Vesivärimaalaus taustana?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Turkoosi
Member
Member

Vesivärimaalaus taustana?

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Onko kellään ollut vesivärein laveerattua taustaa akvaariossa? Onnistuuko taustan saaminen tarpeeksi tummaksi? En haluaisi kuvallista taustaa, mutta yksivärisyydelle (kartonki tms) kaipaisin vähän elävämmän näköistä väripintaa vaihtoehdoksi. Tummahkoa sinistä tai sinivihreää ajattelin levitellä. Kestääkö vesiväri lasia vasten?

Leivinpaperitaustat näyttivät ihan hyviltä, mutta ne näyttävät "vedestä rantaan katsotuilta", minua miellyttäisi enemmän ajatus "rantavedestä kauemmas veteen katsomisesta". Toisaalta, onko se vesi nyt niin kauniin sinivihreää ja kirkasta jos päänsä työntää johonkin Etelä-Amerikan viidakkopuroon? :D

Edit: Tämän piti mennä sisustuspuolelle, kuinkas se tänne päätyi? 8O Ei vissiin pitäisi istua koneella puoli kahdelta yöllä. Onko näitä mahdollista siirtää tms? *nolona*
Viimeksi muokannut Turkoosi, 01:37, 23.10.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Järjenkäyttö on sallittua ja joskus jopa suotavaa.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Minä taas mietin että minkä näköiseksi se maalaus menee jos altaan taakse (siis sinne missä se vesivärijuttu on) menee vaikka vahingossa vettä (mulla jotenkin menee joka vedenvaihdon yhteydessä :roll: )
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

nikita kirjoitti: menee vaikka vahingossa vettä (mulla jotenkin menee joka vedenvaihdon yhteydessä :roll: )
Mitenkä onnistut joka vedenvaihdon yhteydessä vettä pistämään takalasiin? :D

Meillä vesi otetaan altaasta ja laitetaan takaisin letkulla ja vesi ei kyllä lentele mihinkään pois altaasta.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Minä en ole vieläkään letkua hankkinyt vaan ämpärien kanssa pelaan. Eli näin se takalasin kastelu onnistuu, samoin lattian. Ja kun hommassa on "apuna" kaksi koiraa niin ne aiheuttaa oman kaaoksensa :mrgreen:
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Jos käyttäisi jotain paksumpaa maalia kuin veriväriä, saattaisi kenties tulla eläivämmän näköinen. Ihan arvailua kun en ole kokeillut. Öljyvärit kestäisivät mahdollisesti roiskuvaa vettäkin.

Toisaalta, leivinpaperistakin saisi varmaan aika jännän jos värittäisi sen sinivihreäksi ja rypistelisi.
Turkoosi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

nikita kirjoitti:Minä taas mietin että minkä näköiseksi se maalaus menee jos altaan taakse (siis sinne missä se vesivärijuttu on) menee vaikka vahingossa vettä (mulla jotenkin menee joka vedenvaihdon yhteydessä :roll: )
Jos sen suojaisi kontaktimuovilla jonka liimapinnan sauma ei ole yläreunassavoisi toimia ainakin jonkin aikaa. Siihen kyllä tarvitsisi tuohon minun katselemaani akvaan kaksi A2-paperia vierekkäin ja siinäkin on huomioitu se että kehykset ja pohjahiekka joutuvat pärjäämään ilman. Sopiva rulla olisi tietysti parempi vaihtoehto, tapettirullan sisäpintaan voisi tulla aika elävä väri.

(Tässäpä sisustusidea. Jos akvaario tulee tilanjakajaksi, takaseinän voi tapetoida huoneen kanssa yhteensopivaksi. :mrgreen: Saisivat kalatkin suojaseinänsä.)

Sanna
Järjenkäyttö on sallittua ja joskus jopa suotavaa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

kylpyankka kirjoitti:Jos käyttäisi jotain paksumpaa maalia kuin veriväriä, saattaisi kenties tulla eläivämmän näköinen. Ihan arvailua kun en ole kokeillut. Öljyvärit kestäisivät mahdollisesti roiskuvaa vettäkin.

