Kalaston muutos

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
PikkuFisu
Junior Member
Junior Member

Kalaston muutos

Viesti Kirjoittaja PikkuFisu »

Taas minä niin viisaana kyselen kalastostani.. :| kun minulla on nyt se 200l akvaario ja olen suunnitellut hieman muutosta.. Eli siis nykyään minulla uiskentelee:
2 levistä
2 partista
20 neontetraa
10 intiaaninsulkaa
7 monnista

ja ajattelin tehdä näin:
levikset pois
toinen partis pois
intiaaninsulat pois myös ehkäpä

miten olis? Mahtuisiko sinne sitten mitä kaloja? Kun niin kovasti edelleen haluaisin niitä piikkiksiä ja sitten joku "huomio huomio" kala sinne uiskentelemaan.. inkkareista päätin luopua siksi koska niillä on nyt joku juttu meneillään että ne ei pysy hengissä ja ketkään muut kalat ei sairastele yhtään, olen täältä kysellyt ja syytä ja tautia ei ole löytynyt..

vesi pH 7 tosi pehmeä

Ehdotuksia siis tahdotaan tosi paljon! Kiitos!
¤*PikkuFisu*¤
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Aika paljon sulla on ollut kaloja 200 litraisessa täytyy myöntää. Kun luovut leviksistä ja inkkareista niin altaaseen tulee ihan kivasti tilaa.

Toisesta partiksesta ei ole pakko luopua, elleivät nämä nykyiset ole eri sukupuolta.

Altaaseen mahtuisi kalaston "siivouksen" jälkeen esim rihmakala haaremi tai jokin kirjoahvenpariskunta. Jos et halua ottaa kirjoahvenia etkä rihmakaloja niin voit pitää nuo inkkarit edelleen.

Kerropa hieman lisää noista vesiarvoista ja altaan hoidosta niin olisi helpompaa sanoa mihin nuo inkkarisi ovat kuolleet. Allas vaikuttaisi tällä hetkellä melko täydeltä, ehkä jopa ylikansoitetulta joten syy voi olla huonot elinolosuhteetkin.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
TanTan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Jos ja kun luovut noista inkkareista, niin olethan kiltti ja tapat ne, etkä laita kiertoon kaloja, joissa selkeästi on jotain tautia koska kuolevat 8O? Ja tosiaan ennen kuin hankkii lisäkansoitusta, olisi hyvä selvittää mihin entiset kuolivat, tai ainakin pitää hyvänlainen tauko ennen uusia kaloja samalla kuin tarkistaa, että hoitorutiinit ovat kunnossa. Jos sulla on aiemmin puitu kyseisen altaan ongelmia täällä, niin kannattaa linkata sinne keskusteluun, niin eivät ihmiset kysele samoja asioita moneen kertaan.

Neonit ovat viileän veden asukkeja ja piikkikset näkisin mieluummin lämpöisessä vedessä, ehkä joku kompromissi löytyisi, mutta lähtisin mieluummin rakentamaan kalastoa toiseen suuntaan. Siksi ei myöskään lämpimän ystäviä rihmoja vaan joku kaunis ahvenhaaremi, joka tulee monnisten kanssa toimeen ja sitten lisää monnisia puolenkymmentä.
Parasta ihmisessä on koira.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kalaston muutos

Viesti Kirjoittaja Lisa »

PikkuFisu kirjoitti:2 levistä
2 partista
20 neontetraa
10 intiaaninsulkaa
7 monnista

ja ajattelin tehdä näin:
levikset pois
toinen partis pois
intiaaninsulat pois myös ehkäpä
200 litran pyttyyn 20 neonin, partiksen ja 7 monnisen lisäksi mahtuisi esim. pari isompaa kalaa. Miten olisi joku ahvenpariskunta (lippukirjoaffen on aika veikeä otus)? Tai vaikkapa huulirihmojen haaremi? Huulirihmikset eivät vaadi viihtyäkseen niin lämmintä vettä kuin monet muut rihmulit.

