Inkkarille pätee samat sävelet kuin monille pienille etelä-amerikkalaisille tetroille.
Erillinen kutuallas, mielellään yli 20-30 litraa jonka pohjalle muoviritilä sentin pari pohjan yläpuolelle. Verkon on oltava sen verran tiheä ettei emo pääse siitä läpi. Ritilää saa esim. Etolasta. Muutama kasvitiheikkö jotain hienoliuskaista kasvia, aitoja tai muovia. Aidot kasvit kannattaa istuttaa pieneen ruukkuun jotta myöhemmin on helppo tarvittaessa siirrellä.
Itse olen käyttänyt ilmapumpulla toimivaa suodatinta kierrättämässä vettä, pelkkä ilmastinkivi ajaa saman asian. Vesiarvoista inkkari ei ole kovin tarkka, neutraali tai lievästi hapan ja puhdas vesi riittää. Lämpötila 25-27'C, turveuutetta voi lisätä. Hyvä keino on täyttää osa kutuakvaariosta seura-akvaarion vedellä ja loput tuoreella vedellä ja antaa tasaantua muutama päivä. Puhtaus on tärkeää mädin homehtumisen estämiseksi. Himmeä valaistus, esim. voipaperi valaisimen ja peitinlasin väliin ja sivulasit peitettyinä häiriöiden välttämiseksi.
Kun kutupari siirretään kutualtaaseen iltapäivällä/illalla tapahtuu itse kutu usein jo seuraavana aamuna. Jos kutu ei tapahdu pariin päivään niin siirrä kalat takaisin ja koeta uudelleen. Naaraan siirtäminen kutualtaaseen vuorokautta ennen koirasta auttaa joissain tapauksissa. Kudun päätyttyä kutupari poistetaan ja akvaario pidetään pimeänä/hämäränä (en tiedä onko tämä välttämätöntä). Poikaset kuoriutuvat 2-3 päivän kuluttua ja kun ne lähtevät vapaasti uimaan sopii vasta kuoriutunut artemia ruoaksi (kuoriutuminen kestää muutaman vuorokaudesn joten viljelmät riittävän ajoissa käyntiin). Myös valmiita poikasruokia voinee käyttää mutta niistä ei ole omaa kokemusta. Kuturitilä poistetaan kun poikaset lähtevät uimaan ja varovaiset mutta säännölliset vedenvaihdot (5-10%) tehdään päivittäin.
Tetrojen poikasten kasvatus on suoraviivaista kunhan tilaa ja ravintoa on riittävästi ja vesi on puhdasta. Poikaset kasvavat kovin eri tahtiin, joten jos mahdollista kannattaa suurimpia yksilöitä siirrellä toiseen altaaseen, ei kuitenkaan alle sentin mittaisina. Surviaista ja kuivaruokia voi ja pitää antaa heti kun poikaset niitä syövät.
Tetrojen viljely on hienoa ja sopivan haasteellista