Mikähän monni? (kuva)

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Susamka
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 11:13, 24.03.2003
Paikkakunta: Turku/TAY ry

Mikähän monni? (kuva)

Viesti Kirjoittaja Susamka »

Mikähän monni tämä lienee? Pituutta noin 10cm ilman pyrstöä. Näyttää akvassa tummemalta kuin kuvassa. Löhöilee kannon alla mutta liikkeellä ollessaan on todella vilkas, siksi vaikea saada kunnon kuvaa.

Kuva

Kuva

Tämä myös etsii nyt uutta kotia koska rauhalliset kalani tuntuvat häiriintyvän tämän villistä menosta.
"Eikö sen huulet kulu?", ystäväni tokaisi katsoessaan etulasia 'imppaavaa' plekoa
Kosminen Kala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 20:20, 08.03.2004

Viesti Kirjoittaja Kosminen Kala »

Veikkaisin jotain ripsimonnia. Lajia en osaa, ikävä kyllä, määrittää.
Kalastoa uusimassa.
Terppa64
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 18:44, 05.01.2004
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Terppa64 »

Olisiko tummaripsimonni. Esim. täällä (Synodontis robbianus) sivun alaosassa hyviä kuvia
Dreeverit

"Lääketieteellisesti ihminen ei ole vielä kuollut, jos hän vielä liikkuu."
Malla
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 14:18, 02.10.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Malla »

Hei,

näyttää toki kovasti tummaripsimonnilta, mutta mm. tuo yläevän kolo häiritsee. Se taitaa olla vain joku "kolhu"? Kovasti kalassa on samaa kuin tummiksissa, mutta vannomaan en mene, ehkä häiritsevä eroavaisuus johtuu sen vaaleahkosta väristä kuvassa. Joku tarkempi silmäinen voi ehkä kertoa sinulle jotain tuon rasvaevän perusteella. :? Usein olen täällä palstalla kuullut myös Synodontis hybrideistä...niistä en sitten tiedä sen enempää.

Terpan antaman linkin lopussa ei kyllä mielestäni ole tummaripsimonneja. Ainakaan minun tummaripsuni, eivät näytä tuolta. Paras kuva, jonka olen Robbianuksesta nähnyt, on Pertti Rassin kirjassa (kirjan nimi ei muistu tarkalleen mieleen, joten jätän sen mainitsematta). Täällä on kuva tummaripsimonnista: http://www.sunpoint.net/~ansus/ripsim.htm
Kuva on huono, mutta siitä näet sen minua häiritsevän värieron ja voit ehkä päätellä jotain omaasi ajatellen :)

-Malla-

Tekstiä muokattu
Susamka
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 11:13, 24.03.2003
Paikkakunta: Turku/TAY ry

Viesti Kirjoittaja Susamka »

Tuo väriero johtuu lähinnä kuvausteknisistä syistä eli jostain syystä salama vaalentaa kalan kuvassa. Oikeasti kala siis näyttää huomattavasti tummemmalta kuin kuvassa. Tummaripsiä tai hybridiä itse epäilen, mutta en siis monneja lainkaan tunne.
"Eikö sen huulet kulu?", ystäväni tokaisi katsoessaan etulasia 'imppaavaa' plekoa
Terppa64
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 18:44, 05.01.2004
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Terppa64 »

Malla kirjoitti:Hei,

Kovasti kalassa on samaa kuin tummiksissa, mutta vannomaan en mene, ehkä häiritsevä eroavaisuus johtuu sen vaaleahkosta väristä kuvassa.

Täällä on kuva tummaripsimonnista: http://www.sunpoint.net/~ansus/ripsim.htm
Kuva on huono, mutta siitä näet sen minua häiritsevän värieron ja voit ehkä päätellä jotain omaasi ajatellen :)
Tummaripsimonnista on olemassa myös vaalea viljelymuoto, joten värieroihin en menisi puuttumaan. En saanut tuota sunpointin sivua auki, joten en päässyt sinun ripsariasi katsomaan. Omani on tosi tummia, mutta muuten rakenteeltaan samanlaisia kuin tuo aloitusviestissä oleva.

Kuva
Dreeverit

"Lääketieteellisesti ihminen ei ole vielä kuollut, jos hän vielä liikkuu."
Malla
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 14:18, 02.10.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Malla »

Onpa hyvä kuulla mistä ne vaaleat tummaripsimonnien kuvat netissä johtuvat! En ole koskaan kuullut vaaleasta viljelymuodosta aikaisemmin ja olen suuresti ihmetellyt sitä, miksi niitä väitetään sitkeästi tummaripsimonneiksi. Ajattelin, että ehkä nuo Akwarium Foton kalat ovat stressivärityksessä, jos tummiksia ovat. Pilkkujen määrä ja harmaus kai se eniten niissä minua rassasi, mutta sehän saattaa riippua paljolti kalasta ja sen olotilasta. Kiitos tiedosta!

Ansuksen sivut vaikuttaisivat todellakin poistuneen tästä maailmasta, mutta katselin linkitykseni jälkeen sinun sivujasi Terppa ja totesin, että niiltä löytyi itseasiassa tuo Ansuksen kuvaa parempi kuva tummiksesta, jonka oletkin jo liittänyt tähän keskusteluun. Näitä muutamaa lukuunottamatta, en ole löytänyt netistä kovinkaan montaa kuvaa, joissa kala näyttäisi sellaiselta tummaripsimonnilta jonka minä tunnen.

Xendy: Jos kalasi näyttää Terpan kalalta niin eiköhän se tummis ole. :)
Mielelläni ottaisin vielä yhden tummaripsimonnin edellisten lisäksi, mutta ottaen huomioon nykyisen akvaarion pohjaan jo ennestään painottuvan kalaston on parempi etten kalaasi itselleni haali. Tilan ja rahan puutteessa se _todella_ iso Afrikka-allas ripsuille saa jäädä vielä haaveeksi...nahistelkoot toistaiseksi keskenään tuolla 390 litraisessa...aah...haaveita vain :D

Edit:poistettu loppuun mysteerisesti ilmestynyt Quote-merkki
arr
Member
Member
Viestit: 489
Liittynyt: 14:33, 19.01.2002
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Tampere - TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

Uskoisin vahvasti että kyseessä on nimenomaan tummaripsimonni. Itselläni on tällä hetkellä neljä varmaa robbianusta, ja kuvan monni vastaa yksilöitäni tärkemmiltä tuntomerkeiltään: kalalta löytyvät robbianukselle ominaiset pyöreähkön mallinen selkäevä, ruumiinmuoto ja väritys. Tummaripsun väritystä ei kannata kytätä turhan tarkkaan, se kun omillakin kaloillani on vaihdellut yksilöstä, kalan iästä ja jopa mielialasta riippuen. Luonnollisesti valokuviin tulee myös teknisistä syistä vaihtelua väreihin, joten ruumiin ja evien muotoon perustuvat määrityskeinot tuntuvat toimivan ripsarien (kuten monien muidenkin kalojen..) kanssa paremmin.

Pitäisi tosiaan ottaa omista ripsuistani parempia kuvia. Nuo sivutkin ovat näköjään menneet kokonaan häviämään, palautunevat kuitenkin uudempina ja ehompina uuteen ja toimivampaan osoitteeseen joskus tässä lähitulevaisuudessa..
"It's an addiction and it can't be fixed"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”