Tee se itse akvaario

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

massive
Starting Member
Starting Member

Tee se itse akvaario

Viesti Kirjoittaja massive »

Elikkä tuli tuossa mieleen että jos itse olisin kyhännyt isomman pytyn 60l tilalle eli ajatus oli jossain 400-500l välillä. nyt haluaisin tietää että kannattaako tankki tehdä itse vai kävellä suoraan kauppaan hakemaan ihan valmis paketti (onko rahallinen säästö suuri jos tekee itse?). Ja jos itse tekee niin mitä asioita kannattaa ottaa huomioon ( muutakin kuin lasin paksuus).

kiitos vastauksista etukäteen.
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Jos jotain erikoisemman mallista suunnittelet, tulee varmaan helpommaksi ja (ehkä) halvemmaksi tehdä itse.
Mutta tavallisesta suorakulmaisista tankeista puhuttaessa kuitenkinkin voisin kuvitella, että hinta/laatu on parhaimmillaan tehdasvalmisteisissa tankeissa (joissa on uutena ostettuna vielä takuutkin) ;)
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Edullisin vaihtoehto lienee metsästää hyväkuntoinen mutta käytetty akvaario. Jos siihen saa vielä tarvikkeita (mm. suodatin yms. tekniikkaa) samaan pakettiin niin bueno! :mrgreen:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Luotettavin ja takuuvarmin on akvakaupasta tai suoraan valmistajalta ostettu akvaariopaketti. Vanhoja akvaarioita saa tosi halvalla, mutta käytetty on aina käytetty. [;)] ..Itse en alkaisi tekemään ellen olisi ammattilainen tai satavarma osaamisestani, ainakin noiden isompien altaiden kohdalla.
Kai
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kai »

Tuosta itsetehdyn ja valmiin altaan hintaerosta tulee ensimmäiseksi mieleen se, lasketko omalle työllesi hintaa. Jos lasket, tulee valmisallas ehdottomasti halvemmaksi. Itselleni ei ainakaan kukaan maksa sohvalla makaamisesta mitään...

Silikoonaaminen on taitolaji. Ensimmäisellä kerralla jälki voi olla tosi tökeröä (omakohtaista kokemusta :? ), mutta ne voi tietenkin peittää listoilla.

Jos rohkeutta riittää ja omaat taitoa, tee itse, itse tekisin.
iiputti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Ihan varmasti helpoimmalla saat altaan ostamalla kaupasta...Mutta jos on mahdollista saada lasit edukkaasti(tai ilmaiseksi [;)] ), niin kannattaa toki tehdä itse. Projektina on kiva, ja saat juuri sen muotoisen altaan kuin haluat.
Me tehtiin itse oma 220 litrainen, hieno tuli ja ainakin tiedän miten se on tehty, lasien paksuudet, saumojen paksuudet...yms. Seuraavaksi pitää tehdä sitten reilumman kokoinen(mikäli joku vielä sponssaa lasit... [;)] )

Jos siis löytyy aimo annos reipasta askartelumieltä, tila tehdä ja on mahdollisuus saada tarvikkeet edullisesti niin suosittelen kokeilemaan! :mrgreen:
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
massive
Starting Member
Starting Member

millaista ulkoreunalistaa pitäisi käyttää?? silikooniksi kelpaa ilmeisesti ihan normi silikooni? liimataanko allas aluksi esim lasiliimalla kokoon??
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Sen verran tuosta silikoonista, että siinä ei saa olla mitään homemyrkkyjä. Kysyt vaan K-raudan (tms. liike) kiltiltä setältä/tätiltä lasitus-silikoonia akvaarioon. Sellaisessa purnukassa on yleensä kyljessä joku akvaariokala-symboli. Ja se on muuten ihan kukkua ettei sipisi luonnonkivien silikoonamiseen yhteen, vaikka tuubissa niin lukee!
Muuhun en valitettavasti osaa vastata... Onnea projektille, miksen miä ole noin reipas? :mrgreen:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
iiputti
Senior Member
Senior Member

Ulopuolella voit käyttää L-alumiinilistaa, niitä on erilaisia tai muovilistaa, ihan mitä tahdot.
Silikoniksi akvaariokäyttöön sopivaa kamaa,(tarkista aina ostaessasi!) löytyy ihan normaaleista rautakaupoista,starkeista,.rtv.ltä yms..

