Nopea virtaus tappaa kasvit?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Simppa
Starting Member
Starting Member

Nopea virtaus tappaa kasvit?

Viesti Kirjoittaja Simppa »

Minulla on ollut 325 litraisessa reilun puolen ajan sisäsuodattimena Eheimin PowerLine 2252 (1200 l/h) ja ulkosuodattimena EHEIM professionel II 2028 (1050 l/h). Olen sijoittanut suihkut vastakkaisille puolille, jotta virtaus pienenisi akvaariossa ja sisäsuodattimelle olen tehnyt rei'itetyn poistoputken, jolla saan hieman tasoitettua veden ulostuloa pumpusta.

Uuden tehokkaan sisäsuodattimen hankinnan jälkeen mielestäni kasvit ovat alkaneet voimaan huonommin, esim. vallisneria käytännössä lopettanut kasvamisen. Pistiät veden pinnalta myös kuolivat kokonaan vedenkierron kasvettua. Myöskin osasyynä huonovointisuudelle on varmasti hiekan kulkeminen juurilta toiseen laitaan akvaariota, jota täytyy aika-ajoin siirtää takaisin toiselle puoelle akvaariota.

Aikaisemmin sisäsuodattema oli shark 3:n, joka ei oikeastaan enää toiminut lainkaan, ja tarvitsin samalla tehokkaamman sisäsuodattimnen siivoamaan plekojen aiheuttamaa sotkua, jota tulee kesäkurpitsan jäystämisestä. Kasveja lannoitan savipalleroilla ja PMDD:llä viikottaisen veden vaihdon yhteydessä, lisäksi käytössä on ja hiilidioksidin levittäjä. Kalastossa ei ole mitään muutoksia ollut kyseisenä aikana ja kaikki vesiarvotkin ovat hyviä.

Onko mitään kokemuksia, että pitäisikö hankkia pienempi suodatin tai jotenkin vielä pienentää sisäsuodattimen tehoa, jotta kasvit voisivat paremmin. Hyviä ehdotuksia sisäsuodattimen tehon pienentämiseksi kaivataan.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Minulla on täsmälleen samanlainen kokoonpano samankokoisessa altaassa :). Olen myöskin laittanut ulkosuodattimen rei´itetyn ulostuloputken jakamaan virtauksen voimakkuutta. Aluksi minullakin oli sama ongelma, mutta kokeilemalla eri asentoja suihkuputkelle, löysin sellaisen asennon jossa hiekka ei siirry. Timanttitetrat rakastavat virtauksessa leikkimistä, kasvit voivat hyvin ja 2252 pitää roskat pois altaasta. Olen tosi tyytyväinen.
mardu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mardu »

Mulla oli tuollaset suodattimet 160-litrasessa, eikä siellä kyllä mitään ongelmia ollut, muuta kuin että 2252 oli liian korkea altaaseen. Sitä oli vaikea puhistaa.
Kasvit kasvo vähän liiankin hyvin, tosin vallisneriaa ei altaassa kyllä ollut, eikä oo vieläkään.
Nyt 2252:nen on 360-litrasessa ja tein siihen noin 140cm suihkuputken. Putki tappaa virtauksen tehokkaasti, pitää varmaan rinnalle laittaa pienempi suodatin jolla saa toiseen päähän virtauksen noitamonneille.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Nopea virtaus tappaa kasvit?

Viesti Kirjoittaja memma »

Simppa kirjoitti:Uuden tehokkaan sisäsuodattimen hankinnan jälkeen mielestäni kasvit ovat alkaneet voimaan huonommin, esim. vallisneria käytännössä lopettanut kasvamisen.
Oletko mitannut hiilidioksidipitoisuuden altaassasi? Jospa sisäsuodatin pyöräyttää hiilidioksidit taivaan tuuliin? Entä oletko mitannut nitraatin, onko sitä riittävästi kasvien kasvulle? (Noh, plekoaltaassa aika harvoin on liian pieni nitraatintuotto) :mrgreen:

Toki myös hiekan siirtyminen voi vaikuttaa, ja pistiathan nyt ottavat nokkiinsa aika helposti :roll:
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Nopea virtaus tappaa kasvit?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

memma kirjoitti:ja pistiathan nyt ottavat nokkiinsa aika helposti :roll:
Juu, eivät yhtään tykkää virtauksesta. :|
HEZZU
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HEZZU »

Minäpä laitan tähän samaan topiciin kysymyksen, kun en viitsi uutta tämän takia tehdä.

Onkohan altaassani liian kova suodatus? Vai onko sellaista olemassakaan..
Se on 128l ja siellä on tällä hetkellä Shark 4 pdf, EHEIM 2010 ja EHEIM aquaball 2212.
-HEZZU-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”