Pari piikkistäkin mahtuisi tuohon tankkiin, jos niitä kovasti kaipailet :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
PikkuFisu
Junior Member
Junior Member

Vaihdan vettä 50% viikottain. Ja ja.. Kalat ruokin 2-3 kertaa päivässä,joskus paastot,monipuolisesti. Täällä olen keskustellut siitä tauti jutusta ja se ei ole pätevimpienkään akvaristien kanssa selvinnyt. Siksi päätin että jos helpottaisi niiden elämää ja päästäisi autuaammille uitivesille..

Partiksen ajattelin ottaa siksi pois kun kyllähän se vissiin yksikin riittää,kun ei mikään leväpesä tuo ole.. Ja sitä tilaa sinne pohjalle havittelen..

Lämpöhän akvaariossa on n.24C,eikö piikkikset sovi?
Ja eikö lippukirjoahvenet syö neonit? Vai onko se ainoastaan se lehtikala...? Meinaa mennä vähän nuo jutut sekaisin mulla.. [;)]

No joo.. Katellaan!! Kiitos!

korjausta: Pääsipä todellakin sekoittumaan nimet noilla kaloilla minun mielessä! Heräsin vasta puoli tuntia sitten kun alkoin kolmelta nukkumaan. Olisikohan selitys siinä..! :roll:
¤*PikkuFisu*¤
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

PikkuFisu kirjoitti:Vaihdan vettä 50% viikottain. Ja ja.. Kalat ruokin 2-3 kertaa päivässä,joskus paastot,monipuolisesti. Täällä olen keskustellut siitä tauti jutusta ja se ei ole pätevimpienkään akvaristien kanssa selvinnyt. Siksi päätin että jos helpottaisi niiden elämää ja päästäisi autuaammille uitivesille..
Ennen kun alat teurastaa niitä niin voisitko kertoa noista vesiarvoista? Esim. liika nitriitti aiheuttaa kalakuolemia helposti.
Antin & Annen kotisivut
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

PikkuFisu kirjoitti:Lämpöhän akvaariossa on n.24C,eikö piikkikset sovi?
Ja eikö lippukirjoahvenet syö neonit? Vai onko se ainoastaan se lehtikala...? Meinaa mennä vähän nuo jutut sekaisin mulla.. [;)]
Piikkareiden alin lämpötila on tuo 24 astetta (eli sopivat kyllä), mutta tuntuvat elostuvan, kun asteet kiipeää yli 26:n.
Tiedän pari tapausta, joissa liput ovat pistäneet neoneita poskeen, mutta näiden pohjalta en määrittäisi lippuja "neonirosvoiksi" kuitenkaan. Jos into lippuloihin kuitenkin katosi, niin kokeile ruostekirjoahventa (linkki). Siinä on mahdottoman kaunis tapaus, varsinkin kutupuvussa :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
PikkuFisu
Junior Member
Junior Member

Joo! toi ruostekirjoahven vaikutti kivalta! :D Onko miten herkkä että onko sitkeä henkinen? Tappeleeko pariskunta? Voiko ne tappaa toisensa?

Eli siis piikkikset pitäis jättää...? :( No,pää asia että kalat voi hyvin.. *huoh*

Miten monnisten laita ku mulla on 5 kuparimonnista ja 2 täplämonnista että jos niitä monnisia ottaa nii paras vissiin ottaa täpliä..? Mut kyllä nuo ainakin vaikuttaa pärjäävän hyvin että haittaisiko jos ottaisi jotakin muutakin mallia? Mutta edelleen,kalojen hyvinvointi edelle.. :)

Miten olis näin suunnilleen ehkäpä:
monniset (10)
partamonni
joku ahvenpariskunta(ruoste?)
neonit (20)

määrät ihan vain napattu tuulesta sitten.. Oisko monnisia liikaa vai mahtuisiko vielä pohjalle.. Suosituksia,ehdotuksia ja "sääntöjä" tänne vaan!!

Nitriittiä ei ole.

