Mitä suodatinmassaa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sabri
Junior Member
Junior Member

Mitä suodatinmassaa?

Viesti Kirjoittaja sabri »

Mulla on Eheimin ulkosuodatin 2126, mutta mitä massaa sinne sisälle?

Tilasin ehfisubstraattia ja ehfimechiä, mutta sitte mulle kerrottiin eräässä liikkeessä että ehfilav, elikkä laavakivi, olis parempaa sen ehfimechin tilalle, mutta onko näin? Ostin sitäki sitte paketin, mutta kumpaa käytän, olisko suosituksia/ehdotuksia?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Siis jos parasta haluat, niin marssit takaisin kauppaan ja ostat Siporaxia. Teet kenties henkilökohtaisen konkurssin, mutta kalasi ovat onnellisia. :D Niistä aineista, mitä sinulla jo on, en ole kokeillut laavaa, mutta ehfisubstraattia ja ehfimeciä on useassakin suotimessa ja niihin olen ollut tyytyväinen. Laavassa voisin kuvitella tulevan ongelmalliseksi nopea tukkeutuminen? :o
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
makiaho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja makiaho »

Onkohan suodatinmateriaalien "paremmuudesta" olemassa kokeita. Esimerkiksi miksi Siporax on Ehfisubstratia parempaa? Kalleus ei voi olla ainut syy :D
Reetu
Junior Member
Junior Member

Re: Mitä suodatinmassaa?

Viesti Kirjoittaja Reetu »

sabri kirjoitti:Mulla on Eheimin ulkosuodatin 2126, mutta mitä massaa sinne sisälle?
Tilasin ehfisubstraattia ja ehfimechiä, mutta sitte mulle kerrottiin eräässä liikkeessä että ehfilav, elikkä laavakivi, olis parempaa sen ehfimechin tilalle, mutta onko näin? Ostin sitäki sitte paketin, mutta kumpaa käytän, olisko suosituksia/ehdotuksia?
Eheimin omilla sivuilla suositellaan Ehfilavia käytettäväksi paljon "roskaa" tuottavissa kohteissa, kuten lammikoissa ja täyteen tupatuissa akvaarioissa. Tämän perusteella Ehfilav ei varmaankaan heti tukkeudu, mutta aivan varmasti nopeammin kuin Ehfimech.
Ehfilav on tietysti siitä hyvä, että siinä on enemmän pinta-alaa bakteereille, mutta jos sinulla on kuitenkin suodattimessa Ehfisubstrattia tai Siporaxia, haitanneeko tuo laittaa alimmaiseksi Ehfimechiä, joka ei kovin helposti tukkeudu ja päästää veden hyvin läpi seuraavaan kerrokseen?
Kerro ihmeessä mihin tulokseen päädyt.
makiaho kirjoitti:Onkohan suodatinmateriaalien "paremmuudesta" olemassa kokeita. Esimerkiksi miksi Siporax on Ehfisubstratia parempaa? Kalleus ei voi olla ainut syy :D
Kävin katsomassa Seran ja Eheimin sivuilla tiedot kummastakin suodatinmassasta.
Eheim Ehfisubstrat: Pinta-alaa bakteereille per litra: 450m2.
Sera Siporax: Pinta-alaa bakteereille per litra: 270m2.

Jokainen varmaan osaa tehdä tästä omat päätelmänsä materiaalien paremmuudesta...
sabri
Junior Member
Junior Member

Kerro ihmeessä mihin tulokseen päädyt.
Niin kun mä tilasin ne ehfisubstraatin ja -mechin Saksasta eikä ne oo viä tullu, mutta kyllä mä taidan päätyä siihen ehfimechiin.
Tais olla vähä hätiköityä ostaa sitä laavakivee, mutta kun se myyjä niin sitä suositteli...
No mutta onpa sitäki sitte varalla, jos joskus kokeilis.

...tai jos laittas alempaan koriin kumpaaki ja jotain vanua väliin?

