Heiluva alumiinijalusta?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Assi
Starting Member
Starting Member

Heiluva alumiinijalusta?

Viesti Kirjoittaja Assi »

Minulla on tähän asti kokemusta vain puisesta jalustasta. Nyt on ison altaan (omalla mittapuullanani :D ) alla alumiinijalusta. Altaan mitat ovat 150 x 55 x 50, jalusta ja allas ovat uusia. Olen mitannut lukemattomia kertoja vatupassin kanssa, että kaikki jalat ja tasot ovat suorassa. Eli kysymys kuuluu: voiko allas keikahtaa jalustoineen päivineen nurin, vai ovatko alumiinijalustat oikeasti huteran oloisia?
jarppa82
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Ainakin oman 310litrasen alumiiinijalusta on sieltä ja syvältä! Koko ajan saa pelätä että peseekö rätillä etulasia liian kovaa, kun koko allas heiluu! Ja samoin - vatupassilla on mittailtu ja mietiskelty, mutta kun ei niin ei. mutta se pitänee tässä joskus asetella kuntoon.. Ärsyttävää kaiken kaikkiaan.
Terveisin minä.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Saako tiedustella mitä teillä molemmilla on siellä altaan ja jalustan välissä? Vaneri + styroksi vai millainen systeemi?
Assi
Starting Member
Starting Member

Altaan alla on 21mm vesivaneri ja 50mm styrox levy. Lattia on sementti lattia, joten senkään ei pitäisi antaa periksi.
jarppa82
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

vaneri ja solumuovi.
Terveisin minä.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Huterahan se alumiinijalusta on puisiin kaapistoihin verrattuna. Sama homma täällä 560-litraisessa(8-jalkainen alumiinikehikko), kun aloittaa lasinputsauksen saa olla varovainen ettei heilunnan aiheuttama aallokko syöksy lattialle (No ei ihan mutta melkein). Jos lasia hankaa eestaas, tuo huljunta on pahempi, siksipä käytän sydeemiä ylösalas, huljuu vähemmän. :mrgreen: Samoin jos ohikävellessä hiukan tönäisee allasta sivusta niin se huojuu paikallaan. Alussa karmitutti tuollainen jalusta. Mutta kai se on uskottava että kestää kun ammattitaitoinen (tekee akvaariot ja jalustansa itse) myyjä vakuuttaa.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Liekö alumiinijalustoja montaa eri mallia? Ainoa alujalusta on minulla ollut 720 litraisen altaan alla, se oli 8-jalkainen,eikä heilunut mielestäni.

Tosin jalusta oli aika matala, about 50cm. Tottahan jalustasta tulee sitä huterampi,mitä korkeampi se on (riippuu tosin varmaan miten se on rakennettu jne.) Ainakin kaikkien jalkojen tulisi olla kiinni toisissaan välituennoilla.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Heiluva alumiinijalusta?

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Assi kirjoitti:Eli kysymys kuuluu: voiko allas keikahtaa jalustoineen päivineen nurin, vai ovatko alumiinijalustat oikeasti huteran oloisia?
Voi keikahtaa ja ovat huteran oloisia. Tarvittava voima vain on onneksi melko suuri. 8O
Itseäni hirvittää tuo alumiinijalustojen rakenne jossa putkien välipäkäleet ovat ainoa mikä estää jalustaa "salmiakoitumista" ts muuttumista suunnikkaan muotoiseksi.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Assi
Starting Member
Starting Member

On tuossa alustassa asianmukaiset välituet ja soitin viellä akvaario kauppaan... kaiken pitäisi olla kunnossa. Onhan tuolla pytyllä takuu ja kotivakuutuskin on laajaa mallia :mrgreen: Nyt vain täytyy totutella tuohon altaaseen ja olihan siitä täällä keskustealukin, kuinka iso allas aluksi jännittää. Kiitos kaikille vastauksista.
zakka
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja zakka »

8 jalkainen alumiini alusta säädettävillä jaloilla 500 litraisessa, eipä muuten heilu, olen jopa säädellyt pikkuhiljaa jakarilla sitä tasaiseksi pytty täynnä. alla on 1½ cm vaneri ja ohut makuualusta, piti laittaa styroksi väliin mutta toi jäi alle kun kavereilla oli kiire kotiin ja eivät jaksaneet oottaa että saisin styroksit alle, olis tullu välilasku kun itse olin toisessa päässä, no pystyssä pytty on kuitenkin vaikka makuualustaa juuri ei näy,
pytyn justeerasin suoraan vedenpinnan ja viivottimen avulla
Toi solumuovi käyttäytyy omituisesti verrattuna styroksiin joka oikeestaan ei edes painu kovassakaan paineessa.

alustassa on kyllä putkien kyljissä vahvistusprofiilit ja poikkipuiden välissä levyt 3 kpl
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”