vaikka jalustan verhoilun kaapistolla.

Tuossa näkyy vain mallia siitä minkänäköistä jalustasta tulee + säätöjalka. Kotiakvaarion alle tuleva pöytä on paljon paremman näköinen, tuo on tallilta otettu kuva jossa kulkee putki keskeltä allasta koska yläkerrassa tuossasarjassa oli vielä kutualtaat.



Edit - Timppa. Kuva vaihdettu pienempään.

-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.





Muokattu - Timppa on 25/10/2001 22:51:27
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Se siis hitsaa niitä? Aika heikkoa saada tänne kulkemaan 2-2,5metriä pitkä jalusta.Aika samanlainen jalusta mulla on itselläkin mutta siinä ei ole jalkoja vaan tavallaan tuplakehikko lattialla+akvaarion alla johon on hitsattu kiinni 6 kipaletta palkkeja korkeussuunnassa (on hitsannut liian matalan).. on onneksi suora
Mihin hintaan se niitä on tehnyt
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Hinta vaihtelee koon mukaan = paljonko menee tarpeita ja työtunteja mutta hinta on varmasti kohdallaan ainakin jos minä kysyn, sulle voi olla kalliimpi...

Sillä kaverilla on oma firma ja saat tilata pöytäsi aijoissa, kaveri on aika kiireinen sillä on rahakkaampiakin töitä kuin hitsata asevelihintaan akvaariopöytiä.

Toinen juttu että auton kattotelineellä kulkee vaikka 3.5 m pitkä pöytä ylösalaisin. Toinen juttu on se miten meinaat kotisi rappukäytävässä sitä ja allasta sopia pujottelemaan, vai onko Bangladeshi´n Espoossa kerrostaloja..

-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Samanlainen ongelma täällä.. pitäisi saada 500 litraiselle tankille jalat tai laatikosto alle. Nyt täällä vasta kuulin sen lekaharkko jutun, onko se siistin näköinen? Toimiva? Ongelma on se etten jaa harrastustani rakkaan avopuolisoni kanssa ja nykyinen jalusta on alumiinikehikko jonka alta näkyvät kaikki putket ja se saa siippani niskavillat pystyyn.

B
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

onko se siistin näköinen? Toimiva?
Siisti ja toimiva kyllä. Kuvaa en tähän hätään löytänyt, vaikka olenkin jossain sellasen systeemin nähnyt...

Ainut haittapuoli siinä varmaan on, että ne lekaharkot kummiskin painaa jonkin verran, eli akvaarion kanssa saattaa tulla aikamoinen yhteispaino. Mutta jos lattia kestää, niin ihan hyvä ratkaisu.

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Ainut haittapuoli siinä varmaan on, että ne lekaharkot kummiskin painaa jonkin verran, eli akvaarion kanssa saattaa tulla aikamoinen yhteispaino. Mutta jos attia kestää, niin ihan hyvä ratkaisu.
Sinäpä sen sanoit, mistäs sen tietää paljonko lattia kestää? Kerrostalossa asutaan, ja vielä uudessa semmoisessa. Tuskinpa se nyt läpi menee jos joillain on ollut vielä isompia akvaarioita kotona. Joku vaneri pitää varmaankin laittaa alle ja päälle että olisi tasainen eikä lattian muovimattoon jää tiilenkuvat?

B
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Sinäpä sen sanoit, mistäs sen tietää paljonko lattia kestää?
Kysymällä taloyhtiöstä ja hankkimalla vakuutuksen
Enpä nyt usko, että 500 litraisesta ja lekaharkoista vielä etenkään uudessa asunnossa liikaa painoa tulee. Onhan noita varmaankin aika monella toistatuhattakin litraa olevia altaita kerrostalossa...
Joku vaneri pitää varmaankin laittaa alle ja päälle että olisi tasainen eikä lattian muovimattoon jää tiilenkuvat?
Suosittelen kyllä laittamaan alle jotain. Ainakin jos vuokralla asuu, niin saattaa tulla muuten muuton jälkeen uusista parketeista lasku perässä...

Päälle taitaa olla paras joku ~3cm filmivaneri ja 5cm styroksia enimmät heitot tasoittamaan.

