Mikä lie pleko/monni rupesi lisääntymään?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tuula313
Starting Member
Starting Member

Mikä lie pleko/monni rupesi lisääntymään?

Viesti Kirjoittaja tuula313 »

Kultakalat lähtivät kohti uusia seikkailuja ja pari Tupperware kipossa meille saapunutta mitälieplekoa muutti isompaan altaaseen.

Tänään kotiin tullessani huomasin ikkunassa jotain rojua ja kas, kutuahan siinä. Epäilen vahvasti että Tiuhti ja Viuhti ovat pyöräyttäneet heti perheenlisäystä tulemaan isomman kämpän kunniaksi :mrgreen: Nyt tietysti alkoi kiinnostamaan "rotumääritys" Onko kyseessä L-007 vai kenties L-69 :roll: Olen kyllä noita listauksia käynyt läpi ja minulla on omat aavistukseni, mutta kun ne pirulaiset näyttää niin samanlaisille.

Muuten altaassa majailee Osku (Akvaarioliikkeessä Puukoruplekon nimellä myyty :roll: ) ja pari albinomonnista (isompaa parvea odottelemassa) Joten tunnistuskilpailu on käynnissä! Voittaja saattaa saada kalavauvan tai kaksi, jos kutu ei joudu parempiin suihin. :mrgreen: Veijareiden kuvat löytyy täältä: http://www.kolumbus.fi/vayrynen.tuula/kalat/kalat.htm
JaBlo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaBlo »

Albiinomonniset ovat syyllisiä.
tuula313
Starting Member
Starting Member

Mistä tiiät?
Ovat olleet tuossa altaassa jo pidempään eikä lemmenleikkejä ole aikaisemmin ollut havaittavissa 8O
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Paljonkos on altaassa muuten litroja :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
tuula313
Starting Member
Starting Member

litroja on 128
TanTan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Nyt kyllä tuntuu olo ihan tyhmältä, mutta kenelle tässä haetaan tarkempaa rotumääritystä? Kuvissa olevat partamonnit kutevat koloihin ja luoliin, kun taas monniset roiskivat kutunsa tuolla lailla levälleen. Ukkopartis sitäpaitsi vahtii jälkeläisiään tiukasti, ja kovasti näyttävät ainakin noissa kuvissa naaraspartiksilta molemmat.
Parasta ihmisessä on koira.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

tuula313 kirjoitti:litroja on 128
KÄÄK

Esimerkiksi jos tuo pleko on L-007 niin sopivampi allaskoko olisi siinä 600-1000L, on meinaan aika ikävää pitää iisoksi kasvavaa plekoa noin pienessä ja vielä useampia.

Ikäväkyllä olisi paras jättää nuo plekot vasta sellaisiin 200L altaisiin ja niihinkin vasta pieniä lajeja.

Huom. Tämä saattaa kuulostaa syytökseltä, mutta ei ole sitä vaan pelkkä neuvo. Luulen että kauppias on myynyt sinulle nämä plekot altaastasi piittaamatta ja itse et vielä ole niin tietoinen plekoista.

Hyvä että kultakalat lähtivät pois sillä Tuo allas on myös niille aivan liian pieni ja ovat kylmänveden kaloja.

Tässä sinulle pikaopas plekoista:

Plekot jyrää! Plekot ovat koristeellisia, keskikokoisia tai isoja Loricariidae suvun imumonneja. Ne eivät ole mitään helpoimpia kasvatettavia. Useiden sukujen lajit kasvavat isoiksi, yli 20 senttisiksi, ja tällöin ne tarvitsevat jo tilaa vähintään 300-400L, mieluummin yli 500L. Plekot valtaavat itselleen yleensä reviirin ja usein myös puolustavat sitä rajusti.

Plekot ovat vilkkaimmillaan yöllä, jolloin ne etsivät ruokaa. Päivisin ne majailevat luolissa, kantojen alla ja koloissa missä on hämärää. Akvaarioon pitäisikin järjestää luonnonmukaiset olot: Paljon piilopaikkoja, puhdasta ja kovasti virtaavaa vettä, joten akvaarion suodattimen pitää olla ylitehoinen.