Kiitos
¤*PikkuFisu*¤
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

PikkuFisu kirjoitti:Joo! toi ruostekirjoahven vaikutti kivalta! :D Onko miten herkkä että onko sitkeä henkinen? Tappeleeko pariskunta? Voiko ne tappaa toisensa?
´

Tosi kiva ahvenhan se on [;)] herkkyydestä en oikein osaa sanoa mutta mulla kutivat noin 4 vuotta sitten (huom: ekat kalat :P eli hoito nyt ei ollut mitään täydellistä :roll: )

Pariskunta tuskin tappelee, mutta silloin kun mulla niitä oli 2 urosta ja 1 naaras niin kutupuuhissa kävi kerran näin: uros totesi naaraan huonoksi kasvattajaksi ja ajoi sen tiehensä ja rupesi vartioimaan poikasia toisen uroksen kanssa (homoja :mrgreen: ) :mrgreen: ja rouvvaahan ei näköpiirissä silloin siedetty, mutta silti ainut kutu joka niistä viidestä onnistui poikasiksi asti :mrgreen:

Ruumiita ei ainakaan ko kokoonpanolla tullut vaikka joskus oli eviä vähän revitty ja sekin oli tosi harvoin ja eviä ei kovin paljoa revitty.
Eikö noi ahvenet hengästy ku ne vartioi tuota kutua?
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Toinen rauhallinen ja pieni kirjoahven on timanttikirjoahven. :mrgreen:

Ne eivät ainakaan tappele. Jättävät muutkin kalat rauhaan, vaikka kutuaikana puolustavatkin reviiriään tarkkaan.

Timanttikirjoahven on kestävä ja pitkäikäinen kala. Saattaa elää jopa 10 vuotiaaksi ja viihtyy monenlaisissa olosuhteissa.
PikkuFisu kirjoitti:Nitriittiä ei ole.
Ainahan nitriittiä vähän on. Tietysti parasta olisi jos arvo olisi hyvin lähellä nollaa. MUUTKIN VESIARVOT olisi kyllä hyvä tietää, sillä jos niissä on jotain häikkää niin pian muutkin kalat saattavat sairastua. :roll:
Viimeksi muokannut Fisustaja, 18:55, 23.05.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Antin & Annen kotisivut
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

PikkuFisu kirjoitti:Miten olis näin suunnilleen ehkäpä:
monniset (10)
partamonni
neonit (20)

määrät ihan vain napattu tuulesta sitten.. Oisko monnisia liikaa vai mahtuisiko vielä pohjalle.. Suosituksia,ehdotuksia ja "sääntöjä" tänne vaan!!

Mites akvan pituus ja syvyys(pohjan leveys)?
Ainakin mielestäni muuten kuulostaa ihan hyvältä, mutta monnisten määrä tuntuu aika suurelta... tietenkin riippuu pohja-alasta. :D
Fishy fella.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

PikkuFisu kirjoitti:Onko miten herkkä että onko sitkeä henkinen?
Ei pitäisi olla mitenkään erityisen herkkä tapaus, sillä on hyvin samankaltainen lippukirjon kanssa (joka on kovin vaatimaton asukki).
PikkuFisu kirjoitti:Miten monnisten laita ku mulla on 5 kuparimonnista ja 2 täplämonnista että jos niitä monnisia ottaa nii paras vissiin ottaa täpliä..? Mut kyllä nuo ainakin vaikuttaa pärjäävän hyvin että haittaisiko jos ottaisi jotakin muutakin mallia?
Suosittelen ottamaan lisää täpliä, sillä viihtyvät kuitenkin parhaiten "omaa merkkiä tunnustavien" kanssa.
PikkuFisu kirjoitti:monniset (10)
partamonni
neonit (20)
Kuulostaa ihan hyvältä näillä määrillä :) En suosittele tuohon soppaan enää piikkareita kuitenkaan.
PikkuFisu
Junior Member
Junior Member

mitat on 100 ja 50 pohjapinta-alalle..

mjoo.. pitää nyt vähän katella nuita kaloja ja silleen..

Kiitos kaikista vinkkeistä!! :D
¤*PikkuFisu*¤
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”