Sinipallokalojen kaveri

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JenniJ.
Starting Member
Starting Member

Sinipallokalojen kaveri

Viesti Kirjoittaja JenniJ. »

Hei!

Kovasti olen ihastunut pikkuruisiin sinipallokaloihin. Vaativatko ne lajiakvaarion, vai kelpaisiko neon- ja mustatetrat niille kaveriksi?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tuskinpa kaveriksi, sillä useimmiten kalat viihtyvät lajitoveriensa seurassa.
Kokonaan eri asia on, mistä sinä itse akvaariossasi pität. :mrgreen:
Käyttäytymisen ja mahdollisen näykkimisen jätän pallokaloista enemmän tietäville.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja FishFisu »

Taitavat olla kaikki melko pitkälle evän näykkijöitä, varsinkin jos ovat nälissään. Itselleni on tulossa 7 kimalaispallokalaa viikon sisällä, niiden seuraksi tulee kasveja, vettä ja piilopaikkoja. Se vaan kannattaa muistaa, että kääpiöpalloset tarvitsee ruokaa joka päivä, loma-aikoina ovat siis vähän vaikeita, jos ei ole ruokkijaa. Ovat ilmeisesti myös muita pallokaloja krantumpia ruuan suhteen. Eniten niille on toisistaan ja toisista pallokaloista seuraa. Mm. Pallokala -nimimerkillä varustettu immeenen ja mjalava osaavat varmasti kertoa siulle enempi. Haku-toiminnolla saat luettua kivoja stooreja näistä sosiaalisista pallosista, itsekin olen ne nuohonnut ja kuolannut läpi. :mrgreen: Itse en laittaisi pallosten kanssa muita kuin lajitovereita ja ehkä toisen lajin pallosia lajitovereiden lisäksi. Joitain kaloja toki on jotka _saattavat_ selvitä pallosten kanssa suht menestyksekkäästi. Korjetkaa viisaammat jos sanoin jotain pieleen..
NannaKoo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NannaKoo »

Moi!
Meillä kääpiöpallot (6 kpl) elävät seura-akvassa. Kavereina on punapäätetroja (ei purujälkiä, ovat palloja nopeampia uimareita, mutta muuten vähän hermoheikkoja tapauksia vaikka nyt ovatkin eläneet yllättävän normaalisti) partamonni, kirjo-imunuoliainen, jotka kummatkaan eivät kärsi järsimisestä (siis kuvittelen, että heitä ei järsitä [;)] ) sekä kirjomonnisia, joissa silloin tällöin valitettavasti näkyy pieniä pyöreitä tyhjiä kohtia pyrstössä.

Pallokala ei kuulemma ole varsinainen parvikala, mutta hyvin seurallinen, eli useampi pitäisi ottaa samaa laatua, sanoi Petri Akvaariokeskuksessa kun aikanaan ne meille tuotiin. Ja kuten täällä on monta kertaa todettu, ei monta eri parvikalaa tee yhtä onnellista parvea, eli tetrat eivät korvaisi lajitovereita. Ne korkeintaan menisivät mukana.

Meidän pallot eivät suostu muuhun kuin elävään ja pakasteruokaan - silloin kun joku on näkemässä :twisted: Olivat lomalla kaksisen viikkoa ruokinta-automaatilla niin, että siinä välissä kävimme itse ruokkimassa pakastematosilla kerran ja veli toisen kerran. Kaikki olivat hengissä eivätkä edes laihtuneet, epäilemme siis vahvasti, että herrarouville kelpaa pakastekuivattu jos varmasti kukaan ihminen ei näe :roll: TAI sitten ovat löytäneet kierteissarvisia tarpeeksi masunsa täytteeksi.

Teesiivilästä ja kotiloistahan saa myös ruokinta-automaatin kääpiöpalloille, mutta nyt oli meiltä kotilot loppu, joten oli otettava riski ja paastotettava kavereita.

Neontetra-yhteensopivuuteen en osaa ottaa kantaa, joku muu varmaan osaa.

-Nanna :D
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja FishFisu »

NannaKoo kirjoitti:Teesiivilästä ja kotiloistahan saa myös ruokinta-automaatin kääpiöpalloille, mutta nyt oli meiltä kotilot loppu, joten oli otettava riski ja paastotettava kavereita.
Milleen saa ruokinta-automaatin noista mainitsemistasi? Ihan uutta mulle. Mein palloset tuli tänään kotio. Kimalaispallokaloja siis. ei ainakaan nyt aluksi kelvannut Wradleyn katkarapupelletit, kävivät silmillään niitä tuijottelemassa ja sitten takaisin lasin taakse ilveilemään, että anna mulle ruokaa. Ovat olleet paastolla ennen matkaa, siksi varmaan tuo kerjuu. Kotiloita on semmoinen määrä ja kahta eri sorttia, että en alkanut kaivamaan surviaisia esille. Saavat sitä 'makaroonia' sitten illalla, olipa wradleyt kelvanneet tai ei.
Ajattele pieniä ja yksinkertaisia unelmia ja toteuta niistä joka päivä yksi.
NannaKoo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NannaKoo »

Jep, *yrittää linkittää*
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... maruokinta
..tai ainakin laittaa urlia... :roll: tässä aiheesta käyty keskustelu ja selvitykseni ruokkimis"automaatista" joka siis on toiminut kohtuullisesti = pallot hengissä kun tultu takaisin.

Saa kehittää eteenpäin ja heittää ehdotuksia, jos tulee mieleen jotain viksua.

Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Riippuu siitä minkä kokoiseen akvaarioon olet laittamassa kääpiöpalloja ja tetroja. Foorumilaiset ovat kertoneet että isoissa akvaarioissa tetrat ovat saaneet olla rauhassa. Kasveja kannattaa olla runsaasti.

Ja sitten vielä se, että minun kokemukseni mukaan (tapahtunut monta kertaa) jos kääpiöpallokaloja laittaa kaksi tai kolme, vahvin tappaa muut. Kunnon parvi tai yksinäinen elelijä. Mutta jos pidät kääpiöpallokalaa yksin, se tuijottaa sinua hulluuden partaalle :mrgreen:
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”