Edit: Lainaus korjattu. Pehis
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Reetu kirjoitti:
makiaho kirjoitti:Onkohan suodatinmateriaalien "paremmuudesta" olemassa kokeita. Esimerkiksi miksi Siporax on Ehfisubstratia parempaa? Kalleus ei voi olla ainut syy :D
Kävin katsomassa Seran ja Eheimin sivuilla tiedot kummastakin suodatinmassasta.

Jokainen varmaan osaa tehdä tästä omat päätelmänsä materiaalien paremmuudesta...
Asia ei nyt ole aivan noin yksiselitteinen. Murskaa seran tuote ja saat substratia... :P Jos todellakin omaa paksuhkon lompakon ja akvaariossa ei enää ole mitään muuta parannettavaa niin kyllä Marin ehdotus on hyvinkin paikallaan. Siporax on huomattavasti paremmin muotoiltu virtauksen kannalta ja se hyvinkin menisi vaikkapa ehfimechin tilalla samalla nostaen suodatuspinta-alan uusiin ulottuvuuksiin :mrgreen:

Mutta koska tämä kyssäri oli alkeiden puolella, suositteleisin pysymään tutussa ja turvallisessa mech+substrat yhdistelmässä. Jos on pakkottava tarve johonkin sijoittaa niin ainahan voi ostaa uuden suodattimen rinnalle pörräämään jolla saa nyt jotain merkittävää [?] tulosta
sabri kirjoitti:Tais olla vähä hätiköityä ostaa sitä laavakivee, mutta kun se myyjä niin sitä suositteli...
Liikkeessä asiodessa kannattaa pitää mielessä että kauppias elää asiakkaiden lompakoista vaikka olisi kuinka hyvä tyyppi. Jotkut nyt myyvät vähän mitä sattuu jos vain on pienikin mahdollisuus saada jotain kaupaksi, toiset ovat hieman vähemmän ahneita. :| Välistä pistää ihmettyttään kun kauppias saattaa myydä tavaraa joka käytännössä poikkeuksetta tuo asiakkaan takaisin kauppaan ostamaan uutta tavaraa samaan tarkoitukseen koska edellinen ostos oli hyvinkin kaukana oikeasta.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Mari kirjoitti:Laavassa voisin kuvitella tulevan ongelmalliseksi nopea tukkeutuminen?
Reetu kirjoitti:Ehfilav ei varmaankaan heti tukkeudu
Itse en Ehfilavaa käytä, mutta minulla on ollut tapana käydä erään neidin, jolla sitä on, luona auttamassa suodattimen putsauksessa ym. ja sillä perusteella voin yhtyä Reetun sanomaan. Ehfisubstraatti tosiaan menee mielestäni helpommin tukkoon.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
sabri
Junior Member
Junior Member

Tarkotus olis laittaa joka tapaukses ehfisubstraatia yläkoriin, mutta sitä mietin että kumppaa alakoriin, ehfimechiä vai -lavaa... mutta ehkäpä sitte sitä mechiä kuitenki.

Sen oon kyllä jo todennu että noilla myyjillä tosiaanki on taipumusta myydä vähä mitä sattuu, kun vaan saavat myytyä.
Reetu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Reetu »

jusa kirjoitti:
Reetu kirjoitti: Kävin katsomassa Seran ja Eheimin sivuilla tiedot kummastakin suodatinmassasta.
Asia ei nyt ole aivan noin yksiselitteinen. Murskaa seran tuote ja saat substratia... :P Jos todellakin omaa paksuhkon lompakon ja akvaariossa ei enää ole mitään muuta parannettavaa niin kyllä Marin ehdotus on hyvinkin paikallaan. Siporax on huomattavasti paremmin muotoiltu virtauksen kannalta ja se hyvinkin menisi vaikkapa ehfimechin tilalla samalla nostaen suodatuspinta-alan uusiin ulottuvuuksiin :mrgreen:
Joo-o, taas viisastuin vähäsen (toivottavasti). Siis Siporax ei ole suoraan vertailukelpoinen Ehfisubstratin kanssa. Jostain syystä olin tässä luulossa, josta nyt olen parantunut :D . Kieltämättä houkuttava ajatus tuo, että laittasi Siporexiä pohjalle ja Ehfisubstratia päälle...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”