Kiekon kasvikset

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Markku
Junior Member
Junior Member

Kiekon kasvikset

Viesti Kirjoittaja Markku »

Hei
Lueskelin että kiekoille maistuisi Intian vesitähdikin nuoret lehdet onko kellään kokemuksia? itse olen huomannut pikkulimaskan ja kellussammaleen maistuneen puolivahingossa villi kiekoilleni muun syönin yhteydessä vangeudessa syntyneillä en ole kasvissyötiä huomannut.

T Markku
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja pehis »

Itse olen huomannut ihan saman asian ja mulla on kotimaassa kasvatettuja kiekkoja.

Tosin enimmäkseen tuota mulla on tehneet sairaat kiekot, jotka eivät muuta ruokaa suostu syömään...

Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

quote:
quote:
Hei
Lueskelin että kiekoille maistuisi Intian vesitähdikin nuoret lehdet onko kellään kokemuksia? itse olen huomannut pikkulimaskan ja kellussammaleen maistuneen puolivahingossa villi kiekoilleni muun syönin yhteydessä vangeudessa syntyneillä en ole kasvissyötiä huomannut.

T Markku

Villit kiekkokalat akvaarioon kodiututtuaan syövät hirveällä ruokahalulla 3-6 kuukautta kunnes huomaavat että ruokaa tulee yllinkyllin. Tämä tietenkin vaatii ensin että kalat ovat kunnossa ja suhteellisen loisettomia.

Luonnossa ruuansaanti on välillä niukkaakin ja on tutkittu kuivakauden aikana kiekkokalojen vatsalaukkuja mitä sieltä löytyy. Usein ei yhtään mitään joskus kuolutta pohjainesta joesta = pohjaan mädänneitä lehtiä ja kasveja eli kiekkokala syö luonnossa mitä saa.

-------------------------
I know you don't have any idea what I'm talking about. It's okay. You will.
Katja
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Katja »

Etenkin yksi kiekoistani on mieltynyt intianvesitähdikin lehtiin. Sille kelpaavat vain irronneet ja pinnalla kelluvat lehdet. Kirjoitin samasta havainnosta aikaisemmin otsikolla: Kiekon paastoaminen.
Kiekot syövät mielellään myös pinnalla kelluvaa limaskaa. On huvittavan näköistä kun ne napsivat pinta kasveja. Ne seisovat kuin palettitanssijat pyrstöllään ja hamuavat suulla pintaa. Varsinkin yksi isoista kiekoista jonka olen ristinyt Dumboksi on suloisen/ huvittavan näköinen harrastaessaan "vesibalettia"
Tästä syystä olen lisännyt kiekkoruokamössöihin enemmän kasviksiksia kuten kesäkurpitsaa, hernettä palkoineen, hieman valkosipulia (kuulemma tehoaa kidusloisiin)ja pinaattia (nämä kaikki omalta kasvimaalta joten ovat taatusti luomua)plus spiruliinaa ja kaurapuuroa.
Lisäämällä näitä kiekkojen perusruokaan olen tehnyt neljää erillaista versiota joita annan eri päivinä. Olisihan se itsekkin tylsää syödä joka päivä samaa ruokaa
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Ehkä kiekkokalasi onkin "vegaani" vai mikä onkaan kasvisyöjälle oikea nimitys...

Tuon valkosipulin on todettu ennaltaehkäisevän sisäloisia (capilaria) enemmänkin kuin kidusloisia.

Valkosipulia tulee ruokamössöön 1% eli 1g/kilo naudansydäntä.
Haluaisin varoittaa että myös akvaarion vesi alkaa tuoksua valkosipulilta. Hajulta huoneessa vältyy itsekkin valkosipulia syömällä mutta vieraat...

-------------------------
I know you don't have any idea what I'm talking about. It's okay. You will.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”