Toisaalta, leivinpaperistakin saisi varmaan aika jännän jos värittäisi sen sinivihreäksi ja rypistelisi.
Öljyvärillä saa elävää pintaa, epätasaista ja röpelöistä... Voisi olla kaunis :D
Jos itse tekisin, ostaisin kovalevyä (ei tietokoneen vaan sitä vaneria) ja maalaisin monen monta paksua kerrosta öljyvärillä. Varmaan pysyisi kiinni ilmastointiteipillä...?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Adrianna kirjoitti:Jos itse tekisin, ostaisin kovalevyä (ei tietokoneen vaan sitä vaneria) ja maalaisin monen monta paksua kerrosta öljyvärillä. Varmaan pysyisi kiinni ilmastointiteipillä...?
Tai jos oikein innostuu taiteilemaan, voihan sitä hankkia sopivan kokoisen kankaan ja kehykset ja maalata taulun taustakuvaksi. Ja sitten kasvattaa kasveja niin ettei koko juttua enää edes näy. :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

kylpyankka kirjoitti:Ja sitten kasvattaa kasveja niin ettei koko juttua enää edes näy. :mrgreen:
Se on sitten vaihtoehto B jos taustasta tuleekin ihan käsi [;)]
Mie itte ajattelin taiteilla sen hiili-leivinpaperitaustan seeprakirjolle, kun siitä altaasta tulee sellainen "kivikko" muutenkin... Saas nähhä :mrgreen:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
minä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minä »

Minä tuota laveerausta innostuin joskus kokeilemaan. Tympäännyin siihen aika pian, koska ei ollut tarpeeksi tumma vaan näytti pikemminkin samealta.
Kyllähän peiteväreillä saa aikaan saman, pullovärit taas voisivat olla vesivärien ja öljyvärin välimaasto. Pullovärillä saisi laimentamattomana vahvat värit.
Se öljyväri kun vie aikansa kuivumisessa ja vaatii oman tilansa taiteiluun jos ei tärpätin hajusta erityisesti pidä. Maalaamalla ja paperin rytistämällä ja taas oikaisulla voi ns. kolmiuloitteisuutta saada vesiväri/peiteväritöihinkin aikaan. Toisaalta ei se kolmiuloitteisuus pintana juuri kauheasti näy öljyväritöissäkään.
Maailma on mystinen seikkailu jonka voi kokea omassa nojatuolissa
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

minä suosittelisin akryylimaaleja, niillä voi maalata 'paljaaltaan' kuten öljyväreillä tai vesiohenteisesti kuten vesiväreillä. maaliin voi sotkea esmes hiekkaa, jolloin saa kolmiulotteista pintaa. akryylimaalit ovat myös mukavampia käyttää kuin öljyvärit, sillä ne ovat vesiohenteisia, eivätkä tarvitse tärpättiä, edes pensseleiden pesuun. lisäksi ne kestävät pieniä vesiroiskeita, kunhan ei ihan vedessä liota. akryylit maksavat jonkun viitisen euroa/60ml tuubi.
minä
Junior Member
Junior Member

no vähän samalla tavallahan ne pullovärit toimii. Sattuuko kukaan tietämään tarkemmin mitä ne ovat?Minä kun olen tottunut kutsumaan niitä vain pulloväreinä... eli niitä perinteisiä joka päiväkodista ja koulusta löytyviä joita saa isommissa ja pienemmissä pulloissa esim. sinooperista.
Helmi1978
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

minä kirjoitti:Sattuuko kukaan tietämään tarkemmin mitä ne ovat?Minä kun olen tottunut kutsumaan niitä vain pulloväreinä... eli niitä perinteisiä joka päiväkodista ja koulusta löytyviä joita saa isommissa ja pienemmissä pulloissa esim. sinooperista.
Posterivärin nimellä löytyy Sinooperista :D
minä
Junior Member
Junior Member

just. no sillä nimellä en ainakaan googlettamalla päässyt selvyyteen. No, oli mikä oli niin ihan toimivia värejä ovat. :mrgreen:
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Tosi kiinnostava aihe! Itse suunnittelen meriakvaan mahdollisimman tummaa mutta luonnollisennäköistä taustaa. Juuri tuo "rannalta merellepäin" vaikutelma kiinnostaa. Ettei tule niinkuin seinä vastaan [;)] Täytyy vissiin opetella sukeltamista, että näkee miltä siellä oikeasti näyttää.
Akryylivärit ovat tosiaan aikalailla samanlaisia kuin öljyvärit, paksuja ja peittäviä mutta silti vesiohenteisiä. Niillä on tullut joskus maalailtua samoin kuin öljyväreillä. Kaipaan kuitenkin vähän helpompaa ratkaisua kun akvan takalasi on 190*60...
arr
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

Itse tuli aikoinaan räpellettyä isompaan altaaseen taustapaperi. Kyhäilin tekeleen kasaan kirjakaupasta hankitusta hieman "oikean" akvarellipaperin tapaisesta mutta hieman ohuemmasta ja valmiiksi vihreänvärisestä kevyesti karhea- ja röpelöpintaisesta, isohkoina arkkeina myytävästä paperista. Tähän maalailin akvarelliväreillä kasvi- kanto- kivi- ym. aiheita ja vihreitä ja ruskeita sävyjä elävöittämään tasaisenvihreää taustaa. Päällystin arkit kontaktimuovilla, joka samalla kiinnitti erilliset arkit yhteen. Vaikka lopputulos olisi ehkä voinutkin olla hienompi, systeemi oli mielestäni toimiva, ja akvarellivärit toimivat hyvin akvaariotaustan maalaamisessa. Akvarellien kanssa kannattaa kuitenkin tässä tarkoituksessa käyttää valmiiksi värillistä paperia pohjana, muuten taustasta tulee kovin vaalea. Oma taustani näkyy jollakin tavalla 500-litraisesta otetussa kuvassa, ja tietenkin tekele esiintyy sivuilla myös monen muun altaasta/sen asukeista räpsityn kuvan taustalla.
:)

