Epämuodostuneita milliksiä
Valvoja: Moderaattorit
Epämuodostuneita milliksiä
Olen laajentanut hiljattain harrastuksiin myös miljoonakalat. Olen saanut nuoria kaloja parista eri paikasta ja nyt niiden kasvettua olen huomannut kolmella selkärangan vääntyneen aika pahasti mutkalle. Onko kyseessä perinnöllinen epämuodostuma? Pitäiskö kyseiset kalat lopettaa, jos periyttävät tätä jälkeläisille? Muuten näyttävät voivan ihan hvvin, syövät ja uivat ihan reippaasti eli ei näytä häiritsevän jokapäiväistä elämää.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Hmm, eiköhän ne vänkyräkalat ole ihan sukurutsaista sakkia, totta on että vääränlaiset olosuhteet aiheuttavat myös tätä. Mutta kun pitkällä aikavälillä risteytetty isää-lapsia, lapsia-lapsia ja lapsia-äitiä. Varmasti tulee epämuodostumia.millia kirjoitti:Selkärangan epämuodostuma ei ole perinnöllistä vaan ympäristöstä kiinni.

Vai onko joku perustellut miksei sukurutsasta tulisi epämuodostumia?
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Tulee varmasti jossain vaiheessa epämuodostumiakin. Olikin vain olettamus, että perinnöllä ei ole vaikutusta, koska syntyessään selkäranka on suora ja alkaa venkoilla vasta muutaman kuukauden iässä.VesiEläin kirjoitti: Hmm, eiköhän ne vänkyräkalat ole ihan sukurutsaista sakkia. Vai onko joku perustellut miksei sukurutsasta tulisi epämuodostumia?
Tämän olen todennut myös itse, vaikkakaan en sukurutsanneilla vanhemmilla. Pehmeän veden pennut vinoutuu. Jos poikaset kasvattaa kovemmassa vedessä ja syöttää kunnolla elävää ruokaa ja vitaminoitua sapuskaa, niin samojen vanhempien kakarat eivät enää vääntyilekään.
Kyllä minustakin liian läheinen sisäsiittoisuus varmasti lisää epämuodostumia ja siksi tätä kyselinkin. Ja se onkin syy miksi olen parista paikasta milliksiä hakenut, jotta tulisi uutta verta näihin kaloihin.
Mutta kiitos kuitenkin kannanotoista, varmistan, etteivät nuo vinkuraselät pääse lisääntymään, näyttävät olevan ukkoja, joten erotetaan ne pois naaraiden luota, ennenkuin naaraat ovat riittävän isoja lisääntymään.
Mutta kiitos kuitenkin kannanotoista, varmistan, etteivät nuo vinkuraselät pääse lisääntymään, näyttävät olevan ukkoja, joten erotetaan ne pois naaraiden luota, ennenkuin naaraat ovat riittävän isoja lisääntymään.
Minun milliksilläni tapahtui juuri niin että kun vesi ei alkuun ollut tarpeeksi kovaa... syntyi näitä vinoselkäisiä. Opeteltuani veden kovettamisen, vinkuroita ei ole enää syntynyt. Ja 'sukurutsaisuus' on vain kertaantunut kaloillani.
En silloin raaskinut lopettaa noita känkkäröitä, vaan annoin olla ja tietysti nekin lisääntyivät. Kuitenkaan niiden poikasissa ei vinoselkäisyyttä ole esiintynyt. Näin ollen olen sitä mieltä ettei näiden linkkuselkäisyys ole periytyvää. Viimeisistä vinoselistä on pari vuotta ja nykyiset kalat ovat siis niiden(kin) jälkeläisiä. Pehmeä vesi koitui myös kohtaloksi usealle naaraalle... synnytyksen jälkeinen kuntoutuminen oli heikkoa.
En silloin raaskinut lopettaa noita känkkäröitä, vaan annoin olla ja tietysti nekin lisääntyivät. Kuitenkaan niiden poikasissa ei vinoselkäisyyttä ole esiintynyt. Näin ollen olen sitä mieltä ettei näiden linkkuselkäisyys ole periytyvää. Viimeisistä vinoselistä on pari vuotta ja nykyiset kalat ovat siis niiden(kin) jälkeläisiä. Pehmeä vesi koitui myös kohtaloksi usealle naaraalle... synnytyksen jälkeinen kuntoutuminen oli heikkoa.