Seeprakalat päänvaivana

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SiiLi
Starting Member
Starting Member

Seeprakalat päänvaivana

Viesti Kirjoittaja SiiLi »

Onko kellään muulla ollut samanlaista ongelmaa kuin minulla: olen menettänyt jo kaksi seeprakalaa, kun ne ovat uineet suodattimen taakse ja jääneet jumiin joko sinne, mistä johto lähtee tai sitten jonnekin ylemmäs johdon ja suodattimen väliin jäävään pieneen kouruun. :x Molemmilla kerroilla olen tullut viikonlopun jälkeen kotiin (akva on silloin äidin hoidossa) ja huomannut nämä kamaluudet. :(
Kerran tosin kävi niin, että huomasin pyrstön hiukan pilkottavan juuri sieltä, mistä johto lähtee. Ajattelin että jaahas, siellä on ruumiita. Irrotin suodattimen ja vein sen pöntölle aikomuksenani huuhtaista vainajat viemäriin. Mutta kun sain sorkittua epämääräisen mytyn kolosta ja sen pudottua pönttöön, huomasin, että kolossa olikin jumissa kaksi kalaa! Toinen oli kuollut, mutta toinen elossa. Se alkoi uida ympäri pönttöä ja itse rynnin hakemaan haavia.
No, eloonjäänyt uiskentelee nyt akvaariossa ihan onnellisena.
Tämä on vain siitä ärsyttävää, kun en keksi millä saisin estettyä tuota kalojen jumiutumista. Mitä siihen suodattimeen oikein voisi laittaa, etteivät kalat pääsisi uimaan sen taakse. Enkä kyllä käsitä, miten ne ovat sinne mahtuneetkaan!
No mutta tietääkö kukaan mitä tässä nyt voisi tehdä. :?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ei ole mattosuodatin eri variaatioineen käynyt mielessä? :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Mulla teki muutama neontetra ton saman, eli uivat suodattimen sisäänotto aukkoon ja jäivät jumiin (sisäänottoaukko suodattimen takana).
Sen jälkeen saivatkin nimekseen Kamikaze Neontetra. Muistaakseni ehtivät olla 2pv akvaariossani kun ensimmäinen ui suidattimeen, toinen seuraavana päivänä (jäi henkiin mutta menetti pyrstönsä).

Loppujen lopuksi minulla oli vain 3 neontetraa jäljellä kunnes kaveri lahjotti neljännen.
Nyt joutuvat yksin kököttämään tuola 40 litraisessa kun en uskalla päästää niitä 420 litraiseen (saattavat jäädä ulkosuodattimen sisälle :o )
Kalanen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalanen »

Minulla myös kuoli joitakin kuukausia sitten kolme seeprakalaa ja platykoiras suodattimen taakse. Suodatin oli vanhanmallinen Eheim. Toisen kuoleman jälkeen älysin etsiä sinne jotain sopivaa, joka nosti suodatinta irti lasista. Eli kokonsa ja muotonsa puolesta puupala sai kelvata, tosin se piti aina noin viikon välein vaihtaa, ettei uponnut pohjaan.. Tämän jälkeen kuitenkin tapahtui kaksi "itsemurhaa" vielä. Ikävä homma. Suodatin oli niin huononmallinen, nykyään tilalla Fluval 3+, joka paljon parempi!
Viiru
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Viiru »

Vai on sielläkin innokkaita ahtautujia [;)]
Itse ratkaisin saman ongelman laittamalla suodattimen johtoaukkojen tukoksi tuorekelmua (meillä ei Eheimin omat estot riittäneet pitämään kaloja poissa noista johtoväleistä). Todellinen patentti, mutta toimii hyvin ja seeprakalatkin ovat älynneet pysyä nyt poissa noista ikävistä väleistä, kun eivät enää sinne sovi :) .
Malla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Malla »

Seeprakalat taitavat olla kaikessa vauhdissaan kovia hankkiutumaan ongelmatilanteisiin. Meillä oli nimittäin tässä yhtenä päivänä yksi seeprakala onnistunut luiskauttamaan itsensä Seran hiilidioksidin levittimeen (Se malli mihin pudotetaan niitä hiilidioksiditabletteja). :D

Ohjeissa lukee, että se saa olla enintään 3 mm (muistaakseni 3) vedenpinnan alapuolella ja näin ollen se on meillä oikeastaan ihan veden pinnan tasolla. Kaverille saattaisi meinaan tulla vähän nälkä jos sitä ei huomattaisi ajoissa...onneksi levittimeen on toistaiseksi hyvä näkyvyys ja tietääpähän tulevaisuudessa tarkastaa sen aina aika ajoin. Höpsöjä kaloja!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”