Itse en käyttäisi öljyvärejä akvaarion taustan maalaamisessa, koska kangas tai pohjamaalattu jämäkkä pahvi tai pohjustettu puu ovat oikeastaan ainoita hyviä maalauspohjia öljyväreille, eivätkä nuo mielestäni välttämättä toimisi parhaalla mahdollisella tavalla akvaarion takana. Öljyvärien suhteellisen kallis hinta, ilkeät kemikaalit, hidas kuivuminen ja mahdollisesti melkoisen pitkä maalausprosessi ovat myös huomioonotettavia tekijöitä. Akryylivärit voisivat olla parempi vaihtoehto, koska nuo soveltuvat useammille pinnoille, kuivuvat nopeasti, kestävät hyvin vettä ja ovat myös usein vähän öljyvärejä halvempia. Akryyliväritaustaa voisi joskus vaikka kokeilla, varmaan oikein toimiva systeemi, varsinkin pienempien akvaarioiden kanssa.
Viimeksi muokannut arr, 23:15, 25.10.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"It's an addiction and it can't be fixed"
jonn@
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jonn@ »

Pullovärit on periaatteessa nestemäistä vesi/peiteväriä, jotka ovat tarkoitettu lastenaskarteluun esim. paperin ja styroksin maalaamiseen. Ne lähtee muita akryylivärejä helpommin vedellä pois ja soveltuvat juuri siksi lapsille. Tavalliset akryyli/askarteluväriit ovat sään kestäviä kuivuttuaan, joten pysyvät luultavasti taustassa vaikka se hieman kostuisi tai kastuisi. Maalatun pinnan voisi toki suojata esim. spraylakalla, näin siitä tulisi kestävämpi. Kontaktimuovi kiiltää luultavasti akvaarionläpi ja estää taustan näkemisen kunnolla.

Pullovärien hinta on jossain 7 euron tietämillä 500 ml pullo, kun taas akryylivärit on todellakin 4 euroo 45 ml. Joten ison taustan maalaaminen olisi kannattvampaa tehdä pulloväreillä ja sitten suojata pinta lakalla. Lakka ei paljon maksa ja se tekee taustasta kuitenkin kestävämmän. Kun lakkaa laittaa muutaman kerroksen pinnasta tulee pyyhittävä. Lakan pitää kuitenkin olla liuotinpohjaista, jotta se on hyödyksi.

Itse maalasin joskus pulloväreillä akvaariontakalasin, niin että väri tummui alaspäin. Kun kyllästyin taustaan pesin lasin vedellä, eikä maalista jäänyt mitään jälkeä. Pulloväri lähtee vedellä pois myös kuivuttuaan, joten jos vettä ruiskuu akvaarion ulkopuolelle taustaan tulee helposti "raitoja".

Seuraavaksi koitin paksun pahvin, esim mainoskartonkin maalaamista. Maalasin kartongin juuri samoilla pulloväreillä ja teippasin muutamalla teipillä akvaarion taakse. En ainakaan ole huomannut että tästä olisi lähtenyt väriä, mutta en ole myöskään huomannut että vettä olisi tippunut akvaarion takapuolelle. Tausta tekee akvaarioon kivan sinisen vaikutelman vaikkei kauheasti kaikkien kasvien takaa näykkään. Akvaarion voisi tosiaan kuvitella olevan pala rantaa josta pääsee katsomaan syvemmälle veteen!
minä
Junior Member
Junior Member

Selvisihän se mitä pullovärit oikeasti ovat. huh, meinasi ihan jäädä vaivaamaan. :mrgreen:
Jännä, että ovat vesi/peiteväriä, kun ovat huomattavasti paksumpia ja ärhäkämpiä tarttumaan vaatteisiin, käsiin jne. ("nimim. mikä pensseli?")

