Plekot ja akvaarion silikonit

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Joanna
Junior Member
Junior Member

Plekot ja akvaarion silikonit

Viesti Kirjoittaja Joanna »

Melkoisen järkyttyneenä olen vasta nyt kuullut, että helmivampyyriplekon (Leporacanthicus galaxias) tiedetään repineen akvaarion silikoneja. Itselläni on ollut helmivampyyri noin kaksi vuotta, pituutta kaverilla on reilu 20 cm, eikä se vielä tähän mennessä ole osoittanut pienintään kiinnostusta silikoneja kohtaan. Muutenkaan en luonnekuvauksista tunnistanut omaa bondiani, joka jakaa päiväpiilon sulassa sovussa koruripsimonnin kanssa eikä koskaan hätyytellyt itseään huomattavasti pienempiä partaimumonneja. Minulla ainakin tuntuu olevan altaassani täydellinen herrasmies.

Onko kenelläkään käsitystä siitä, kuinka yleistä tämä silikonien repiminen itse asiassa on? En nimittäin ole myöskään törmännyt tällaiseen informaatioon ennen tätä, ja kyseistä kalaa on tullut googletettua aika runsaasti.

Entä muiden plekojen alttius repiä silikonia? Vaikkapa Panaque nigrolineatus, jonka varoitellaan saattavan jyrsiä sähköjohtoja ja suodatinputkia, ja neuvotaan suojaamaan ne hyvin. Tämänkään lajin kohdalla en ole törmännyt mainintaan silikonien suojaamisesta. Kannattaisiko plekoaltaan kohdalla aina varautua silikonien kohdalla pahimpaan?

Jos olette silikonejanne suojanneet, niin kuinka sen olette tehneet? Kovasti olen tässä nyt pähkäillyt, kuinka moinen homma onnistuisi ilman akvaarion tyhjennystä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta ainakaan Cofeingirlin L-007 ei ole silikooneihin käynyt käsiksi... Eikä sekään ole sellainen terroristi kun väitetään, taitavat mokomat ola pelottelupuheita [;)]

Eipä taida olla muuta mahdollisuutta suojata saumoja kun tyhjentää allas ja kiinnittää ohuet lasiliuskat (tai pleksi) silikoonila saumojen suojaksi, ts. tehdä "tuplasaumat". Tämä taitaa olla pätevin vaihtoehto jonka olen kuullut.

Miksiköhän kummassa pirulainen jyrsisi johtoja tai silikonia? Voisi luulla että esim. miekkakasvi olisi parempaa nakerrettavaa :mrgreen:
Tiedä häntä mitä kalan päässä liikkuu...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Adrianna kirjoitti:Miksiköhän kummassa pirulainen jyrsisi johtoja tai silikonia? Voisi luulla että esim. miekkakasvi olisi parempaa nakerrettavaa :mrgreen:
Tiedä häntä mitä kalan päässä liikkuu...
No ensinnäkin se on lihansyöjä, joka ei koskekkaan akvaariokasveihin. Toisekseen sillä on suussaan yksi iso hammas edessä, jota se käyttää kotiloiden syöntiin. Nuo jotka ovat silikoneja syöneet, niin ovat aikuisia yksilöitä ja ehkä nillä ei ole sitten ollut mitään muutakaan käyttöä hampaalleen kuin repiä sillä silikooneja. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

pleko_88 kirjoitti:Toisekseen sillä on suussaan yksi iso hammas edessä, jota se käyttää kotiloiden syöntiin.
Eli periaatteessa jos saa pidettyä akvaariossa pientä kotilokantaa yllä, ei tämä pleko taatusti jyri silikonia? Ei muuta kun kotilofarmi pystyyn, pysy silikonit ehjinä [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Adrianna kirjoitti:
pleko_88 kirjoitti:Toisekseen sillä on suussaan yksi iso hammas edessä, jota se käyttää kotiloiden syöntiin.
Eli periaatteessa jos saa pidettyä akvaariossa pientä kotilokantaa yllä, ei tämä pleko taatusti jyri silikonia? Ei muuta kun kotilofarmi pystyyn, pysy silikonit ehjinä [;)]
No siis tuskin se silikooneja alkaa repimään vaikka ei kotiloita olisikaan, mutta tämä voi olla yksi syy miksi jossain on näin käynyt. Tämä ei ole kuitenkaan mikään varma tieto. :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Joanna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Joanna »

Minulla helmivampyyri syö kyllä kasvisruokaakin - tai ainakin käy pureskelemassa sitä. Akvaario näyttää välillä kesäkurpitsan jäljiltä siltä, kuin siellä olisi lumimyrsky. Kesäkurpitsapalalle sillä on myös tapana kiilata heti ensimmäisenä. Herneitä se ihan varmasti myös syö. Herkkua on selkeästi kuitenkin naudan sydän, millä ruokinkin kalojani usein.

Voisiko päätellä, että jos laittaa muuta tavaraa pureskeltavaksi, vaikka sitten sitä kesäkurpitsaa, silikonit saavat olla ehkä rauhassa?

Voihan piru tätä akvaarioharrastuksen tuskaa. Tuonkin kalan kohdalla luulin tietäväni ihan tarkkaan mitä olen hankkimassa, ja se ei ollut silikoninsyöjäpleko! :roll: :mrgreen:
sika
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sika »

Minun Bondini roikkui sisäsuodattimen johdossa ja silikoneissa ilmeisesti virtauksia etsiessään. Otus herätti minutkin useampaan kertaan sählätessään pimeässä puoliksi kuivilla ulkosuodattimen suihkuputken päällä lämmittimeen ja sisäfiltterin johtoon seonneena. Sen jälkeen, kun lisäsin tankkiin reilummankokoisen pumpun puhaltamaan pohjan tuntumassa päin kanto- ja kivikasaa, kiipeily loppui kokonaan. Nenän työntäminen mahdollisimman lähelle suihkua ilmeisesti täyttää kuntoilun tarpeen :D

Kotiloiden syöjäksi tämä yksilö on epäkelpo ja olen ajatellut hampaan olevan lähinnä tarttumakoukku koskieläjälle. Kasvitkaan eivät kelpaa, ei edes kurkku mikä harmovampyyrille maistuu mainiosti... Mitä terrorismiin tulee, niin harmovampyyri saa kohdalle osuessaan kyytiä, mutta mitään pidempää jahtia en ole huomannut. Mikäliejuovapleko (kauppiaan mukaan L-177) poikanen saa vaikka maata pään päällä Bondin repiessä katkarapua.

Tosin vauvahan tämä on vasta, 17 cm viimeksi mitatessani, enkä tiedä sukupuoltakaan. Ehkä se vanhemmiten muuttuu pahatapaiseksi?
If something is hard to do, it´s not worth doing.
-Homer Simpson
Ahaa-ukko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ahaa-ukko »

Onpas teillä aktiivisia helmivampyyreita. Minulla on tuollainen 25 senttinen köriläs, ja se ei tee mitään muuta kuin möllöttää kantonsa sisällä.
Kotiloita se paimentaa siellä ja syö minkä kerkiää.
Syö sekä kasvis että eläinperäistä ruokaa. Kesäkurpitsaa ei mikään pleko meillä tuhoa yhtä nopeasti. Silikonit ovat jääneet rauhaan, mutta epäilen että se on kyllä silpunnut kasveja. Mm. joskus niin isosta miekkakasvistani ei ole nykyään jäljellä kuin muutama uusi lehti.
Plekot kiehtoo.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”