Rääkky kirjoitti:Tästä lainaus on muuten jossainpäin aw:ta ja linkki kyseiseen puheenvuoroon.
No, ei ihan jossain päin, vaan täällä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ikkisil%2A
(Fourtalk ei valitettavasti toimi ja määräämätön aika lienee siellä suhteellisen pitkä käsite.)
"Päin vastoin erilaiset tietolähteeni väittävät piikkisilmien olevan
luonnossa yksineläjiä. Ne kuitenkin poikkeuksetta sietävät erinomaisen
hyvin sekä lajikumppaneitaan että muitakin akvaariotovereitaan. Ehkä
käsitys parvikalasta on syntynyt akvaariokauppojejn kiemurtelevasta
piikkismassasta, joka on tunkeutunut siihen yhteen ja ainoaan
piilopaikkaan..."
Ei vain piilopaikassa, vaan olen nähnyt myös rykelmiä ihan avarassakin kohdissa. Prboy:n tekstiä lainaan alusta: "Olen törmännyt jatkuvasti erilaisissa keskusteluryhmissä väitteeseen, että piikkisilmät ovat ehdottomia parvikaloja, joita EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa pitää yksittäin. Yritin löytää tälle urbaanille legandalle alkulähdettä onnistumatta siinä."
-> David Alderton, Värikäs akvaario (kohdasta piikkisilmä) löytyy parvikalasta maininta. Mutta jokainenhan tietää, että Aldertonin kirjassa on virheitä suunnilleen joka kohdasta kun kirjaa avaa
Toisaalta netistä kun on lukenut juttuja, niin piikkisilmät ovat olleet melko vaisuja yksin, mutta ryhmässä tulleet "rohkeammiksi". Tiedä sitten, onko Rassi oikeassa, vaiko ne "muut", jotka ovat kokeneet piikkisilmien vilkastumisen parvessa. Rassin tekstihän perustuu tuohon luontoon ja siihen, että viihtyvät myös yksin - siinähän ei niinkään otettu kantaa parvessa viihtymiseen. Itse pidän niitä kuitenkin parvena, koska näyttävät välillä makailevan toistensa päälläkin