Tehokkaampi pumppu Juwelin suodattimeen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Liisa
Junior Member
Junior Member

Tehokkaampi pumppu Juwelin suodattimeen

Viesti Kirjoittaja Liisa »

Mietiskelin tässä tuota parjattua Juwelin Compact-suodatintani. Muuten se on pelittänyt ihan kiitettävästi, mutta pinnalle muodostuu kalvoa, jonka olen täältä lukenut hävinneen, jos suodatin on vaihdettu toiseen. Koiraa ulkoiluttaessa sainkin sitten idean (silloin tuntuu ajatus juoksevan, tosin monasti ihan metsään [;)] ) - että mitäs jos virittelisin uuden ja paremman pumpun siihen tilalle.

Koko suodatinta en haluaisi vaihtaa, olen nimittäin kovin tyytyväinen pömpelin ulkonäköön. Vaikka se onkin tavallista sisäsuodatinta suurempi, on se varsin huomaamaton mustan värinsä ja muotonsa ansiosta. Lämmitinkin on kätevästi piilossa. Lisäksi pähkäilin, että jos pömpelissä olisi tehokkaampi pumppu, siihen voisi varmaankin laittaa enemmän suodatinmateriaalia sisään, jolloin suodatusteho paranisi sitäkin kautta.

Mahtaisikohan tuollainen viritys onnistua ja löytyisikö keltään vinkkejä toteuttamisen suhteen? Eli minkäslainen pumppu kannattaisi hommata ja miten sen saisi näppärästi yhdistettyä? Ongelmana kun on, että Juwelin pumppu on välikappaleen avulla pömpelissä kiinni. (Infoa suodattimesta löytyy esim. http://www.juwel-aquarium.de/int/index.html ).

Entä onko kukaan käyttänyt mattosuodattimeen tarkoitetusta levystä leikeltyjä paloja Juwelin valmiiden suodatinpatruunoiden sijaan? Säästäisiköhän siten patruunakustannuksissa?
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Varmasti säästät jos ostat mattosuodatinlevyä ja askartelet itse patruunat koteloon.

Tuo tehokkaamman pumpun asentaminen tuskin on kovinkaan monimutkaista jos vain näppäryyttä löytyy. Biolooginen suodatusteho ei välttämättä parane (bakteerit eivät ehdi hajottaa moskia jos kierto suodattimessa on liian kova) ,mutta mekaaninen suodatusteho tottakai paranee, kun likaisen veden kierto suodattimen kautta lisääntyy. Näin olen asian ymmärtänyt, selittäköön joku tarkemmin.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Ajattelin joskus vähän samaa ratkaisua juweliin ja kyselin asiasta täällä http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... el+compact Tuon jälkeen luovuin ideasta ja kiskoin koko suodattimen pois.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Re: Tehokkaampi pumppu Juwelin suodattimeen

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Liisa kirjoitti: Muuten se on pelittänyt ihan kiitettävästi, mutta pinnalle muodostuu kalvoa,
Tuon kalvon poistamiseen riittää se että veden pinta rikkoontuu, esim. hommaat hohkakiven ja ilmapumpun tai pienen kiertovesipumpun rikkomaan veden pintaa tai jos siihen Juwelin ulostuloon voi liittää jonkun putken,millä vesi saadaan nousemaan vesirajaan tai yli.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Liisa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Liisa »

jartzu65 kirjoitti:
Liisa kirjoitti: Muuten se on pelittänyt ihan kiitettävästi, mutta pinnalle muodostuu kalvoa,
Tuon kalvon poistamiseen riittää se että veden pinta rikkoontuu, esim. hommaat hohkakiven ja ilmapumpun tai pienen kiertovesipumpun rikkomaan veden pintaa tai jos siihen Juwelin ulostuloon voi liittää jonkun putken,millä vesi saadaan nousemaan vesirajaan tai yli.
Olen asentanut suodattimen ulostuloputken niin, että vesisuihku aiheuttaa pintaan melkoisesti liikettä (valaisinkannen loisteputkikin saa roiskeita osakseen) - kalvo häviääkin puolesta akvaariosta, mutta kulmissa sitä yhä on. Ruokinnan vähentäminenkään ei ole tuottanut toivottua tulosta. :(

Siksi innostuinkin tästä pumpunvaihtoideastani, kun lukaisin jostain keskustelusta, että se oli jollain Eheimin vehkeellä hävinnyt.
Tuoppi76
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuoppi76 »

Liisa kirjoitti:Siksi innostuinkin tästä pumpunvaihtoideastani, kun lukaisin jostain keskustelusta, että se oli jollain Eheimin vehkeellä hävinnyt.
Saattaa olla, että "jollain Eheimin vehkeellä" on tarkoitettu Eheimin pintaimuria, jolla pitäisi ainakin rasvaisen pinnan kadota.

Pelkkä pinnan rikkominen hohkakiven, pintaan suunnetun pumpun alustulon yms. avulla pitäisi myös auttaa.
Don't Beat the Animals - Phuket Zoo
wiiwi™
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wiiwi™ »

Minä pähkäilin ennen ihan saman asian kanssa. Itse ratkaisin sen niin, että laitoin toisen sisäsuodattimen pörisemään Juwelin oman suodattimen lisäksi. Tämä toinen suodatin huolehtii mekaanisesta virtauksesta ja Juwelin oma biologisesta. Ihan tyytyväinen olen ollut :P .
-Sisulla se etanakin arkkiin pääsi-
annakristiina
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja annakristiina »

wiiwi™:n kanssa samoilla jäljillä. Oma juwel-suodatin kierrättää vettä 600l/h ja kalvoa ei ole. Minkä tehoinen se sinun pumppu on? Juwelin pumppuja myydään erikseen varaosina. Mitä jos ostaisit juwelin isomman pumpun?

Itsellä ei kyllä kalvoa ole, eikä se kovasti nyt pintaa rikokaan. Oma ongelmani on hiekkapuhallushiekka.. Mielestäni suodatin ei ime tarpeeksi hiekan pinnalla olevia kalan jätöksiä. Kotilot hoitaa kyllä osansa, mutta.

Olen hankkimassa toista sisäsuodatinta rinnalle. Tämä saisi toimia pääsääntöisesti mekaanisena pohjaroskankerääjänä. Olen ollut hyvin tyytyväinen omaan Hydorin sisäsuodattimeen ja ajattelin toisen (isomman) sellaisen hankkia hommaan.

t.aakoo
Minkä nuorena oppii..
osaa ihan hyvin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”