Murisijarihmakala
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Murisijarihmakala
Löytyy sen verran vähän tietoa tuosta ( ilmeisesti kohtullisen harvinaisesta ) hauskan näköisestä rihmasta, että ajattelin kysäistä millaisia kokemuksia täällä muilla on.
Itselleni sain hommattua 10 kpl kyseisiä kaloja, todella nuoria yksilöitä ( pituudet n. 2 - 3,5cm ), ja tuntuvat olevan todella arkoja.
Syövät ihmeen huonosti ( ainakin jos vertaan miten kääpiö- ja keltarihman poikaset on syöneet ), tosin ovat vasta muutaman päivän olleet tuossa 100 -litraisessa karanteenialtaassa.
Ovatko nuo yleensäkin jotenkin "pienempiruokaisia" kuin muut rihmat?
Itselleni sain hommattua 10 kpl kyseisiä kaloja, todella nuoria yksilöitä ( pituudet n. 2 - 3,5cm ), ja tuntuvat olevan todella arkoja.
Syövät ihmeen huonosti ( ainakin jos vertaan miten kääpiö- ja keltarihman poikaset on syöneet ), tosin ovat vasta muutaman päivän olleet tuossa 100 -litraisessa karanteenialtaassa.
Ovatko nuo yleensäkin jotenkin "pienempiruokaisia" kuin muut rihmat?
Vaikka tiedänkin kuinka kovasti Rääkky tykkää linkeillä vastaamisesta niin laitanpas tässä linkin hänen sivuilleen
http://www.kolumbus.fi/holopainen.martt ... isijarihma

http://www.kolumbus.fi/holopainen.martt ... isijarihma
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Tuohon Rääkyn sivulla olevaan tekstiin voisi ehkä lisätä, että täysin tuntemattomia eivät tappelut tällä lajilla ole sillä olen kuullut sellaisesta tuhmailusta kyllä. Omat kalani eivät ikinä terrorisoineet toisiaan, mutta esim. korurihmakaloja (Trichopsis pumila tai T. pumilus lähteestä riippuen) on turha koettaa yhdistää murisijoiden kanssa.
Molempien lajien poikaset ovat mitättömän pieniä ja vaativat likoeläinruokintaa. Murisija tekee selkeän kokoisen kuplapesän kun taas korurihman pesä on vaikeammin hahmotettavissa. Korutkin kyllä murahtelevat kutuajan korvilla, joten siitä voi jotain päätellä. Poikasten kasvatuksesta en valitettavasti osaa kertoa mitään sillä minulla selvisivät vain ne sitkeimmät sissit jotka pärjäsivät ilman lisäruokintaa (en halua periaatteesta kasvattaa kaloiltani poikasia sillä en kykenisi tarjoamaan niille riittävän tiheää ruokintaa).
Molempien lajien poikaset ovat mitättömän pieniä ja vaativat likoeläinruokintaa. Murisija tekee selkeän kokoisen kuplapesän kun taas korurihman pesä on vaikeammin hahmotettavissa. Korutkin kyllä murahtelevat kutuajan korvilla, joten siitä voi jotain päätellä. Poikasten kasvatuksesta en valitettavasti osaa kertoa mitään sillä minulla selvisivät vain ne sitkeimmät sissit jotka pärjäsivät ilman lisäruokintaa (en halua periaatteesta kasvattaa kaloiltani poikasia sillä en kykenisi tarjoamaan niille riittävän tiheää ruokintaa).
Minullakin oli aikoinaan pari murisijaa, jotka ostin silloisesta Töölön Eläinkaupasta. Olivat kyllä ihan suosikkikaloja! Ne kurnuttelivat usein iltaisin valojen sammuttamisen jälkeen. Luulisin, että se oli nahistelua eikä kutukäyttäytymistä. Eviä tai suomuja ei koskaan revitty ja molemmat söivät normaalisti, mutta kuitenkin piilopaikat olivat tarpeen.
Hankkisin murisijoita mielelläni uudelleen, mutta 128-litrainen akvaarioni tuntui välillä ahtaalta kahdelle murisijalleni. Ehkä useampien yksilöiden hankkiminen olisi tasoittanut tilannetta.
Tietääkö joku, onko kukaan viljellyt murisijoita Suomessa?
Entä akvaariokaupoissa myytävät murisijat, missä ne on viljelty vai ovatko peräti luonnosta pyydystettyjä?
Hankkisin murisijoita mielelläni uudelleen, mutta 128-litrainen akvaarioni tuntui välillä ahtaalta kahdelle murisijalleni. Ehkä useampien yksilöiden hankkiminen olisi tasoittanut tilannetta.
Tietääkö joku, onko kukaan viljellyt murisijoita Suomessa?
Entä akvaariokaupoissa myytävät murisijat, missä ne on viljelty vai ovatko peräti luonnosta pyydystettyjä?
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: -
Re: Murisijarihmakala
Nostelempa nyt tätä vanhaa keskustelua :)
Sopisiko minun 100 litraiseen akvaariooni näitä murisijarihmakaloja? Akvaariossa on tällä hetkellä 11 neontetraa, 8 kirsikkabarbia ja partis. Onko hyvä jos murisijoita on pariskunta? Entäpä millaiseksi akvaario olisi hyvä sisustaa niiden varalle (tarvitsevatko piilopaikkoja, kasvien suojaa, paljon uintitilaa)?
Sopisiko minun 100 litraiseen akvaariooni näitä murisijarihmakaloja? Akvaariossa on tällä hetkellä 11 neontetraa, 8 kirsikkabarbia ja partis. Onko hyvä jos murisijoita on pariskunta? Entäpä millaiseksi akvaario olisi hyvä sisustaa niiden varalle (tarvitsevatko piilopaikkoja, kasvien suojaa, paljon uintitilaa)?
Jokainen katse voi olla viimeinen, jokainen hyvästijättö ikuinen. Rakasta, sillä huomenna voi olla liian myöhäistä.
-
- Junior Member
Uskoisin että sopisi.
Se kokemus mitä mulla on rihmoista, on että ei saisi olla hirveän kovaa virtausta. Ja jos haluaa että joskus kuplapesän lisääntymisen toivossa rakentavat, pinnassa saisi olla sellaisia kohtia että virtausta ei olisi oikeastaan ollenkaan. Itselläni oli sen verran älyttömän pitkiä vallisnerioita, että blokkasivat pinnasta muutaman kohdan virtaukselta täysin. Sinnehän sitten kääpiörihmat teki kunnon pesän, ja ei kauaa mennyt kun oli poikasia
Murisijoita en aikoinaan saanut hankittua
Se kokemus mitä mulla on rihmoista, on että ei saisi olla hirveän kovaa virtausta. Ja jos haluaa että joskus kuplapesän lisääntymisen toivossa rakentavat, pinnassa saisi olla sellaisia kohtia että virtausta ei olisi oikeastaan ollenkaan. Itselläni oli sen verran älyttömän pitkiä vallisnerioita, että blokkasivat pinnasta muutaman kohdan virtaukselta täysin. Sinnehän sitten kääpiörihmat teki kunnon pesän, ja ei kauaa mennyt kun oli poikasia

