Miksi vallisneriat mätänevät?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Miksi vallisneriat mätänevät?

Viesti Kirjoittaja doriani »

Allas on kypsymässä ja kasvit on jo purkissa. Kaikki muu rehottaa ja kasvaa paremmin kun hyvin mutta vallisneriat ovat ihan kamalan näköisiä. Ne ovat ihan mädäntyneitä, ruskeita ja juuret ovat ruskeat.
Mikä tää ilmiö on? Tosiaan muut kasvit voivat hyvin.
tka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tka »

Tuttavalle kävi samalla tavalla joskus, kun annoin säkillisen vallisneriaa. Purkki, johon kasvit menivät, oli kyllä ollut toiminnassa jo kauan. Muuta syytä ei keksitty, kuin jonkin verran lämpimämpi vesi - vallisneria ilmeisesti viihtyy viileähkössä vedessä.

Tuomas
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Minullakin on käynyt kanssa vallisnerian kanssa niin että lehdet ovat ikään kuin "sulanneet" samaan tapaan kuin melalehdiläkin.

Liikkeessä kun otin asian kerran esille niin meinattiin että vesi olisi liian tuoretta, kuulemma pitää hieman vanhemmasta vedestä.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
jarppa82
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Itse tilasin jättiläsivallisneriaa saksasta. Uhkapeliä oli, enkä aio enää tilata kasveja toisesta maasta!!!! Vallisneriat melkein kuolla kupsahteli, mutta sitten alkoivat toipumaan, kun saivat edes hitusen hiilidioksidia. Nyt kasvavat 150cm:n mittaisina. Pitää ruveta karsimaan, kun peittäävät jo niin paljon. Sitten taas tavalliset vallisneriat alussa mätäni, mutta nyt eivät oikeastaan tee mitään. Elävät kyllä hyvän värisinä (jätti on melkein kokonaan punaista), mutta eivät juurikaan taida kasvaa. Pantterimiekka kukkii, samoin jättiläismiekka ja tiikerilumme vääntää pentuja. Ja kaikki tämä alkoi, kun saivat hieman hiilidioksidia. Sitä on silti liian vähän. Lannoitteena käytetään ainoastaan sera flore plussaa.
Terveisin minä.
jorge13
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jorge13 »

meikäläisen vallisneriat viihtyy n. 29-30 asteen lämmössä hyvin. Muutaman kerran altaassa on lämpöä ollut n. viikon ajan yli 30 astetta, eivätkä ole siitä kärsineet. Ja laimeaa suolakylpyä ovat vallisneriat kestäneet hyvin.
Vanhimmilla kasveilla pituutta yli metrin ja uutta puskaa pukkaa koko ajan lisää. Ravinteita annan nestemuodossa harvakseltaan.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Vallisneria on suku, jossa on useita jajeja. Niillä voi olla hyvinkin erilaiset ympäristövaatimukset mm. veden suolapitoisuuden, pH:n ja redox-potentiaalin suhteen.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Joskus vallisneriat mädäntyvät, jos istutus on mennyt vikaan - juuret jääneet huonosti, istutettu liian syvään tms. Vallut tykkäävät siitä, että juurenkaula näkyy. Vallisneriat pitävät myös pohjalannoitteesta, savesta ja joskus auttaa ns. näkinkenkärouhe.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
anttipi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja anttipi »

Istutin eilen vallisnerioita tiheäksi pusikoksi - tilasin muuten Saksasta ja hyvin kestivät 6 päivän matkan - ja pitäisi antaa pohjatabletteja lannoitteeksi. Ne on kuitenkin vielä niin hentoisesti pohjassa kiinni, että tabletteja tökkimällä kovalla vaivalla istutetut kasvit nousevat pintaan.

