Se on se pohjan möyhiminen vain yksi kierteissarvikotiloiden hyvistä ominaisuuksista. Itselleni tärkeämpää on, että ne syövät kuolleet kasvinosat, plekojen ja ahventen jätökset ja jopa levääkin ilmeisesti. Altaat pysyvät siis niiden avulla siistimpänä. Lisäksi taannoisten kokemusten perusteella olen huomannut, että ne tuovat ainakin jonkinmoista vaihtelua pronssitonkijoiden ruokavalioon.
Tietysti on totta, että ne lisääntyvät ja että niiden kantaa pitää harventaa. Nykyään teen tämän altaissani säännöllisesti samalla, kun vaihdan vettä: otan isoon haaviin 3-4 desiä hiekkaa ja seulon siitä kotilot pois. Tämä toimenpide ei kauan kestä ja tähän on mukavasti aikaa viikottaisen vedenvaihdon yhteydessä. Tämä pitää kantaa kurissa, eikä niitä enää tarvitse litratolkulla laseista pois kaapia.
Haluaisinkin tietää kuinka paljon kuohkeampana pohjani pysyy jos laitan sinne kotilot kuin jos itse viikottain möyhin pohjaa (niiltä paikoin kun kasveilta kykenen, kasveja on paljon)?
(Eihän tämmöisen vastata. Tai heitetään, että 42% kuohkeampana.) Niin tai näin, villakoiran ydin on siinä, että kotilot möyhivät pohjaa sieltäkin, mistä et itse kasvien juurien vuoksi voi, eivätkä ne nosta vahingossa pohjalannoitteita veteen.