Punapäätetran kudetus?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tepi
Starting Member
Starting Member

Punapäätetran kudetus?

Viesti Kirjoittaja Tepi »

Punapäätetrojen kudetus kiinnostaisi kovasti. Kysymys on vain, että millä tavalla ne saisi parhaiten lisääntymään.. ?

Akvaarioni on 140l (100*35*40) lämpötila 25¤C ph 7 ja vesi pehmeää, vedenvaihdot kerran viikossa 50%. Asukkeina on seeprakaloja 6kpl, punapäitä 10kpl -> niitä kun tarkemmin seurasin olen suhteellisen varma että niistä on punasuita 4 kpl, eli myyjä on myynyt punapäinä myös punasuita.... Lisäksi 3kpl platyjä... Tiedän, tarkoitus on hankkiutua niistä eroon. Sitten pohjalla täplämonnisia 3kpl, kuparimonnisia 3kpl, 3 piikkisilmää ja muutama partis.
Suodattimena toimii Eheim 2209, lisäksi pöntössä on myös hapetin. Kasveja ja piiloja on runsaasti.

Viisaammat vastatkoon, miten saada punapäät kutemaan?
NannaKoo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NannaKoo »

Tota...
Nyt itse ole yhtään mikään tetra-asiantuntija, mutta punapäiden välillä epäonnisena äiskänä olen hiukka ottanut selvää kavereiden tarpeista. Siinä samalla sitten huomannut, että punapäiden kudetus koetaan hankalaksi, ellei mahdottomaksi.

Käytännön ongelmaksi muodostunee myös se, että tetrojen tapaan myös punapäät ovat kauheita mätirosvoja ja ilmeisesti oma mäti menee siinä missä muidenkin.

Yleisneuvona voisin kuitenkin heittää ehdotuksen, että järjestät pohjalle jonkinlaisen verkolla/kuulilla/kasveilla tai ilmeisesti mielellään näillä kaikilla [;)] päällystetyn astian(mätimunia suojaamaan), ruokit elävällä ruualla mahdollisimman usein, muutat vesiolosuhteita "jotenkin" pysyen kuitenkin hyvien vesiarvojen puolella. Runsaat vedenvaihdot saattaisivat toimia, samoin lämpötilan muutos kohtuuden rajoissa.

Vaikka kutuinnon lisääntymistä ei voikaan taata, mikään näistä neuvoista ei kai vahingoksikaan ole :mrgreen: Menestystä kudetukseen ja kerrohan kuulumisia!

-Nanna
Aphrodite
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aphrodite »

http://www.kapsi.fi/~skare/akvaario/punapaatetra.html
Tuolta löytyy tietoa niistä vesiarvoista.
Männäänkö moottortietä, rantatietä vae tyrkkeenkö keskustan läpi?
Partamonni89
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Partamonni89 »

Minä olen lukenut Markku Varjon akvaario oppaasta että pelkästään siirto puhtaaseen veteen niin kalat alkaa kutemaan, en tiedä sitten että pitääkö
paikkansa :|
Anti-hero
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

Kannattaisi ehkä ennemmin ottaa 6kpl täplä tai kupari monnisia kuin kolme kumpaakin, viihtyvät huomattavasti paremmin kun on samanlajin parvi tukena.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

Punapäätetran nimellä on oikeasti kolmea hyvin samanlaista lajia. Netistä löytyy ohjeita, jolla teoriassa vois selvittää, mikä on mitäkin. Eivät käsittääkseni risteä (jos risteäisivät, luulis, ettei lajeja enää erottaisi toisistaan kukaan).

Eli varsinainen mutu alkaa... Samat jutut kuin tetroilla yleensäkin. Kasveja, verkkoa kuulia tms., mutta valikoit nimenomaisesti saman lajin kaloja akvaan.

Veikkaan, että vesiarvojen muutos voi olla suurempi laukaiseva tekijä kuin puhdas vesi sinäällään. Lisääntyväthän tunnetusti monet ötökät paremmin huonoina hetkinä kuin hyvinä. Ok. Lama-ajan koirat lisääntyvät ihmisten kasvaneen ajan myötä ja monet muut tekijät (esim ravinto ja elintila) vaikuttavat myös.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”