Aika hieno tuo aiempi akvarelli. Harmi kun ei tuosta kuvasta näe tarkemmin. Teitkö sinä ihan akvarellin vai käytitkö tuolloin akvarellivärejä tavan vesivärien tyyliin? On taidetta kaloille, kun olet ilmeisesti pariisinpaperiakin taustaksi ostanut. Ei voi muuta sanoa, kuin että et ainakaan laadusta ole tinkinyt. :D
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tuo tuossa muotin tekosäikeessä mainitsemani omatekoinen kipsilevy maalattuna ja vaikka kuitukankaalla tuettuna sopinee myös akvaarion taakse. Itsekantavana sitä ei kummoisesti tarvitse tukea kuin alhaalta. Vaihdettavissakin se helposti on ja kilosta kipsiä tekee jo melkoisen leyn. Siihen voi ripotella hiekkaa, turvetta ja vaikka kiinnittä kaisloja,korsia yms pintaan kipsin ollessa vielä märkää tai sitten vaikka liimaten.

Noin tehtynä se ei kestä vedessä, mutta sopii akvaarion taakse. Tilapäinen kastumisenkaan ei haittaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Santra
Sisuakvaristi
Sisuakvaristi

Re: Vesivärimaalaus taustana?

Viesti Kirjoittaja Santra »

sakestil kirjoitti:Onko kellään ollut vesivärein laveerattua taustaa akvaariossa? Onnistuuko taustan saaminen tarpeeksi tummaksi? En haluaisi kuvallista taustaa, mutta yksivärisyydelle (kartonki tms) kaipaisin vähän elävämmän näköistä väripintaa vaihtoehdoksi. Tummahkoa sinistä tai sinivihreää ajattelin levitellä. Kestääkö vesiväri lasia vasten?

Leivinpaperitaustat näyttivät ihan hyviltä, mutta ne näyttävät "vedestä rantaan katsotuilta", minua miellyttäisi enemmän ajatus "rantavedestä kauemmas veteen katsomisesta". Toisaalta, onko se vesi nyt niin kauniin sinivihreää ja kirkasta jos päänsä työntää johonkin Etelä-Amerikan viidakkopuroon? :D

Edit: Tämän piti mennä sisustuspuolelle, kuinkas se tänne päätyi? 8O Ei vissiin pitäisi istua koneella puoli kahdelta yöllä. Onko näitä mahdollista siirtää tms? *nolona*
Pistä siihen kontaktimuovi päällä eikä makasa maltaita.
Kontaktimuovi pitää hyvin vettä varsinkin, kun pahvi ympäriinsä petettynä
- Millainen on kultakala, jolla on tupsulakki?
- Epätavallinen.
Vinski
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Jos laveerata haluaa ja pelkää vaaleutta niin miksei ostaisi valmiiksi sinistä tai muun väristä paperia ja vain elävöittäisi sitä vesiväreilä laveeraamalla?

Mutta akryylimaaleja minäkin olisin suositellut koska ne tosiaan eivät lähde mihinkään kuivittuaan. Ennen kuivimistaan taas ovat vesiliukoisia eli paljon helpompia käsitellä kuin öljyvärit. Akryylimaali tarttuu myös varmaan kaikkeen(ainakiin kaikkeen mihin olen kokeillut) ja siihenkin voisi tosiaan sitä hiekkaa taikka jotain kiinnittää jos sellaista haluaa.
arr
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

Aika hieno tuo aiempi akvarelli. Harmi kun ei tuosta kuvasta näe tarkemmin. Teitkö sinä ihan akvarellin vai käytitkö tuolloin akvarellivärejä tavan vesivärien tyyliin? On taidetta kaloille, kun olet ilmeisesti pariisinpaperiakin taustaksi ostanut. Ei voi muuta sanoa, kuin että et ainakaan laadusta ole tinkinyt.
No, ei tuosta mitenkään ylihieno tullut, kun toteutus oli vielä kokeellisella tasolla, ja allasta käynnistellessä oli hieman kiire. [;)] Ihan siedettävä ja käyttökelpoinen tausta on kuitenkin ollut, ja samaa systeemiä tulee varmaan sovellettua myöhemminkin. Tosin seuraavalla kerralla päällystän taustan kontaktimuovilla molemmin puolin, tässä ensimmäisessä kappaleessa päällystin takaa vain reunat. Seurauksena oli taustan meneminen humoristisille rypyille yhden tietyn pienimuotoisen vesikatastrofin yhteydessä. Akvarellit muistuttavat kovasti "perus"vesivärejä ja niillä maalaamista, joten samantyyppisen tekeleen pystyisi varmasti saamaan aikaiseksi myös näillä.
"It's an addiction and it can't be fixed"
vikki80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Minä laveerasin sinistä tapettia sinisemmäksi ja elävämmäksi. Aika vaalealta se näytti lattialla mutta kun sen nosti akvaarion taakse niin rupes kummasti näyttämään paremmalta. Akvaarion valot ei jostain syystä valaise taustaa niin että se loistaisi vaaleuttaan, vaan se on ikään kuin varjossa ja näyttää tummemmalta kuin onkaan.
Mitään muovia en laittanut eikä ainakaan nyt ensimmaisen vuoden aikana ole värit mihinkään kadonneet.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”