Allas kootaan ensin teipillä, jonka jälkeen vedetään sisäpuoliset silikonit. Lasien ei sitten kuulu olla yhdessä, vaan saumalle saa jäädä n. 3mm tilaa. Tarkkana vaan että sauma todellakin täyttyy eikä jää ilmakuplia.

Kannattaa perehtyä hyvin hommaan ennen aloittamista, niin säästyy isolta kasalta murheita. Netistä löytyy paljon hyviä ohjeita, pienistä yksityiskohdista isompiin hyödyllisiin vinkkeihin.
massive
Starting Member
Starting Member

onko mitään tee se itse tankki sivua? mielelään suomen kielistä?
iiputti
Senior Member
Senior Member

Googlella löytyy ainakin erilaisia dokumentoituja projekteja; esim. Akvaario+rakentaminen yms. Minäkään en tullut laittaneeksi ylös yhtään linkkiä... :?
massive
Starting Member
Starting Member

vielä otetaan vastaan hyviä neuvoja ja niksejä!
Anti-hero
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

Jos on hyvä käsistään ja tuntee jonkun lasikauppiaan vaikkaettä saa laseista alennuksia jne niin tulee kohtuu halvaksi ja jopa hyväksi. Halvin silikoni minkä oon nähny on minimanissa, Yhdessä akvaariokaupassa mistä silikonini ostin se maksoi 6.90€ mutta minimanissa aivan sama tökötti 3.50€.
massive
Starting Member
Starting Member

mistä lasit halvalla??
Marimer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Marimer »

Kysyin kesällä kaikista Lahden seudun lasiliikkeistä tarjoukset 500 litraisen laseihin, mies lupasi rakentaa.
Halvin tarjous oli 470 euroa, siis pelkät lasit.
Jäi toistaiseksi vielä harkintaan.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Marimer kirjoitti:Kysyin kesällä kaikista Lahden seudun lasiliikkeistä tarjoukset 500 litraisen laseihin, mies lupasi rakentaa.
Akvaarioliikkeestä lähtee samalla hintaa, eikä tartte itse nähdä vaivaa :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kannattaa ottaa yhteyttä lasitusliikkeisiin, jotka urakoivat saneerauksia. Näyteikkunoita tulee kierrätykseen niillä aina joskus ja on ihan sopimisesta ja onnesta kiinni, tärppääkö joskus. Pitää olla valmis ottamaan isoja laseja mahdollisesti useampia. Pikku bisneshän siitä tulee ja vaatii autot ja tilat. Sitten vain myymään akvaarioita aqua-webin hintatietoiselle väelle! ;)
Viimeksi muokannut 111na, 23:37, 30.10.2004. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
jopelix
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jopelix »

kysy lasiliikkeistä käytetyjä laseja,ne kun on yleensä roskiin menossa.Eli makst vain leikkuusta+hionnasta.Ei tosin sekään oo halpaa.Mut voin kyl sanoo et osta valmis,ni pääset helpommalla/(ehkä,halvemmalla).Itse teko on aika helppo/nopea ,mut jos uudem saa lähes samaan hintaa+takuun +jälleen myyntiarvo+siisteys,niin laittaa kyl harkitsee.Itsellä just tänään valmistu 720l.nen.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hionnassa säästää, kun vetää itse hiomakivellä terävät pois.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Marimer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Marimer »

