Kääpiörihmisten kaverit

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kääpiörihmis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 18:25, 17.06.2004

Kääpiörihmisten kaverit

Viesti Kirjoittaja Kääpiörihmis »

Moi!

Mulla on 128 litrainen akvaario. Meniskö sinne kaks tyttökääpiörihmistä ja yks poika? Ja sit vielä et miten ne pärjää seeprakalojen kanssa vai onko seeprat liian vilkkaita ku jossain luki et ei viihdy ollenkaan vilkkaitten kalojen kaa... et mites on?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kyllä 128 litraiseen altaaseen pitäisi mahtua kääpiörihmuleiden haaremi ihan nätisti. Huolehdi, että allas suorastaan tursuaa kasvillisuutta, jonka sekaan naaraat voivat paeta kosiskelevaa sulhoa - kääpiörihmat ovat kuuluja rajuista otteistaan niin kudun kuin kosinnankin aikana.

Seeprakalat eivät valitettavasti käy kääpiörihmisten allastovereiksi, sillä näiden kahden lajin lämpötilavaatimukset eivät oikein kohtaa. Seepris on viileän veden ystävä ja kääpiörihma selkeästi lämpimästä vedestä nauttiva. Myös tuo mainitsemasi vilkkaus on este, sillä jatkuva sukkulointi hermostuttaa sekä stressaa kääpiöitä.

Kääpiörihmakalojen allasseuralaisiksi käyvät rauhalliset, eviä nyppimättömät sekä lämpimästä vedestä pitävät kalaset. Sopivia ehdokkaita ovat mm. korea kardinaalitetra sekä tyylikäs rubiinitetra.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Myös muutkin kuin puikulatetrat sopivat. Kerropa väritoiveesi, niin voimme äkkiuä auttaa täällä! :)
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
salmon
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 18:06, 23.02.2002
Paikkakunta: Espoo

Olen pohtinut

Viesti Kirjoittaja salmon »

Niin tuosta vilkkaudesta johtuen olen miettineyt, mitenkähän kävisi pienemmät Corydorakset (pantteri, leopardi tms) onko liian vikkeliä?
Jostain olen lukenut että käy, jostain että ei , onko jollakin omia kokemuksia?
*Salmon*
******************************
Huominen on aina tulevaisuutta (MN).
******************************
Kääpiörihmis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 18:25, 17.06.2004

Viesti Kirjoittaja Kääpiörihmis »

joo..mulla on sielä jo neontetra parvi...
sammeli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 18:48, 26.01.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sammeli »

Nonni... onkos siellä vielä muita kaloja kuin neontetroja?
Vaikuttaa aika olennaisesti siihen voiko sinne ottaa taistoja...
Kääpiörihmis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 18:25, 17.06.2004

Viesti Kirjoittaja Kääpiörihmis »

sammeli kirjoitti:Vaikuttaa aika olennaisesti siihen voiko sinne ottaa taistoja..
Ottaa taistoja..hä?
sammeli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 18:48, 26.01.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sammeli »

Sori... kääpiöitä,luin just toista juttua taistoista ja menin sikin sokin sekaisin... [;)]
Niin mutta onko siis muita kuin neontetroja?
aquasol
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1376
Liittynyt: 21:01, 20.02.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Kääpiörihmoja ja neontetroja...aika tarkkana saat olla lämpötilan kanssa. Käppänät kun tykkäävät lämpimästä ja neonit viileämmästä. Onkos sulla siellä muita kavereita valmiina?
Kääpiörihmis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 18:25, 17.06.2004

Viesti Kirjoittaja Kääpiörihmis »

Ei.

Saahan siinä aika tarkkana olla, mutta hyvin on mennyt.
TanTan
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 12:33, 05.03.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Ihan vain uteliaisuudesta, missäs altaassa ne sun seeprakalat ja se neontetrojen kanssa oleva platy on, joista puhut muissa topiceissa? Ne on varmaan sitten eri altaissa?
Parasta ihmisessä on koira.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kääpiörihmis kirjoitti:Ei.

Saahan siinä aika tarkkana olla, mutta hyvin on mennyt.
Kyse onkin siitä, että kääpiörihmat tarvitsevat lämmintä vettä, joka taas lyhentää neontetrojen ikää (neonit ovat viileämmän veden kaloja siis). Eivät sovi oikein yhteen, ja suosittelenkin, että vaihtaisit neonit kardinaalitetroihin (kuva), jos neonien ulkonäkö miellyttää.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Kääpiörihmis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 18:25, 17.06.2004

Viesti Kirjoittaja Kääpiörihmis »

ensin haluaisin oikaista muutaman asian..
minulla siis on akvaario jossa on seeprakaloja ja neontetroja ja tässä mietin, että menisikö sinne kääpiöitä..minulla siis ei ole TÄLLÄ hetkellä siellä kääpiöitä..ja sen, että hyvin on mennyt neontetrat ja kääpiöt samassa akvaariossa, tiedän siitä että minulla on aikaisemmin ollut neontetroja ja kääpiöitä samassa akvaariossa ja lämpötila oli noin 27 astetta..anteeksi jos aikaisemmista viesteistä on saanut sellaisen käsityksen että minulla olisi TÄLLÄ hetkellä neoneita ja kääpiöitä samassa akvassa ja mietin että menisikö sinne seeproja....eli siis neonit ja platy ovat eri akvaariossa ja toisessa akvassa on neonit ja seeprat

Useammistakin kirjoista olen lukenut että neonit pärjäisivät 24-28 asteisessa vedessä ja kääpiöt 25-30 asteisessa että tällä perusteella ne sopisivat samaan akvaan..mutta kun seeprat kerran tarvitsevat viileämpää en voi ottaa kääpiöitä..seeprojen olen lukenut viihtyvän 18-26 asteisessa vedessä.kysykää jos jokin jäi epäselväksi
aquasol
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1376
Liittynyt: 21:01, 20.02.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Neontetra saattaa jonkun aikaa pärjätä 28 asteisessa vedessä, mutta silloin sen elämänkaari on erittäin lyhyt, verrattuna siihen, että saisi elää lajilleen sopivassa, viileähkössä vedessä. 25 astetta on "haamuraja", neoneille yläkantissa ja kääpiörihmakaloille alakantissa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kääpiörihmis kirjoitti:Useammistakin kirjoista olen lukenut että neonit pärjäisivät 24-28 asteisessa vedessä ja kääpiöt 25-30 asteisessa että tällä perusteella ne sopisivat samaan akvaan
Aika jännä, kun itse olen törmännyt useimmiten 20-26 asteeseen neontetrojen kohdalla :roll:

Itse suositan neoneille alle 25 asteista vettä (esim. 22 asteinen kelpaa mainiosti), tuntuvat olevan vilkkaampia kun vesi pidetään hiukan viileämpänä. Myös värit pysyvät kirkkaina pidempään, samoin ikävuosia kertyy enemmän.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”