Lääkitysohje kiekoille. Suoraan suuhun.

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Lääkitysohje kiekoille. Suoraan suuhun.

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Laitan tämän ohjeen omaan otsikkoonsa kun se on tuolla muiden kysymyksien joukossa. Nyt pitäisi löytyä paremmin.

Hoito ohje

Ensin valmistatte sankkoon suolaliuosveden akvaariovedestä ja karkeasta merisuolasta. 5 litraa akvaariovettä puhtaaseen sankkoon. Sitten liotetaan kuumaan kraanaveteen ~ litraan 1 dl karkeaa merisuolaa. Kun merisuola on liennut ja jäähtynyt otetaan akvaariosta 5 litraa akvaariovettä sankkoon ja kaadetaan suolaliosvesi sinne + laitetaan ilmastus.

Tätä ennen olette valmistaneet flubenol jauheesta lääkeruuttaan lääkkeen lääke valmistetaan seuraavasti. laitetaan pieneen erilliseen puhtaaseen kuppiin ~ tulitikun rikkipään kokoinen määrä flubenol jauhetta ja perään vajaa 1 ml vettä sekoitetaan ja lääke imetään ruuttaan.

Tässävaiheessa teillä on vesi + suolaliuos sankossa ja siellä ilmastus valmiina.

Nyt otetaan pahnanpohjimmainen varovasti haaviin. Tähän tarvitsee kaksi aloiteliaa...

Minulla se menee jo yksinkin. Kala käännetään havissa suu kattoa kohti, toisella on lääkeruutta valmiina kädessä, toinen pitää kalaa haavissa suu ylöspäin. Nyt haavimies/nainen painaa kalaa kevyesti sormella suunalapuolelta (jos voisin sanoisin kurkusta) kalan suu aukeaa kevyellä painalluksella. Ruuttamies/nainen tiputtaa kalansuuhun tipoittain lääkevettä ruutasta, kun suu on täynnä haavimies/nainen päästää sormen pois kalan kurkulta ja antaa kalan hiukanaikaa nieleksiä rauhassa. taas painetaan kalan suu auki ja tipoittain lääkettä kalan suu täyteen, sormi pois kurkulta. Tätä jatketaan niin kauan kun lääke on laitettu ruutasta kaikki kalan suuhun. Viimeinen vaihe.

Haavimies/nainen on ottanut viimeisen kerran sormensa pois kalan kurkulta alkaa laskea sekunttien mukaan 60:neen kala haavissa suu ylöspäin edelleen. Voin sanoa että ensimmäisellä kerralla aika tuntuu pitkältä...

Kala kestää kuivilla kolmisen minuuttia ennenkuin sen kidukset alkavat kuivua ja vahingoittua.

Senjälkeen kala laitetaan suolakylpyyn 30-45 minuttia kalaa seuraten aina välillä. Jos kala ajelehtii sankossa holtittomana palautetaan kala välittömästi altaaseen mutta jos kala on pohjalla kyljellään ja kidukset heiluvat annetaan kalan olla. Kala voi olla myös normaalissa asennossa. Huom jos ilmapumppu on voimakastehoinen ei pumppua pidetä täysillä tai ilmastusta pienenetään letkusta kuristamalla.

Kala palautetaan 30-45 minutin perästä akvaarioon. Huom kala on altaassa räjähtäneen näköinen, pyrstö ja evät sekä pintalima vaurioituvat, silmär saattavat mennä sameaksi ja kala piiloutuu jonnekkin 3-7 päiväksi mutta ei panikkia. Pikkuhiljaa kala alkaa tulla esille piilostaan muiden mukaan ja alkaa osoittaa mielenkiintoa ruokaa kohtaan ensin ruokaa tuijjotelemalla, pikkuhiljaa ruokamöykkyä suussaankäyttäen ja puhaltelemalla suussaan sitä edestakaisin. Tämä onkin jo yksi tervehtymisen esioireita. Pikkuhiljaa kala alkaa syödä. Päivät jotka kala on lääkeenannon seurauksena altaassa ovat viitteellisiä niitä ei voi etukäteen sanoa voi mennä pidempäänkin kuin on mainittu.

* HUOM TEETTE TÄMÄN OMALLA VASTUULLANNE KALA VOI MYÖS KUOLLA JOS SE ON PÄÄSSYT LIIAN HEIKOKSI *

Tämä sama ohje sopii myös suuremmille kiekkokaloille mutta lääkeainemäärä hiukan suurempi samoin kuin suolaliuos kylpyvesi tuplataan. Nyt on kyseessä noin 6 cm kokoinen kiekkokalan poikanen.

P.S. Tippa-pari vitamiinia kalalle anettavaan lääkkeeseen ei tee kalalle pahaa.

Haluaisin lisätä tähän juttuun hiukan. Eli tässätapauksessa kalanpoikasella roikkui harmaata riekaleita kiduksista, kiduskannet auki normaalia enemmän, sekä kiihtynyt hengitys. Suolakylpy on vain elävien kidusloisten tappamiseksi. Jos kaloillaan epäilee ainoastaan sisäloisia (capilaria) niin suolakylvystä ei ole silloin hyötyä. Lääkityksen voi siis tehdä myös ilman suolakylpyä.

No niin ne jotka ohjeellani onnistuneesti kalansa hoitavat voivat laittaa minulle kalan parantumisen jälkeen sähköpostin, annan tilinumeron jonne voi laittaa koskenkorvapullon hinnan. Olen joutunut paljastamaan yhden ammattisalaisuuksistani ja olen varmaan loppuikäni pikkuhiprakassa...

Olen tällä konstilla parantanut lukuisia kiekon poikasia sekä kutupareja.

Trv. Timppa

-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.

Muokattu - Timppa on 23/10/2001 19:09:31
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Ei sinun ole pakko niitä kossuja juoda, kokeile sen sijaan jotain näppärää viinaan liuotettavaa lääkitystä...
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

quote:
Ei sinun ole pakko niitä kossuja juoda, kokeile sen sijaan jotain näppärää viinaan liuotettavaa lääkitystä...

Olen jo kokeillut ja se loppupullo joka siitä kokeilusta jäi jäljelle ei ollut sen kokeilun jälkeen kokeilialle nautittuna pahasta...)

Mitenkäs sillä J:kylässä loiset läksi eräällä nimeltämainitsemattomalla lääkkeellä jonka kauppanimi alkaa T:llä..

Sen lääkekuurin ohjeenantaja en ollut minä vaan vielä minua suurempi kiekkokalaguru...

jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Lyhyt vastaus: loiset saatiin häädettyä.
Pitkä vastaus: loiset saatiin häädettyä, mutta kalat kuoli.

Ohje tuli ulkomailta, mutta niin monen välikäden kautta, että kriittisyys unohtui. Erittäin hyvä oppitunti.

Verhot heiluu, joku kurkistelee.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

quote:
Lyhyt vastaus: loiset saatiin häädettyä.
Pitkä vastaus: loiset saatiin häädettyä, mutta kalat kuoli.

Ohje tuli ulkomailta, mutta niin monen välikäden kautta, että kriittisyys unohtui. Erittäin hyvä oppitunti.

Verhot heiluu, joku kurkistelee.

Eikö ollutkin loisiin Txxxxxx hyvä lääke. Tämän varmempaa loislääkettä en ainakaan minä tiedä.

Lähtee loiset ja kalat.

Laitanko ohjeen tälle palstalle......

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”