aqua2002 kirjoitti:
Marimer kirjoitti:Kysyin kesällä kaikista Lahden seudun lasiliikkeistä tarjoukset 500 litraisen laseihin, mies lupasi rakentaa.
Akvaarioliikkeestä lähtee samalla hintaa, eikä tartte itse nähdä vaivaa :mrgreen:
Senpä takia en niitä laseja tilannutkaan. :D
Ja vaikka ei olisi tarvinnut työstä maksaakaan (luulisin [;)] ) niin ei sitä kiroilua niiden silikoonien kanssa olisi jaksanut kuunnella. :twisted:
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Minäkin tätä suunnittelin joskus muinoin, mutta heitin haavit naulaan, kun lasien hinta selvisi. Kuulin silloin, että joku olisi hankkinut tai saanut jotain kautta venäläistä lasia kohtuullisen edulliseen hintaan. Meidän tutun lasiliikkeestäkään ei löytynyt niin edullisesti, että olisi kannattanut itse rakentaa. Hintavertailuun voi vaikka käyttää tuota 840 litraista, jonka ostin 400 €:lla muutama aika takaperin. Mukana oli myös jalusta tuohon hintaan.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
kettricken
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kettricken »

Kukaan koskaan tehnyt akvaariota jossa vain etulasi olisi lasia ja loput puuta? Jossain akvaariokirjassa oli tuollaiseen ohje, ja minua alkoi tietenkin kiinnostaa... Luulisi kuitenkin tulevan halvemmaksi kuin lasiakvaarion. Mutta mitä ongelmia tässä on, kun ei niitä enempää ole? Eikö kukaan pidä ajatuksesta että akvaarioon näkisi sisään vain etulasista? Vai onko jotain vakavampia ongelmia?
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Nykyään suomessa maksaa lasi niin törkeesti että lasien hinnalla saa todella laadukkaita kokolasialtaita. http://www.siniriutta.fi/cgi-bin/iisi3. ... &sid=20081

En todellakaan jaksaisi nähdä sitä tekemisen vaivaa noilla hinnoilla, paitsi jos se olisi erikoisempi malli. Toki omilla mitoillakin voi tilata valmiin altaan.
Masa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Masa »

Ei se puu-allas sen halvemmaksi tule.
Allasta kun ei voi ihan mistä tahansa materiaalista tehdä.
Sisäpuolikin olisi hyvä käsitellä jollain materiaalilla ettei pelkkä puu ole hiekan alla.

Edut ovat kuitenkin melkoiset.
Kaiken tekniikan voi rakentaa puukehyksen sisään.
Läpiviennin ovat hyvin yksinkertaisia tehdä.

Näitä olisi paljon jos ne tosiaan olisivat edullisia ja/tai helppoja tehdä suurina sarjoina kuten ns. tavalliset lasi-altaat.

En muuten ymmärrä tätä halpuuden hakua tässä altaan hankinnassa.
Pitäisi vaan päättää minkä kokoinen pytyn pitää olla ja sitten hankkia se paikasta jonka ammattitaitoon voi luottaa TAI sitten luottaa omiin taitoihin.
Tässä harrastuksessa, kuten niin monessa muussakin, nämä välineet ovat kuitenkin se pienin kustannus.
Itse olen altaan ylläpitoon käyttänyt jo useita kertoja hankintahinnan.
Orm
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Orm »

Itsellä myös ajankohtaisena suuremman akvaariopöntön hankkiminen/rakentaminen. Suunnitelmissa jotain ~300litraa (120x50x50). Kävin kysymässä lasiliikkeestä Lappeenrannassa hintoja. 8mm paksu lasi 63€/m2, eli lasit tulisi maksamaan noin 130€. Mielestäni tuo neliöhinta on melko kova. En ole vielä saanut vastausta toisesta liikkeestä, mutta oletan sen olevan huomattavasti halvempi.

Miten muuten lasin paksuus? Onko tuo 8mm liian ohut vai pitäisikö laittaa paksummasta? Pohja oli tarkoitus laittaa 10mm:llä

Edit: Sori, nyt meni akvaarion pituus väärin, piti olla 120cm eikä 150 ;)
Viimeksi muokannut Orm, 19:12, 01.11.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”