Murisijoita en aikoinaan saanut hankittua

Your signature is too long
-
- Advanced Member
- Viesti:
Pakko kysyä, että mitäs kaloja ne olivat, joita tämän ketjun alussa hankit?
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: -
No sitten seuraavaksi poikkean vähän aiheesta ja kysyn olisiko muita rihmakaloja, jotka sopisivat tuohon akvaariooni? Kun olen saanut sen käsityksen, että murisijat ovat vähän harvinaisempia rihmakaloja... Olen vain mietiskellyt jotain vähän "persoonallisempaa" kalaa, joka ei kuitenkaan olisi mikään akvaarion myllääjä tai toisten kalojen kiusaaja. Ja melko helppohoitoinenkin pitäisi olla, kun olen aikalailla vasta aloittelija akvaarioiden kanssa ;)
Jokainen katse voi olla viimeinen, jokainen hyvästijättö ikuinen. Rakasta, sillä huomenna voi olla liian myöhäistä.
Bah! Mie en ole koskaan onnistunut kuulemaan murisijarihmakalojeni murisevan, mutta äitini joka oli meillä reilut viikon päivät koti"miehenä"´, ihmetteli että voiko jotkut kalat äännellä... 

-
- Senior Member
On se vaan kiva, kun kalat pitää ääntä
. Todella sympaattisia otuksia nuo murisijarihmakalat. Kaksi kappaletta niitä kotiutui akvaariooni viikko sitten ja aika hyvin näyttäisivät sinne sopeutuneen. Vielä en voi olla varma, onko kyse eri sukupuolista, mutta eivät ne ainakaan tunnu tappelevan. Aina kun päätyvät toistensa läheisyyteen, kuuluu kurnutusta. Kalat myös kiertävät toisiaan ja levittävät eviänsä. Kauniin sininen silmä ja peräevän reuna niillä myös on.