vaananen kirjoitti:
Miettikääpä...
(Ja kommentoikaa)
Käskystä!
Meinasin laittaa tähän linkin edelliseen vastaavan tyyppisen täällä aqua-webissä käytyyn keskusteluun, mutta en sitä löytänyt. Liekö hävinnyt jonnekin?
Muutamia vasta-argumentteja ja muuten vain huomoita:
- On selvää, että jos joku liiketoiminta ei jossakin rajatulla alueella kannata, ei sitä myöskään ole järkevää harjoittaa. Uskaltakaamme oletettaa, että akvaarioliikkeiden omistajat ovat keskiarvoisesti järkeviä ihmisiä. Miksi he harjoittaisivat kannattamatonta liiketoimintaa. Eikö tästä voida päätellä, että akvaariokauppa voi riittävän hyvin. Ehkei välttämättä niin hyvin, kuin joskus aiemmin, mutta riittävän hyvin, että toiminta on liiketaloudellisesti järkevää.
- Vuosien saatossa ihmiset ovat tilanneet postimyynnistä vaikka mitä. Anttilan ja Hobby Hallin kuvastot pursuavat mitä upeampia viettelyksiä asiakkaiden rahojen menoksi. Vaikka tätä liiketoimintaa on harjoitettu vuosikymmeniä, niin silti paikallisesti toimiva vähittäiskauppa ei ole kuollut. Miksei? Syy on kenties liiankin yksinkertainen: toinen liiketoimintamalli tukeutuu volyymiin ja toinen puolestaan henkilökohtaisen palvelun mukana tuomiin lisäarvoihin.
- Yksi EU:n tuomia hyötyjä yksittäiselle kansalaiselle on tavaran ja rahan vapaa liikkuminen. Miksi tätä ei saisi hyödyntää? Voimme olettaa, että myös akvaristit ovat keskiarvoisesti järkevää porukkaa, miksi tämä järkevä porukka ei siis ostaisi sieltä, mistä tuotteen kokonaishinta tulee ostajalle edullisimmaksi? Enkö minä saisi ostaa akvaariotuotteita esim työmatkallani Helsingistä, koska en ole paikkakuntalaisia? Enkö minä saisi tilata akvaario.comista kirjoja, vaikken ole Tamperelainen? Mihin rajat vedetään? Tämä ei suinkaan ole pelkästään akvaariokaupassa tapahtuva ilmiö: nykyään on perin tavallista tilata esim. DVD-leffoja australiasta tai vaikkapa Englannista, sikareita Espanjasta, Digi-kameroita Luxemburgista tai Saksasta... Vakuutuksia ja asuntolainojakin saa nykyään edullisesti verkosta. Kenties syyskuun jälkeen haemme osan autoistammekin Saksasta.
- On tunnettu tosiseikka, että ainakin tietyillä tuotteilla, tukkuporras vetää ison siivun välistä. Kalliden hintojen syy ei ole siis pelkästään kauppiaiden pohjaton ahneus, vaan muitakin välistävetäjiä löytyy.
- Minkä tahansa tuotteen tai palvelun ostaminen on samalla pieni polittinen kannanotto ko. yrityksen, tuotteen tms puolesta. Ostotapahtuma antaa siis hyväksynnän esim. tietylle hintatasolle, tavaran ja palvelun laadulle, myyjän asiantuntemukselle, kaupan yleiselle siisteydelle jne. Ostamalla tuotteen (kiskuri?)hintaan viestität siis hyväksyväsi mm. kaupan hintatason "Pyydä mitä vaan, minä maksan kyllä!". Ostamatta jättäminen voi olla yhtä voimakas kannanotto, jolloin kauppiaan on pohdittava myyntitilanteessa tapahtuneita virheitä tai muita toiminnan epäkohtia ja tehtävä korjauksia toiminnassaan. Myyntitapahtuman epäonnistuminen ei siis johda välittömästi konkurssiin. Konkurssi tulee vasta sitten, kun korjaustoimenpiteitä ei tehdä.
Summa summarum: on harhaoppista väittää, että koko akvaariobusiness kuolee, kun jotkut tilaavat tuotteita netistä. Valintamahdollisuuksien määrän kasvu koituu aina asiakkaan eduksi.