Mistä laatikko?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Mistä laatikko?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Pitäisi tehdä 20-30 litran tilavuuksinen suodatin, jossa olisi tärkeää virtaussuunnassa suuri pinta-ala. Ei siis niin, mitä yleensä pönttösuodattimessa, eli kapea ja korkea, vaan leveä ja matala.

Mitään ideoita, mistä saisi käyttöön soveltuvan astian, jossa mahdollisesti on jo valmiiksi tiiviisti suljettava kansi? Neliskanttinen olisi parempi.

Myös, jos jostakin saa riittävän vahvaseinämäisiä muovisia laatikoita, joihin kannen rakentaminen on mahdollista (tarpeeksi leveä reunus), niin sellaisistakin vinkkejä.
Itselläni tuolla jotakin laatikoita on, mutta niissä on niin ohut materiaali, ettei siihen edes mitään kantta voi ajatella kiristää.

Suljettu suodatin on pakollinen ratkaisu, koska akvaarion yläpuolelle tai tasolle sijoitetulle suodattimelle ei ole tilaa. Ns. alalaatikkokaan ei ole mahdollinen avonaisena, koska akvaarion pinnansäätely on poistoveden käytössä.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

laatikko

Viesti Kirjoittaja joppe »

Itse tein joskus yhden suodattimen muovisesta kukkaruukusta, niitä on saatavilla kaikenkokoisia ja mallisia. Painekannen voi tehdä esim. akryylistä, mihin jyrsitään tiivisteura ja silikoonista tiiviste. Kannen kiristys tuli kukkapurkin yläreunaan kierrettyjen nailonpulttien ympärille.

Yksi vaihtoehto on mm. etolassa myynnissä ollut muovinen kaljasammio, siinä oli tilavuutta noin 25 litraa ja kierrettävä tiivistetty kansi ei vaadi muuta kuin pumpun ja putkitukset.

Paikallisessa halparoju kaupassa oli tässä joskus myytävänä ihan tavallisia 30 litran ämpärejä, mihin sai irtokansia jotka olivat muodoltaan sellaisia, että kannen alareunassa oli huullokset mitkä lukittuivat ämpäriin kiinni. Epäilen, että tästäkin saa paineen kestävän ihan silikooni tiivisteellä ilman kummempia vahvistuksia.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Ostin vahvimman neliskanttisen laatikon, minkä löysin, mutta harjoituskappale siitäkin tuli. Laatikko pullistui vedestä pelottavan paljon, ja kannesta ei saanut tiivistä, vaikka pultteja oli noin 6 sentin välein.

Pyöreä olisi tietysti varmempi, mutta en millään viitsisi pyöreää tehdä, kun haaskaantuu niin paljon suodatinlevyä, kun siitä leikkaa pyöreitä kappaleita.
simppu
Junior Member
Junior Member

Re: Mistä laatikko?

Viesti Kirjoittaja simppu »

NesteHukka kirjoitti:Pitäisi tehdä 20-30 litran tilavuuksinen suodatin, jossa olisi tärkeää virtaussuunnassa suuri pinta-ala. Ei siis niin, mitä yleensä pönttösuodattimessa, eli kapea ja korkea, vaan leveä ja matala.

Mitään ideoita, mistä saisi käyttöön soveltuvan astian, jossa mahdollisesti on jo valmiiksi tiiviisti suljettava kansi? Neliskanttinen olisi parempi.

Myös, jos jostakin saa riittävän vahvaseinämäisiä muovisia laatikoita, joihin kannen rakentaminen on mahdollista (tarpeeksi leveä reunus), niin sellaisistakin vinkkejä.
Itselläni tuolla jotakin laatikoita on, mutta niissä on niin ohut materiaali, ettei siihen edes mitään kantta voi ajatella kiristää.

Suljettu suodatin on pakollinen ratkaisu, koska akvaarion yläpuolelle tai tasolle sijoitetulle suodattimelle ei ole tilaa. Ns. alalaatikkokaan ei ole mahdollinen avonaisena, koska akvaarion pinnansäätely on poistoveden käytössä.
Tee koko laatikko itse akryylistä tai lasista. Nopea tehdä, eikä ole vaikeaa. Akryyliä voi itsekkin sitten porailla jos jotain läpivientejä tarvitsee.
KAri
Junior Member
Junior Member

Re: Mistä akryyliä?