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Vakuutus pitää kyllä hankkia. Vesi ja alakerran tuhot korvaava. Eikös jossakin Gevalia mainoksessa tullut juuri yläkerrasta katon läpi yllätysvieraita? Mitähän alakerran mummu sanoisi jos minä, pleko ja 500 litraa vettä tultaisi kaffelle? Olisikohan pannu kuumana? Pehis muuten, siistit sivut. Kyllä se musta teksti näkyy. Miellyttävempi lukea kun ei ole kirkas.

B
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Pehis muuten, siistit sivut. Kyllä se musta teksti näkyy. Miellyttävempi lukea kun ei ole kirkas.
Kiitos kiitos. On niitä värejä nyt hieman säädetty vaaleammaksi alkuajoista juuri tuon tekstin näkymisen kannalta, mutta just tuo liian kirkkauden välttäminen on ollut se perusajatus. Itsellä ainakin vähän turhan "herkät" silmät kaikelle kirkkaammalle...


__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

nykyinen jalusta on alumiinikehikko jonka alta näkyvät kaikki putket ja se saa siippani niskavillat pystyyn.


Ei sulla ole tullut mieleen rakentaa jotain "näkösuojaa" siihen kehikon eteen? Kai sellaiseen
näppärä tekee vaikka ovetkin...
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Ei sulla ole tullut mieleen rakentaa jotain "näkösuojaa" siihen kehikon eteen? Kai sellaiseen
näppärä tekee vaikka ovetkin...


Joo, eteknin NÄPPÄRÄ . Itse en sellainen taida olla. Ja juttuhan on niin että asun kaupungissa, missä minulla ei ole tilaa semmoisia edes kokeilla rakentaa. Joskus on tottavie ikävä maalle takaisin asumaan missä oli tilaa! Mutta ei auta, työ ja niinpaljon muuta on täällä ettei takaisin muuttaminen tule kysymykseen. Jos löytyy joitain muita ehdotuksia näkösuojaksi kuin ovet, niin otetaan vastaan. Ai niin, oli siinä alumiinikehikossa semmoinen "vika" että se vaikuttaa pikkuisen huteralta. Kun itselläni on semmoinen 2v poika joka leikeissään saattaa tönäistä kehikkoa, tuntuu että se voi horjahtaa ja notkahtaa vois balanssista ja sitten mennään!!! En ole testannut sitä silloin kuin tankki oli maalla ja täynä että kuinkaha paljon tönimistä se kestää

B
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Jos löytyy joitain muita ehdotuksia näkösuojaksi kuin ovet, niin otetaan vastaan.
Meillä on emäntä suunnitellu jalustan ympärille semmosta verhoa, jonka vois sitten tarvittaessa vetää pois edestä. Vois olla ihan siisti tai sitten ei...

Tosin taitaa tuokin verhoilu olla niitä ikuisuusprojekteja...

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Ei Pehis siellä sun sivulla ole kuvaa siitä verhosta?

B
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Ei Pehis siellä sun sivulla ole kuvaa siitä verhosta?
Ei ole, kun ikuisuusprojekti ei ole vielä valmis...

Mutta pääpiirteissään semmonen systeemi, että jalustan reunoihin tulee ruuvit, ruuveihin viritetään semmoinen "verhovaijeri" ja siihen sitten pujotetaan verho.

Ihan kätevä näkösuoja. Meilläkin kun tuota johtoa ym. rojua tuntuu altaan alla riittävän...
http://koti.mbnet.fi/~diskus/Imaget/alusta.jpg

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Jos löytyy joitain muita ehdotuksia näkösuojaksi kuin ovet, niin otetaan vastaan.


Kyllä siihen periaatteessa ainakin alkuun riittäisi vaikka joku ohut levy... Ja sitten lapselle kynä kouraan
ja "koristelukin" on valmis. Tai esimerkiksi sellainen "seinävaneri" tai mitä lie onkaan, valmiiksi puun
värinen ja siisti.

Ei tuo Pehiksen ehdottama verhosysteemikään varmasti olisi hullumpi ratkaisu, ainakin helppo siirtää pois edestä...

Kyllä noita ideoita riittää vähemmänkin näppärälle, kunhan vaan joku saa aikaiseksi toteuttaa ne
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Heh, juuri tuota siippani kammoaa... Samalainen säkkyrä kun löytyy tietokonepöydänkin takaa. Noh, eiköhän sitä jotain kehitä.

