Ison akvaarion ostaminen
Valvoja: Moderaattorit
Ison akvaarion ostaminen
Kertokaa mihin asioihin pitää kiinnittää huomiota vanhaa akvaariota ostettaessa. Varsinkin, jos kyse yli 500 litraisen akvaarion ostamisesta. Ja millä varmistaa se, ettei noin iso määrä vettä lainehdi joku päivä lattialla? Esim. voiko lasiin tulla joku jännite, jolloin pieni kopsu saa aikaan lasin vuotamisen jne. Kiitos jo etukäteen!
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Akvan osto käytettynä
Turhan paljon riskejä. Itse en ostaisi käytettynä, 300 litrasta ylöspäin. Pienet vielä hyväksyn. Tietenkin luotettavat ystävät ja kaverit tai me Webbiläiset (jotka pidämme eritt. hyvää huolta altaistamme
) ..Myös akvaseuroilta kannattaa kysellä.
Mutta parhaimmassa tapauksessa akvaarion myyjä on ostanut myös sen käytettynä ja ties kuinka vanha akva (myyjä voi väittää toista).. Eli tietysti sanallinen akvan "esittely" on tärkeää. Kannattaa katsastaa lasit (säröjä, kolhuja) tietenkin saumat (onko vaihdettu milloin uudet?) Huomioitava repaleiset tai irralliset silikoonit. Vanhassa akvaariossa on yleensä "kalkkiraidat" vedenpinnantasolla, niitä on hankala saada pois, joten se voisi olla yksi merkki vanhuudesta.
Suosittelisin ostamaan uutena noin isot akvat, niin ei tule sitten vahinkoja ja jos tuleekin, takuu/vakuutus korvaa.

Mutta parhaimmassa tapauksessa akvaarion myyjä on ostanut myös sen käytettynä ja ties kuinka vanha akva (myyjä voi väittää toista).. Eli tietysti sanallinen akvan "esittely" on tärkeää. Kannattaa katsastaa lasit (säröjä, kolhuja) tietenkin saumat (onko vaihdettu milloin uudet?) Huomioitava repaleiset tai irralliset silikoonit. Vanhassa akvaariossa on yleensä "kalkkiraidat" vedenpinnantasolla, niitä on hankala saada pois, joten se voisi olla yksi merkki vanhuudesta.
Suosittelisin ostamaan uutena noin isot akvat, niin ei tule sitten vahinkoja ja jos tuleekin, takuu/vakuutus korvaa.
-
- Member
Käytetyn altaan ostaminen on aina tuuripeliä, mutta varmasti prosentuaalisesti laskettuna on onnistuneita kauppoja huomattavasti enempi kuin niitä missä on tullut ostettua sikaa säkissä.
Edellä esitettyihin seikkoihin kannattaa kiinnittää huomiota, silikonien kunto jne. Ja jos tänä päivänä lähtisin ostamaan isoa allasta käytettynä, niin mielellään näkisin sen ensin myyjän luona täytettynä, jotta voisin todeta ainakin sen että se ei vuoda. Ja sitten vielä allasta noutaessani tutkisin sen tarkkaan vielä tyhjänä, mm. pohjalasin kunto, ettei ole mitään hiushalkeamia jne.
Itse olen ostanut käytettynä 350,412,720 ja 935 litraiset altaat ja tuon isoimman kohdalla sattui niin, että tarkemman puhdistuksen yhteydessä huomasin pohjalasissa n. 40cm pitkän halkeaman. Halkeamaa oli äärettömän vaikea bongata, koska altaan pohjalasi on valmistettu 12mm laminaattilasista, ja tuo kyseinen halkeama on altaan "ulkopuolella" eli ei altaan sisälasissa. Varmuuden välttämiseksi liimasin altaan sisäpuolelle vielä 6mm lasista paikkalapun.
Joten minun kohdalla voi sanoa, että joka neljäs käytetty allas on korjattava
Mutta jos tuttavapiirissä on hiukankin kokeneempia harrastajia, niin kannattaa pyytää mukaan, kun kauppoja lähtee hieromaan.