Monet plekoista ovat kasvissyöjiä joten tarjolla pitäisi aina olla myös kasviksia pohjatablettien lisäksi. Sopivia kasviksia ovat kurkku, salaatti, kesäkurpitsa ja herneet. Itse pidän parhaana kesäkurpitsaa, sen palanen on helppo saada pohjalle ja se näyttää maittavan parhaiten omille plekoilleni. Jos kasviksia ei ole saatavilla, niin ne voivat yöllä syödä kalliit miekkakasvit. Plekot eivät kuitenkaan syö kaikkia kasveja kuten anubiaita.

Plekot tykkäävät myös kaivaa, joten hiekkapohja olisi parasta niille. Kasvien juuret kannattaa suojata laittamalla kiviä kasvien ympärille. Akvaariossa pitää olla puuta sillä jotkut plekot, kuten erilaiset puuplekot tarvitsevat sitä järsittäväksi. Plekot ovat yleisesti lämpimistä vesistä, joten veden lämpö-
tilan on oltava yli 25C. Vesi saa olla neutraalia tai lievästi hapanta, sekä pehmeää. 6,5-7,0 (PH), kovuus 2-6. Plekot eivät pidä suuresta valotehosta akvaariossa joten joskus joutuu tekemään kompromissin kasvien tai plekojen välillä.

Jaloplekot, tuliplekot ja vampyyriplekot eivät sovellu, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, pieniin altaisiin, koska niistä kasvaa isoja ja joskus terroriaalisia. Vähimmäistilavuus näiden sukujen plekoille on n. 300-400L.

Pienempiin yli 150 litraisiin akvaarioihin sopivien sukujen lajeja ovat näiden sukujen lajit: Seepraplekot, koruplekot, puuplekot ja erilaiset helmiparta-
monnit. Seepraplekot-suvun lajit ovat vaativimpia hoidokkeja, mutta kun ne ovat hyvissä oloissa, niin ne saattavat jopa lisääntyä akvaariossa. Koruplekot ovat helpompia, pieniä ja todella kauniita keskikokoisia imumon-
neja. Puuplekoille pitää antaa vihanneksia ja puuta, sillä muuten ne tuho-
avat kasveja. Helmipartamonnit soveltuvat myös alle 150 litraisiin altaisiin. Ne ovat helppoja hoidokkeja, ja lisääntyvätkin melko helposti.

Plekojen suosiota rajoittaa yleensä niiden hinta. Tavallisemmat maksavat 30€ ylöspäin kpl ja kalliimmat helposti jopa 100€. Plekoille on annettu L-numerot joiden avulla ne tunnetaan, sillä kaikilla plekoilla ei vielä ole nimeä.

Huom. Älä ikinä osta itsellesi plekoa hetken mielijohteesta, vaan ota aina selvää siitä kyselemällä kauppiaalta tai etsimällä tietoa vaikkapa netistä. Kuinka isoksi se kasvaa? Onko se kasvis vai lihan syöjä? Onko se puupleko? (tarvitsevat puuta akvaarioon) Onko sillä kasvien syöntitaipumusta ym.?

NO nyt ainakin saat hyviä neuvoja täältä palstalta ja sitähän varten tämä palsta onkin :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Ahaa huomasinkin että linkissä oli lisääkin kuvia ja monnit olivatkin tavallisia partamonneja jotka kyllä sopivat altaaseen [;)]

Olinpas sokea [:I] Luulin jo oikeasti altaassa olevan helmivämpyyrejä. :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
tuula313
Starting Member
Starting Member

wau! Kiitos!
Tuo L-007 oli heitto ilman sen tarkempaa ajattelua :mrgreen:

Partiksien kuvia olen kyllä nähnyt, mutta en sitä osannut heti tuohon kaksikkoon yhdistää... :| Olin aina kuvitellut, että partamonneilla on ne muhkeat viikset joita noilla veijareilla ei ole!