Viesti Kirjoittaja KAri »

simppu kirjoitti: Tee koko laatikko itse akryylistä tai lasista. Nopea tehdä, eikä ole vaikeaa. Akryyliä voi itsekkin sitten porailla jos jotain läpivientejä tarvitsee.
Missä hinnoissa ja mistä tuota akryyliä helpoiten saa? (Mieluiten Tampereen lähistöltä) Itselläni olisi tarvetta uusia valaisinkannen suoja ja kaipaisin siihen vinkkejä. (Parasta tietenkin olisi jättää koko suoja pois blokkaamasta valoa [;)] )
Kestääkö "perus" akryyli muuten loisteputkista tulevan lämmön tummumatta?

Ja vielä vastaisuuden varalle, millä akryyliä kannattaa liimailla yhteen?

-KAri-
joppe
Advanced Member
Advanced Member

pumppu

Viesti Kirjoittaja joppe »

NesteHukka kirjoitti:Ostin vahvimman neliskanttisen laatikon, minkä löysin, mutta harjoituskappale siitäkin tuli. Laatikko pullistui vedestä pelottavan paljon, ja kannesta ei saanut tiivistä, vaikka pultteja oli noin 6 sentin välein.

Pyöreä olisi tietysti varmempi, mutta en millään viitsisi pyöreää tehdä, kun haaskaantuu niin paljon suodatinlevyä, kun siitä leikkaa pyöreitä kappaleita.
Olisin vaan tiedustellut pumpun sijaintipaikkaa? Itse laitoin sen suodattimen sisäpuolelle niin, että poisto pää puhalteli suoraan ulostuloletkuun, silloin suodattimen sisäpuolella vaikuttava paine on pienempi.
KAri kirjoitti:
simppu kirjoitti: Tee koko laatikko itse akryylistä tai lasista. Nopea tehdä, eikä ole vaikeaa. Akryyliä voi itsekkin sitten porailla jos jotain läpivientejä tarvitsee.
Missä hinnoissa ja mistä tuota akryyliä helpoiten saa? (Mieluiten Tampereen lähistöltä) Itselläni olisi tarvetta uusia valaisinkannen suoja ja kaipaisin siihen vinkkejä. (Parasta tietenkin olisi jättää koko suoja pois blokkaamasta valoa [;)] )
Kestääkö "perus" akryyli muuten loisteputkista tulevan lämmön tummumatta?

Ja vielä vastaisuuden varalle, millä akryyliä kannattaa liimailla yhteen?

-KAri-
Akryylin hinta vaihtelee aika paljon paksuuden ja tarvittavien kappaleiden ja ostopaikan mukaan. Pääsääntöisesti lasia kalliimpaa.Tampereella on ainakin vink ja muoviura molemmat ovat tukkuliikkeitä mutta luulen, että osaavat sanoa keneltä kannattaa kysellä vähittäismyyntiä.

Valaisinkannen suoja?Onko se putkien ja akvaariopinnan välissä?Jos näin niin lasi on parempi vaihtoehto, akryylillä on taipumusta väsähtää ja taipua kuormituksen ja varsinkin lämmön vaikutuksen alaisena.

Akryylin ja lasin optiset ominaisuudet uutena ovat samankaltaisia erot tulee siitä että,akryyli ei siedä yhtä hyvin uv-säteilyä ja käyttöä.Peset muutaman kerran oikein kalkkista ja leväistä akryylia ja seuraat mihin kuntoon se menee hangatessa niin huomaat miksi lasi on parempaa.
Uv-säteet haurastuttaa ja samentaa akryyliä paremminkin pidemmällä aikavälillä.

Akryylille on omat erikoisliimansa ja jotkut on liimannut silikoonillakin mutta sitä en suosittele kun tarttuminen on vähän epävarmaa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

NesteHukka kirjoitti:Ostin vahvimman neliskanttisen laatikon, minkä löysin, mutta harjoituskappale siitäkin tuli. Laatikko pullistui vedestä pelottavan paljon, ja kannesta ei saanut tiivistä, vaikka pultteja oli noin 6 sentin välein.