Edellä esitettyihin seikkoihin kannattaa kiinnittää huomiota, silikonien kunto jne. Ja jos tänä päivänä lähtisin ostamaan isoa allasta käytettynä, niin mielellään näkisin sen ensin myyjän luona täytettynä, jotta voisin todeta ainakin sen että se ei vuoda. Ja sitten vielä allasta noutaessani tutkisin sen tarkkaan vielä tyhjänä, mm. pohjalasin kunto, ettei ole mitään hiushalkeamia jne.
Itse olen ostanut käytettynä 350,412,720 ja 935 litraiset altaat ja tuon isoimman kohdalla sattui niin, että tarkemman puhdistuksen yhteydessä huomasin pohjalasissa n. 40cm pitkän halkeaman. Halkeamaa oli äärettömän vaikea bongata, koska altaan pohjalasi on valmistettu 12mm laminaattilasista, ja tuo kyseinen halkeama on altaan "ulkopuolella" eli ei altaan sisälasissa. Varmuuden välttämiseksi liimasin altaan sisäpuolelle vielä 6mm lasista paikkalapun.
Joten minun kohdalla voi sanoa, että joka neljäs käytetty allas on korjattava

Mutta jos tuttavapiirissä on hiukankin kokeneempia harrastajia, niin kannattaa pyytää mukaan, kun kauppoja lähtee hieromaan.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Starting Member
Minä ostin viimekesänä 550L altaan Vaasasta yksityiseltä 140€ ja itse asun Vantaalla. Otin viellä riskin ja tilasin kuljetuksen Kaukokiidolla, tuli ehjänä perille, vähän kyllä hirvitti mutta pakko se oli saada
. Allas oli juuri sellainen kuin myyjä sen kuvaili, voisi sanoa että kuin kaupanhyllyltä! Silikonit oli uuden näköiset ja tukevasti kiinni, laseissa ei ollut naarmun naarmua. Tässä tapauksessa voisi sanoa että tuuri kävi
Nyt altaassa lekottelee 2kpl Oskareita, 1 isopurjepleko, 2 viherkirjoahventa.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Juu, mekin ostimme tuon 660 litraisemme käytettynä, oikein tyytyväinen olen altaaseen ollut, joskin lasit ovat hieman naarmuiset iän myötä (altaan myynyt ostanut altaan itsekin käytettynä), mutta eiväthän ne kaloja, eivätkä kyllä sen enempää katsojiakaan ole haitannut. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Allas on siis jo aika vanha, mutta sain kuitenkin sen verran halvalla, jalustan ja valaisimen kanssa, ja vielä Espoosta tänne kuljetettuna. Ei ole ollut valittamista, vaan päin vastoin.
Erittäin hyvä kuntoinen allas joka tapauksessa.
Allas on siis jo aika vanha, mutta sain kuitenkin sen verran halvalla, jalustan ja valaisimen kanssa, ja vielä Espoosta tänne kuljetettuna. Ei ole ollut valittamista, vaan päin vastoin.
-
- Advanced Member
Niinpä. Itse olen ostanut kyllä oman ison altaani (960 l) uutena hankkinut, mutta osittain siksi, että sopivaa käytettyä ei kohdalle silloin osunut. Pienemmät altaani, joita tällä hetkellä on viisi kappaletta (260 l - 60 l), olen ostanut käytettyinä. Ottaen huomioon, että kuinka vähän (yhtään?) huonoja ostoskokemuksia esim tällä foorumilla on kerrottu, niin näkisin riskit aika pieniksi (paha kello kauas kuuluu).jartzu65 kirjoitti:Käytetyn altaan ostaminen on aina tuuripeliä, mutta varmasti prosentuaalisesti laskettuna on onnistuneita kauppoja huomattavasti enempi kuin niitä missä on tullut ostettua sikaa säkissä.
Tietysti nämä silikoniasiat yms pitää muistaa katsoa, mutta vaihtamallahan niistäkin selviää. Huonot silikonit tiputtavat useimmiten myytävän altaan hintaa paljon enemmän, kuin mitä silikonien uusimiseen saa rahaa kulutettua.