B
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

Jos löytyy joitain muita ehdotuksia näkösuojaksi kuin ovet, niin otetaan vastaan.
Meillä on emäntä suunnitellu jalustan ympärille semmosta verhoa, jonka vois sitten tarvittaessa vetää pois edestä. Vois olla ihan siisti tai sitten ei...
Meillä emännän ja minun yhteis projektina sininen verho alumiini kehikon päälle tarrakiinnityksellä. Ihan siisti ja peittää kaikki rompeet ja suodattimet taakseen.
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

VOI TYRÄ!!!

Nyt sitten ei ihan heti tarvitse suunnitella sitä akvaariota :( Juuri vanhemmat soittivat maalta etteivät saa sitä mahtumaan mukaan kun ei sattumoisin ollutkaan pakettiautoa käytössä! ARGARGSGRSD!! Noniin.. muutto tulee mutta ilman sitä hiivatin tankkia. Seuraava mahdollisuus on varmaan tuhannenvuoden päästä!!!SFDWASASDASDDASASD!
Kiitoksia vinkeistä ihmiset.

B
salaatti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 20:42, 27.10.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja salaatti »

Heh, juuri tuota siippani kammoaa... Samalainen säkkyrä kun löytyy tietokonepöydänkin takaa. Noh, eiköhän sitä jotain kehitä.
Vain sieltäkö??
Täytyyhän semmonen olla myös telkkari-, video-, stereosysteemien takana.
Ja mamma tykkää............
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Nyt sitten ei ihan heti tarvitse suunnitella sitä akvaariota :( Juuri vanhemmat soittivat maalta etteivät saa sitä mahtumaan mukaan kun ei sattumoisin ollutkaan pakettiautoa käytössä!
Huonoa tuuria... Vaikeahan sitä on ilman pakua minnekkään siirrellä ja niiden vuokraaminenkin kun meinaa maksaa hunajaa.
Täytyyhän semmonen olla myös telkkari-, video-, stereosysteemien takana.
Ja mamma tykkää
Juu, tottakai. Eipä taida olohuoneesta enää löytyä yhtään seinärasiaa, missä ei olis jatkorasiajohto kiinni... Ja sen kyllä huomaa, sähkölaskusta

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Nuniin, nyt on selvitty alkushokista. Saan sittenkin vanhan100 litraiseni, mikä tulee mukavasti Pajeron takakontissa. Kaikki suunnitelmat kalastoista ja kasveista tuli tehtyä 500 litran varaan ja nyt pitää alkaa miettimään jotain pientä ja erikoista.
Onko kukaan nähnyt niitä suklaarihmakaloja? Minulla ei ole ikinä ollut tilannetta ettei akvaarioissani ole ollut leväbarbeja, mutta tuntuu että 100 litrainen on liian pieni niille? Paisuuko leväongelma ilman niitä?Minä pidän ennemmin pienistä kaloista että saan tarjota niille paljon uimatilaa... Vikkelä lauma piikkisilmiä hivelee myös silmää, siitäkös saisi kivan talonmiesporukan!

B

Muokattu - Brattoc on 28/10/2001 15:10:48
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Meillä emännän ja minun yhteis projektina sininen verho alumiini kehikon päälle tarrakiinnityksellä.


Milläs sen tarranauhan saa kiinni siihen kehikkoon?
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Onko kukaan nähnyt niitä suklaarihmakaloja?
Helsingin Akvaariokeskukseen piti tulla niitä maanantaina. En ole omin silmin käynyt toteamassa asiaa, mutta näin siellä väitettiin, että niitä tulee, kun kyselin asiaa.

-------------------------
email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
Kekke
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 23:11, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekke »

Joo verhosyteemiä olen minäkin "haaveillut". Ja sen ajattelin toteuttaa raskaasta yönsinisestä sametista. Akvaariossani, n.500L on perinteinen alumiinikehikko 8 jalkaa. Ja sen alla tietty johtoa, letkua,ym.ym.ym. Kiinnityksen olen "haaveillut" tekeväni velcrotarralla, sellaisella jonka toisessa osapuolessa olisi liimapinta. Sen saisi sitten liimattua kehikkoon, ja toisen puolen saisi kangaskaupan täti ommella kiinni. Alareunaan olen vielä ajatellu ompeluttaa taitoksen jonka sisään kalastusverkon lyijystä oleva alapaula (ironista?). Tälläviissiin sen saisi sitten hiukan taivuteltua laineille (hameväen silmäniloksi), ja se myöskin pitäisi painollaan kankaan kireänä.

En tajua näistä asioista mitään, halusin vain auttaa.

Keijo Kettunen
Turku
Finland
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”