Aktiivihiilestä...
Valvoja: Moderaattorit
Aktiivihiilestä...
Löysin kansanterveyslatoksen sivuilta tälläisen jutun jossa on maininta aktiivihiilestä taitaa päteä akvaarioihinkin ja voi antaa tukea aktiivihiilen jatkuvalle käytölle akvaariossa: "Otsonointia voidaan käyttää ennen aktiivihiilisuodatusta tehostamaan orgaanisen aineen poistumista suodattimessa. Otsoni lisää biohajoavan orgaanisen aineen määrää vedessä pilkkomalla suurimolekyylistä humusta pienemmiksi ja paremmin mikrobien ravinnoksi kelpaaviksi yhdisteiksi. Näin aktiivihiilisuodattimen mikrobiologinen aktiivisuus lisääntyy ja veden orgaaninen aine poistuu mikrobiologisen hajotuksen avulla. Aktiivihiilen pinta on täynnä epäsäännöllisiä huokosia, minkä vuoksi sen pinta-ala on suurempi kuin esim. hiekan. Aktiivihiili tarjoaakin sopivan elinympäristön mikrobien kasvulle. Suuren pinta-alansa vuoksi aktiivihiili pystyy myös adsorboimaan hyvin vedessä olevia yhdisteitä. Aktiivihiiltä käytetään Suomessa pääasiassa veden hajun ja maun parantamiseen sekä orgaanisen aineen poistoon. Orgaanisen aineen poistaminen vedestä on tärkeää, koska suomalaiset pintavedet sisältävät runsaasti humusta. Aktiivihiilisuodatuksen käyttö on lisääntynyt Suomessa 1990-luvulla ja sen käyttö lisääntyy myös jatkossa".
Viimeksi muokannut arska, 15:42, 23.09.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Aktiivihiilestä...
Elävä kivi varmaan tarjoaa tuota pinta-alaa kuitenkin moninkertaisen määrän. Taitaa aktiivihiilen käyttö merivesiakvaarioissa perustua tuohon kykyyn sitoa erilaisia yhdisteitä.arska kirjoitti:Aktiivihiilen pinta on täynnä epäsäännöllisiä huokosia, minkä vuoksi sen pinta-ala on suurempi kuin esim. hiekan. Aktiivihiili tarjoaakin sopivan elinympäristön mikrobien kasvulle.
Liirum laarum
En tiedä noin uudesta akvaariosta että kannattaako siihen vielä laittaa,tossa jutussa oli mulle lähinnä se uutta että aktiivihiilessä elää myös hajoittavia bakteerikantoja itse olen aina mieltänyt aktiivihiilen kemialliseksi imuriksi joka imee itseensä vedessäolevia kemiallisia epäpuhtauksia mutta se että hajoittaa myös orgaanista ainetta,sitä en tiennyt.
Hmm. Älä edes ajattele käyttäväsi tollasta
Mutta odotetaan nyt että viisaammat vastaa
Mites on käykö jbl:n carbomec activ? Pakkauksessa lukee että sopii makeaan veteen, mutta ainoa ero minkä olen löytänyt carbomec ultraan (tarkoitettu meriveteen) on että activ:n ph arvo on 7, ultrassa sitä on ilmeisesti nostettu jollain aineella... Molemmat ovat fosfaatittomia.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Mites on käykö jbl:n carbomec activ? Pakkauksessa lukee että sopii makeaan veteen, mutta ainoa ero minkä olen löytänyt carbomec ultraan (tarkoitettu meriveteen) on että activ:n ph arvo on 7, ultrassa sitä on ilmeisesti nostettu jollain aineella... Molemmat ovat fosfaatittomia.