Kauanko yleensä kestää vallisnerioiden juurtuminen (hiekkapohjaan) eli milloin uskaltaisin noita tabuja antaa (juuret olivat istutettaessa terveen näköiset)?
Viimeksi muokannut anttipi, 20:50, 06.10.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minä en lannoita kasvejani; en ole lannoittanut milloinkaan; rehottavat , jotta jatkuvasti joutuu karsimaan. Kalojen ulosteissa on erittäin runsaasti kasviravinteita, kun ne ovat ensin pieneliöstön ja nakteerien toimesta hajonneet mineraalaiksi. En siis myöskään imuroi pohjaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Chuna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Chuna »

Mulla myös kierteisvallisneriat kupsahti samalla tavalla viime keväänä. Kyseistä kasvia oli ollut samassa altaassa jo liki kymmenen vuoden ajan, mutta yhtäkkiä kaikki mätäni pois. Ihmettelin asiaa täälläkin ja viestiketju löytyy varmasti jostakin. Yksinkertaista syytä ei asialle ole löytynyt. Korvasin suosiolla vallisneriat muilla kasveilla, kun kyllästyin niiden karseaan ulkomuotoon.
Tosi ystävyys ei jäädy pakkasessa.
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Mulla kävi tolleen osalle kasveista mutta se johtu siitä että ne oli kerennyt vähän kuivahtamaan ennen kuin istutin ne uudelleen.
Mja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mja »

En muista varmuudella, mätänivätkö, vai muuten kuolivat, mutta meidän altaasta annetut vallisneriat tuhoutuivat kaverin akvaariossa. Muuta syytä emme keksineet kuin veden kovuus. Eli siis meillä vettä kovetetaan mm. mollien vuoksi, kaverilla ei ole tarvetta veden kovetukseen. Muut näiden akvaarioiden välillä vaihdetut kasvit eivät ole olleet moksiskaan moisesta.
Fin-76
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fin-76 »

Tää homma kuullostaa jotenkin tutulta. Mulla on vallisneriaa ja kierteisvallisneriaa. Kierteinen kasvaa ja näyttää hyvinvoivalta, mutta tuo suoralehtinen mädättää lehdet tyvestä siitä huolimatta, että sekin kasvaa lonkeroidensa avulla koko ajan lisää!

Melkoinen mysteeri :|

Niin ja akvassa 25-26 astetta, että silleen.
Pasi
Monsterfish
Junior Member
Junior Member

Kummallisia kasveja nuo akvaariotani vallitsevat aneniat

Viesti Kirjoittaja Monsterfish »

Mulla on ollut tavallista vallisaneriaa akvassa jo pari vuotta.
Pohjamateriaali on ollut niin hiekkaa kuin soraakin. Molemmisaa on viihtynyt hyvin.

Pohjalannoitusta en käytä ja muutakin melko vähän. Vesi on 24-asteista ja ph 7-7,5.

Kasvilla olen huomannut sen ominaisuuden, että sen kotiutuminen uuteen akvaan kestää pari kuukautta. Sitten jo huomaakin sen röyhähtävän täyteen kukoistukseensa kuin varkain. :D

Hiekkapohjasta se piti, mutta jo niinkuin edellä mainittiin, sitä ei missään nimessä pidä upottaa hiekkaan liian syvälle! Hiekkapohjassa sen juuret oli melkoiset. Sorapohjaan juurtuminen kestää pikkasen pitempään, mutta minulla tilannetta viivyttää se pohjalannoituksen niukkuus.
Epäilisin, että kasvi tosiaan viihtyy vanhassa vedessä paremmin, kuin tuoreessa.

Minulla kasvia piisaa aina pois heitettäväksi asti, sitä on välillä kurittanut kotiloiden armeija ja toisinaan minun reippaasti karsivat kätösetkin. :mrgreen:
Se ei paljon niistä piittaa, vaan tuumii että "I`ll be back" 8-) ...
korudonna
Member
Member

Viesti Kirjoittaja korudonna »

Ihme homma. Mulla ei vallikset ole mädänneet näiden parin vuoden aikana mitä niitä on ollut altaissa. Kasvavat niin sora- kuin hiekkapohjassa liiankin hyvin, kun aina saisi olla karsimassa. Eli pohjalannoitteita en niille jakele.

Muutenkin samaa mieltä ja samoja juttuja kuin Monsterfishillä, tosin kotiloiden en ole huomannut kasveja kiusivan. Vaihdan yleensä vettä parin viikon välein, eli ainakin ne piti vanhemmasta vedestä. Että olisiko tuore vesi niille tosiaan huonompi.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”