Tee-se-itse ulkosuodatin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aki_L
Junior Member
Junior Member

Tee-se-itse ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Aki_L »

Onko kenelläkään kokemuksia itsetehdyistä ulkosuodattimista?

Rakentelin tuossa ajankulukseni ulkosuodattimen 20 litran juomavesikanisterista. Kanisterin alareunaan hanan tilalle laitoin läpiviennin letkuliitännällä ja kanteen porasin reiän, johon laitoin läpiviennin kierteillä. Kannen läpiviennin kierteisiin sopi mainiosti Eheimin 1250 kiertovesipumppu kiinni. Kaikki osat ovat muovista.

Ainoa mikä askarruttaa on pöntön muoto, kulkeeko virtaus siellä tasaisesti kun pönikkä on ylhäältä katsoen suunnilleen nelikulmio pyöristetyillä kulmilla. Eheimin pumppu kierrättää 1200 litraa tunnissa. Massoina pöntössä on paria eri karkeutta vaahtomuovia, kevytsoraa, saksalaista halpismassaa sekä vanua. Pönttö on 375 litraisessa altaassa Sacemin marathon tonnin kanssa.

Suodatin on ollut nyt muutaman päivän käytössä ja ainakaan vielä ei ole lattia lainehtinut vedestä. Kai sitä sitten voisi kutsua tiiviiksi.
111na
Elite Member
Elite Member

Re: Tee-se-itse ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja 111na »

Aki_L kirjoitti:Onko kenelläkään kokemuksia itsetehdyistä ulkosuodattimista?
Minulla ei, mutta suunniteltu on: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=26809

Oikeastaan minut sai vastaamaan se, etä ainakin oman Eheim 1250 pumppuni tehoksi on ilmoitettu 1050 litraa tunnissa.
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Mikäs siinä, jottei toimisi, jos on edes lähellä kaupallisten suodatinten toimntaperiaatetta. Mutta... Miten puhdistat suodattimen? Ja miksi tehdä homma noin vaikeasti, jos vertaa mattosuodattimeen eli pumppu ja mattoa muutamine putkineen? Onko siihen jokin muu syy kuin vain halu näperrellä?
Minä olin ainakin niin laiska ja köyhä, että ostin keskikarkeaa suodatinmattoa ja Eheimin 1250:set pumput sekä Etolasta putkea, joista suodattimet rakennettiin. Toisaalta, tarkemmin ajatellen, mittailin ja laskeskelin muutamankin illan optimaalisia virtauksia, jotta koko reilun kahden metrin matkalle tulee oikeat ja tasaiset virtaukset :D .
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Juu on kokemusta,ja kokemuksesta voin sanoa ,että ei välttämättä kannata lähteä rakentelemaan pönttöulkosuodattimia pelkän halvan hinnan toivossa.Projektille tulee helposti kaikkine työkaluhankintoineen yritys/erehdys kokeiluineen niin paljon hintaa ja vaivaa ettei kannata lähteä.
Mulla on mennyt kaikkiin hankintoihin jo niin paljon rahaa,että olisi voinut ostaa minkä tahansa kaupallisen vehkeen.
Tosin olen tehnyt kaikki suodattimet suoraan metritavarasta tuo valitsemasi valmis pönttö ja siihen tarvittavat liitännät on paljon helpompi tapa.

Suurimpia ongelmia on ollut juuri tuo vedenpitävän kotelon kasaaminen toisin kuin tuo esimerkki olen rakentanut kaikki laitteet avattaviksi siivouksen helpottamiseksi.Ja juuri tuon avattavuuden takia homma on ollut yhtä tappelua.Vedellä on ollut taipumusta tulla kannen ja kotelon välistä läpi.
Ajan kanssa tiiviit liitokset oppii kyllä tekemään mutta siihen mennessä on jo rahaa palanut.

Tuohon esimerkki pönttöön kannattaa laittaa kaksoispohja (jos ei ole) minkä alapuolelle ei tule massaa,se tasoittaa virtausta ja suodatin kerrokset pohjaan karkeasta alkaen.ylös kannattaa myös jättää tyhjä tila niin ulostuloreikä ei mene heti tukkoon.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Teholtaan taas mattosuodatin vastaa hyvin pönttösuodatinta, joten...
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Minä tekisin ulkosuodattimen merivesihenkisenä ala-altaana jossa vesi virtaisi vaakasuorassa. Vaatisi toki ylivuodon tai kaatokulman ja mielellään durson äänen takia.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
111na
Elite Member
Elite Member

Re: Tee-se-itse ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja 111na »

liina kirjoitti: Oikeastaan minut sai vastaamaan se, etä ainakin oman Eheim 1250 pumppuni tehoksi on ilmoitettu 1050 litraa tunnissa.
Onko pumppu sitten muuttunut vuosien myötä vai ilmoitettu luku? Nykyään löytyykin tuota 1200 litran tietoa. Ehkä se kertoo vain valmistajan nykyisestä höveliydestä. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”