Olen lueskellut vanhoja aiheita ja niistä jäi sekava kuva tästä pari vai haaremi asiasta. Eli kumminkas tuo perhoskirjoahven ylipäänsä viihtyy?
Meillähän on nyt tuo 72 litrainen eli siihen varmaan menee vain tuo pariskunta. Vai mitä mieltä olette?
Perhoskirjoahven: pareittain vai haaremi?
Valvoja: Moderaattorit
Pariskuntia nuo minun kokemukseni ja tietojeni mukaan muodostavat. 72-litraiseen minä en ottaisi edes yhtä pariskuntaa haaremista nyt puhumattakaan. Minusta pienien kirjoahventen kanssa pitäisi olla aina muitakin kaloja. (Isoista minulla ei ole kokemusta.) Kirjoahvenilla on kuitenkin tarve vahtia mätiä ja poikasia. Kun akvaariossa on muitakin kaloja, vahtimisvietti suuntautuu terveellä tavalla, eikä pariskunta ala repiä toisiaan. Tietysti akvaarion pitää olla riittävän suuri ja pariskunnalla (tai haaremilla) pitää olla sopiva paikka reviiriksi. Tällöin muut kalat saavat olla rauhassa, mutta kirjoahvenilla on puuhaa vahtimisessa. Liian vilkkaassa akvaariossa ahvenet puolestaan stressaantuvat, joten ei sekään hyvä ole. Lisäksi nuo muut kalat pitäisi olla akvaarion muissa osissa.
Eli vaikka pelkkä pariskunta menisi pienessä akvaariossa, sinne ei mahtuisi ns. kohdekaloja. Tämän vuoksi en pistäisi kirjoahvenia ollenkaan pieneen altaaseen. Jos näyttää siltä, että jälkikasvu tulee aina syödyksi, ja jos haluaisin kasvattaa poikasia, saattaisin kudettaa ahvenet omassa altaassaan. Tällöin vahtisin tarkkaan, etteivät vanhemmat alkaisi purkamaan aggressioitaan toisiinsa.
Nyt tietysti joku kertoo, että hänellä oli pelkkä pariskunta altaassa ja hyvin meni. Voi mennäkin, en kiellä sitä, mutta minulla on ollut ongelmia silloin, jos kirjoahvenet eivät ole saaneet terveellä tavalla purkaa vahtimisviettiään.
Eli vaikka pelkkä pariskunta menisi pienessä akvaariossa, sinne ei mahtuisi ns. kohdekaloja. Tämän vuoksi en pistäisi kirjoahvenia ollenkaan pieneen altaaseen. Jos näyttää siltä, että jälkikasvu tulee aina syödyksi, ja jos haluaisin kasvattaa poikasia, saattaisin kudettaa ahvenet omassa altaassaan. Tällöin vahtisin tarkkaan, etteivät vanhemmat alkaisi purkamaan aggressioitaan toisiinsa.
Nyt tietysti joku kertoo, että hänellä oli pelkkä pariskunta altaassa ja hyvin meni. Voi mennäkin, en kiellä sitä, mutta minulla on ollut ongelmia silloin, jos kirjoahvenet eivät ole saaneet terveellä tavalla purkaa vahtimisviettiään.
Ittelläni aikoinaan oli perhoshaaremi, uros ja kolme-neljä naarasta. Kutivat joitakin kertoja, mutta poikasia ei selvinnyt aikuisikään asti
. Olivat silloin 500-litrasessa akvassa.
Samaa mieltä arto_m:n kanssa, että 72-litranen on kohtuullisen pieni affenille. Ja itsekin olen käyttänyt affenien kanssa ns. kohdekaloja, jotta hoivaamisvietti pysyy "terveenä". Nykyään altaassa on ruostekirjoahvenia, ja ainakin itte olen niihin tyytyväinen. Kutua odotellessa...![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Samaa mieltä arto_m:n kanssa, että 72-litranen on kohtuullisen pieni affenille. Ja itsekin olen käyttänyt affenien kanssa ns. kohdekaloja, jotta hoivaamisvietti pysyy "terveenä". Nykyään altaassa on ruostekirjoahvenia, ja ainakin itte olen niihin tyytyväinen. Kutua odotellessa...
-
teemu7117
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
olen itsekin perustamassa tässä jossain vaiheessa 100 litrasta akvaariota perhoskirjoahven pariskunnalle ja kysyisinkin:
1) mitä mieltä olette näistä ns. kohdekaloista akvaariossa vai olisiko pelkkä perhospari keskenään parempi?
luulisi mielipiteitä löytyvän kun tuo perhoskirjoahven lienee semmoinen laji, jota aika moni varmaankin on jossain vaiheessa akvaariossaan majoittanut
2) jos näihin kohdekaloihin päädytään, niin mitkä kalat sopivisivat hyvin tähän hommaan?
esim mitä pieniä kaloja löytyy luonnossa samoista paikoista kuin perhosia?
tarkoituksena olisi luoda perhosille puitteet kutea ja itselle puitteet kasvattaa poikasia, olen itse "kudettanut" aiemmin kyhmyotsia ja palettikaloja, joista ainakaan jälkimmäisten kohdalla se ei tunnetusti ole järin vaikeaa.
3) pääseekö perhosten poikasista eroon ja maksaako akvaarioliikkeet esim. pääkaupunkiseudulla näistä jotain?
luulisi kotimaassa kasvatetuilla terveillä poikasilla olevan kysyntää vaiko eikö. nimittäin mikäli näiden poikasia joutuu ilmaiseksi luovuttelemaan tai lopettamaan niin unohdan haaveeni perhoskirjoahvenista ja alan miettiä jotain harvinaisempaa ja halutumpaa pientä ahvenlajia.
1) mitä mieltä olette näistä ns. kohdekaloista akvaariossa vai olisiko pelkkä perhospari keskenään parempi?
luulisi mielipiteitä löytyvän kun tuo perhoskirjoahven lienee semmoinen laji, jota aika moni varmaankin on jossain vaiheessa akvaariossaan majoittanut
2) jos näihin kohdekaloihin päädytään, niin mitkä kalat sopivisivat hyvin tähän hommaan?
esim mitä pieniä kaloja löytyy luonnossa samoista paikoista kuin perhosia?
tarkoituksena olisi luoda perhosille puitteet kutea ja itselle puitteet kasvattaa poikasia, olen itse "kudettanut" aiemmin kyhmyotsia ja palettikaloja, joista ainakaan jälkimmäisten kohdalla se ei tunnetusti ole järin vaikeaa.
3) pääseekö perhosten poikasista eroon ja maksaako akvaarioliikkeet esim. pääkaupunkiseudulla näistä jotain?
luulisi kotimaassa kasvatetuilla terveillä poikasilla olevan kysyntää vaiko eikö. nimittäin mikäli näiden poikasia joutuu ilmaiseksi luovuttelemaan tai lopettamaan niin unohdan haaveeni perhoskirjoahvenista ja alan miettiä jotain harvinaisempaa ja halutumpaa pientä ahvenlajia.