Reilu puolisen vuotta sitten perustetussa akvaariossa, jonka kasvien ilmiömäisen tuuheaa ja rehevää kasvua mielelläni seurailisin, ei ole ihan kaikki kunnossa. Kasvit kasvavat periaatteessa melkein OK tahtia, mutta kun melkein kaikkien lajien tuottamat uudet lehdet ovat harmillisen rusehtavia sävyltään. Pidän raikkaanvihreistä kasveista, mutta vaikka minkälaisen hennonvihreän taimen hiekkaan istuttaisi, uudet versot saavat punaisen sävyn. Lisäksi toinen ongelma on vanhoille lehdille ilmaantuva ruma, sitkeä, tummanpunaruskea levä joka pakottaa karsimaan kasveja usein. Mistähän päin tilannetta lähtisi korjaamaan, sillä olen hartaasti yrittänyt tehdä kaiken kasvien kannalta mukavaksi.
Taustatietoina siis: allas 900 l, valo yksi 250 W monimetallihalogeeni, polttimo Osramin päivänvalo 5600 K. Hiilidioksidia taulukon mukaan 12 mg/l (laitetaan pullosta), pH 7.2. GH 7, KH 6, fosfaattia 0-0.25 mg/l, NO2 0, NO3 ennen viikoittaista vedenvaihtoa 5-10 mg/l, rautaa 0,05 - 0,1 mg/l. Lannoituksena PMDD kerran viikossa vedenvaihdon jälkeen 45 ml ja pohjatabletteja ja savikuulia on laitettu kohtalaisesti, hieno hiekkapohja. Kalasto kohtuullinen, pienet ryhmät tiikeri- ja verkkonuoliaisia ja muutama leväbarbi, seeprakaloja pinnassa. Kasveja paljon.
Mikä siis mättää? Kasvit ovat nyt suurimmaksi osaksi melalehtiä (olen juuri vaiheessa muuttamassa nopeakasvuisia tilanviejiä hidaskasvuisempiin) ja ne nyt on muutenkin vähän ruskeita ja varmaan aika paljon vaihtelevatkin kasvupaikan mukaan, mutta olisi hirveän kivaa jos aivan koko monen sortimentin kokoelma ei pyrkisi yhtenäistämään väritystään antiikkipetsatun männyn sävyyn... Ne on toki istutettu aika vähän aikaa sitten mutta tekevät jo innokkasti sivuversoja ja uusia lehtiä, rusehtavia sellaisia. Puna- ja ruskomelalehdet ainakin ansaitsevat nimensä nykyisin. Muissa kasveissa (esim. intian- ja jättivesitähdikki, jättiläisvallisneria, on samoja oireita mutta lievemmässä mittakaavassa, lisäksi olen joskus havinnut uusien lehtien reunojen hapertuvan ja vanhojen lehtien vaalenevan. Onko jotakin hivenainetta nyt liikaa, jotain liian vähän? Onko vesi jo liian kovaa esim. melalehdille? Muita vesitestejä kuin edellä mainitut ei minulla ole. Olisiko lampussa jotain vikaa? Polttimo on alle vuoden vanha. Oon kokeillut (vain parin viikon jaksoissa tosin) lisätä tai vähentää lannoitusta mutta enpä ole huomannut eroa levän määrässä enkä kasvien värissä.
Ja se levä. Sen kanssa pärjää kun nyppii lehtiä pois, mutta tympäiseehän se. Parempi olisi ilman, voisiko se johtua jotenkin samasta asiasta joka aiheuttaa kasvien murjotuksen? Kaikki ehdotukset otetaan kiitollisena vastaan, haluan vihreän akvaarion.
Kasvit kasvavat rusehtavina ja kumma leväkin vaivaa
Valvoja: Moderaattorit
Meillä oli sama ilmiö, kun lannoitin ohjeen mukaan PMDD:llä ja nitraattia oli noin 'vähän'. Nyt kun nitraattia on liikaakin (=> joudun vaihtamaan vettä 30% 2 kertaa viikossa) ja lannoitan huomattavasti vähemmän, niin kasvit kasvavat kauniin vihreinä, isoina ja tuuheina sekä huomattavasti nopeammin. Tarkkaan en edes osaa sanoa, mistä tuo muutos johtui, mutta pimennys (levää vastaan) oli meillä se käännekohta.
Kaikki muut hoitorutiinit ovat edelleen samat, tuota vedenvaihtoa lukuunottamatta. Tämä oli siis vain oma kokemus, neuvoa en osaa.
Sen verran olen päätellyt, että nitraatilla on suuri merkitys ja sitten tuolla hiilidioksidilla. Kasvin massastahan suuri osa on hiiltä...
Kaikki muut hoitorutiinit ovat edelleen samat, tuota vedenvaihtoa lukuunottamatta. Tämä oli siis vain oma kokemus, neuvoa en osaa.
Sen verran olen päätellyt, että nitraatilla on suuri merkitys ja sitten tuolla hiilidioksidilla. Kasvin massastahan suuri osa on hiiltä...