Sinuna kokeilisin Idealplastikin kestokasteluruukkua. Ne ovat hyvin paksua ja hieman "joustavaa" muovia joka on kestäväksi todettu. Olen mm. suunnitellut niistä kokonaisuuksia, joissa niitä pinotaan päällekkäin ja päällimmäisessä on sitten ne viherkasvit ja multa. Niitä näytetään käyttävän myös vesiviljelykasveilla ruukkuina. Löytyy monen kokoisia, mutta kaipaamasi koko voisi olla 40 x 40 tai 40 x 60 cm ruukku. Tuommoinen isompi malli pyörii mulla tarpeettomana tuolla varastossa, voin myydä sen kohtuuhinnalla.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Minä olen tehnyt ja teettänyt joitakin pyöreitä suodatinponttöjä Polyeteenistä=PE(se musta ja liukas muovi). Siinä on se hyvä puoli että sitä voi hitsata. Eli ei muuta kun pätkä sopivan kokoista putkea, pohja tukkoon ja yläpäähän kiinnityslaippa(jonka läpi pultit tulevat) ja kansi. Tällä hetkellä toiminnassa n. 60 litran kvartsihiekkasuodatin joka on tehty
15mm PE:stä.

T:Ville
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Re: Mistä laatikko?

simppu kirjoitti:
Tee koko laatikko itse akryylistä tai lasista. Nopea tehdä, eikä ole vaikeaa. Akryyliä voi itsekkin sitten porailla jos jotain läpivientejä tarvitsee.
No tuokin kyllä on käynyt mielessä, mutta tulee vähän hintaa suodattimelle. Akryyli on niin prkl kallista...
Mari kirjoitti:

Sinuna kokeilisin Idealplastikin kestokasteluruukkua. Ne ovat hyvin paksua ja hieman "joustavaa" muovia joka on kestäväksi todettu. Olen mm. suunnitellut niistä kokonaisuuksia, joissa niitä pinotaan päällekkäin ja päällimmäisessä on sitten ne viherkasvit ja multa. Niitä näytetään käyttävän myös vesiviljelykasveilla ruukkuina. Löytyy monen kokoisia, mutta kaipaamasi koko voisi olla 40 x 40 tai 40 x 60 cm ruukku. Tuommoinen isompi malli pyörii mulla tarpeettomana tuolla varastossa, voin myydä sen kohtuuhinnalla.
Ostamani suodatinvaahtomuovit rajoittavat mitat 50 senttiin, joten tuo 40*40 lienee sopivampi. Mitkähän firmat noita myy?

Suodatinvaahtomuovia sen takia, että tästä suodattimesta on tarkoitus tehdä tehokas mekaaninen puhdistaja, joka ei tukkeudu ihan heti.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

NesteHukka kirjoitti:Ostamani suodatinvaahtomuovit rajoittavat mitat 50 senttiin, joten tuo 40*40 lienee sopivampi. Mitkähän firmat noita myy?
Esim. Viherpalvelu Kurki... :mrgreen: Tosin tukku, josta noita saan on tällä hetkellä lomilla ja purkin saanti (ja hinnan tiedustelu) onnistuu vasta 7.8. Pistä mailia, jos kiinnostusta riittää.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

Minä olen tehnyt ja teettänyt joitakin pyöreitä suodatinponttöjä Polyeteenistä=PE(se musta ja liukas muovi). Siinä on se hyvä puoli että sitä voi hitsata. Eli ei muuta kun pätkä sopivan kokoista putkea, pohja tukkoon ja yläpäähän kiinnityslaippa(jonka läpi pultit tulevat) ja kansi. Tällä hetkellä toiminnassa n. 60 litran kvartsihiekkasuodatin joka on tehty
Missä olet teettänyt noita pönttöjä?Minun on tilaongelman vuoksi saatava akvaarion alle suodatinpöntöt ja niitä tulee kolme tilavuudeltaan n. 50-60l/kpl.Myykö rautakaupat vai lvi-liikkeet mustaa muoviputkea?Paljonko kustannukset tulevat olemaan?Katselin itsekkin Etolan kannellisia astioita, mutta niille tulee aika rutkasti hintaa myös.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Mika kirjoitti:
Missä olet teettänyt noita pönttöjä?Minun on tilaongelman vuoksi saatava akvaarion alle suodatinpöntöt ja niitä tulee kolme tilavuudeltaan n. 50-60l/kpl.Myykö rautakaupat vai lvi-liikkeet mustaa muoviputkea?Paljonko kustannukset tulevat olemaan?Katselin itsekkin Etolan kannellisia astioita, mutta niille tulee aika rutkasti hintaa myös.
Pöntöt olen hommannut/hitsauttanut paikallisessa sadevesikaivoja yms. tekevästä liikkeestä. Liikkeen nimi ei juuri nyt tule mieleen. Hintaa pelkälle pöntölle on tullut n. 100-200mk sis. tarvikkeet ja hitsauksen.

T:Ville
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”