Kultakaloja en ole tarkoituksella tuohon altaaseen ottanut joten ei saa heristellä sormea! :cry: tulivat mulle evakkoon ja jäivät sille tielle. Nyt on kuitenkin kaikilla uusi iso koti :mrgreen:

Mulla on ollut täällä kalojen turvakoti! Kaikki kalat ovat rescue tapauksia kun kaverit/kaverinkaverit ovat luopuneet hetken mielijohteesta otetusta akvaariosta. Joten minkäänlaista kalaston suunnittelua ei ole ollut mahdollista tehdä. Nythän tuo albiinomonnisten parviongelmakin näyttäisi ratkeavan ihan luonnollisella tavalla :mrgreen:
TanTan
Member
Member

Koiraspartamonneille kasvaa parta, tytöt ovat useimmiten parrattomia. Ja ei se parviongelma vielä tuolla ratkea, partikset ovat ahneita veikkoja ja kutu on todennäköisesti syöty muutaman päivän kuluttua [;)].
tuula313
Starting Member
Starting Member

No nyt kun tiedän mitä altassa majailee on helpompi lähteä kaivamaan lisätietoja [;)] Kiitos!

On tää AW kyllä loistava paikka, uskomaton määrä tietoa!
Tähän jää muuten koukkuun.... perhe-elämä kärsii
Viimeksi muokannut tuula313, 20:42, 12.05.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TanTan
Member
Member

tuula313 kirjoitti:Tähän jää muuten koukkuun.... perhe-elämä kärsii
Mikä perhe-elämä 8O? Mies istuu olkkarissa ja tuijottaa telkkua ja minä työhuoneessa päätteellä.. auta armias jos tässä olisi vielä lapsia, kuka niille ruuan tekisi? :mrgreen:
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Mikähän muuten oli sivun viimeisimmän plekon lajimääritys? (siis se vipa kuva :mrgreen: )
tuula313
Starting Member
Starting Member

Ei harmainta aavistusta :roll: Puukoruplekona on myyty, mutta tuskin se on oikea nimi. Katselin tuota Plecoltia luetteloa ja siellä noita raidallisia on aika useita, joten en uskalla edes arvata.

Jos joku tietää, niin jakakoon tietonsa. Nätti meidän Osku on ainakin!

Tässä pari parempaa kuvaa

Kuva

Kuva
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Ettei vaan olisi juovapuupleko näyttää ainakin samalta kuin nämä skaren yksilöt. :) http://www.uta.fi/~sk63895/akvaario/juovapuupleko.html
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
tuula313
Starting Member
Starting Member

No samanlaiset kaverit ne siellä möllötti :D
Nyt tollokin tietää ketä sen akvaariossa asustelee.

Toi partis oli kyllä paha moka [:I] pitäisihän nuo tunnistaa, mutta kun ei leikkaa niin ei leikkaa.... luulin saaneeni jotain eksoottisempaa. Kaveri jolta nuo sain ei myöskään tuntenut niitä joten joukossa tyhmyys taas tiivistyi.

Hyvinhän tuolta löytyi tietoa monnisten kudustakin, kun jaksoi hakea. Verkkokalvot punoittaa, kun olen lukenut kaikki aihetta sivuavat jutut. Mutta nyt on suunnitelma! Pikkupurkki kypsymään ja seuraavalla kerralla munat talteen niin saadaan kunnollisen kokoinen parvi albiinomonnisia, jää akvaariokauppiaat nuolemaan näppejä HAH [;)]
lp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lp »

Hei!
Mulla on hyvin samannäköinen kala kuin Osku ja myytiin mulle raitakoruplekona. Mikähän sitten lienee? 8O
Lotta
fandorin
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fandorin »

Mulla on hyvin samannäköinen kala kuin Osku ja myytiin mulle raitakoruplekona. Mikähän sitten lienee?
Jep. Minulla on myös kuvan kaltainen pleko joka minulle myytiin "joku korupleko (peckoltia sp.)" -nimellä. Mutta minä kyllä yhdyn pleko_kasikasin mielipiteeseen, kyllä kyseessä on juovapuupleko (panaque maccus). Jos sinulla tuollainen on kuin noissa kuvissa niin Raitakorupleko (peckoltia vittata, L15) se ei kyllä taida olla. Ulkonäkökin on aika eri. Niin pää, kalan väri, kuin raitojen paksuuskin eroaa. Juovapuu jäänee myös hieman pienemmäksi.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Puuplekoja on myyty paljon koruplekoina, ne jopa kuuluivat ennen koruplekot sukuun, mutta saivat jälkeenpäin kourumaisten hampaidensa mukaan oman suvun puuplekot. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
lp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lp »

Eipä oo pleko sit enää raitis, tuli juova tilalle! :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”