Silikonien vaihto
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Viesti:
Silikonien vaihto
Juup eli täältä löysin ohjeita silikonien vaihtoon, mutta muutama kysymys vielä. Ekaksi poistin vanhat ja nyt laitoin uudet. Voiko uuden silikoonisauman päälle laittaa vielä toisen? Onko siitä mitään iloa ja pysyykö se?
Akvassa on nimittäin yhdessä nurkassa lasissa pore ja en sitä ennen ollut huomannut kunnes nyt. Tosin edellinen omistaja oli siihen kulmaan lisännyt kevyesti jumalattoman knöölin silikoonia.. Voinkos minäkin laittaa siihen nurkkaan uudemman kierroksen? Allas ei ole vuotanut minulla koskaa ja vaihdoin nyt koska ollut hetken kuivillaan ja näyttivät huonoilta.
Pore on aivan siellä saumassa, noin puolimilliä lasin reunasta, mutta pituutta löytyy jonnin verran, ehkä 10 cm. Ilmeisesti saanut kolhun siihen.
Akvassa on nimittäin yhdessä nurkassa lasissa pore ja en sitä ennen ollut huomannut kunnes nyt. Tosin edellinen omistaja oli siihen kulmaan lisännyt kevyesti jumalattoman knöölin silikoonia.. Voinkos minäkin laittaa siihen nurkkaan uudemman kierroksen? Allas ei ole vuotanut minulla koskaa ja vaihdoin nyt koska ollut hetken kuivillaan ja näyttivät huonoilta.
Pore on aivan siellä saumassa, noin puolimilliä lasin reunasta, mutta pituutta löytyy jonnin verran, ehkä 10 cm. Ilmeisesti saanut kolhun siihen.
-
- Junior Member
- Viesti:
Jännä kommentti "asiantuntijalta". Voihan noin ollakin, mutta yleisohje on, että saumat pitäisi saada kerralla kuntoon. Ainakaan vanhan silikonisauman päälle ei saa pitävää uutta kerrosta. Kun olen muutamaakin vanhaa akvaariota kunnostanut niin surkein silikonien kunto (ja tiiviys) on ollut juuri niissä, joissa on jätetty vanhat saumat alle ja tehty vain uusi päälle. "Korjaus" lähtee yleensä käsin vetämällä irti, mutta siihen alla olleeseen tarvitaan edelleen pari teräasetta...
Yksi muistettava asia on sekin, että keittiössä tehtävät tiivistykset saniteettisilikoneilla ovat ihan eri asia kuin akvaarion silikonien laitto. Saniteettisilikonien tarttuvuus voi olla erilainen kuin akvaariosilikonien ja ennenkaikkea keittökäytössä saumat eivät yleensä ole paineen alla kuten akvaariossa.
Ellei se kupla ole mikään kamalan paha, minä antaisin olla ja ottaisin akvaarion vain käyttöön. Silikonikerroksen ei tarvitse olla kovinkaan paksu, jotta se kestää ja pitää erittäin hyvin.
Yksi muistettava asia on sekin, että keittiössä tehtävät tiivistykset saniteettisilikoneilla ovat ihan eri asia kuin akvaarion silikonien laitto. Saniteettisilikonien tarttuvuus voi olla erilainen kuin akvaariosilikonien ja ennenkaikkea keittökäytössä saumat eivät yleensä ole paineen alla kuten akvaariossa.
Ellei se kupla ole mikään kamalan paha, minä antaisin olla ja ottaisin akvaarion vain käyttöön. Silikonikerroksen ei tarvitse olla kovinkaan paksu, jotta se kestää ja pitää erittäin hyvin.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Silikonien uusimisesta on sivuillani ohjeita:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/uusiminen.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Junior Member
- Viesti:
Juu niiden ohjeiden mukaan uusinkin, kiitoksia vaan, mutta!jarvij kirjoitti:Silikonien uusimisesta on sivuillani ohjeita:
Siis kyseessä on pore yhdessä nurkassa ja siihen haluaisin tuplakierroksen. Kaiken lisäksi tuntuu että makkara oli liian ohut, suosituksia?
Akvassa oli jo kahdet silikoonit joten poisto oli todellakin kaikkea muuta kuin mukavaa. Suosittelette kuitenkin tämän eilen tekemäni sauman poistoa ja uudelleen laittoa paksummalti??
-
- Junior Member
- Viesti:
-
- Junior Member
- Viesti:
Tämä kyseinen allas on ollut minulla käytössä reilu 3 vuotta ilman räjähtämistä..
Niin siis tuo on pystysaumassa ylhäältä alespäin.
Niin siis tuo on pystysaumassa ylhäältä alespäin.
Viimeksi muokannut annakristiina, 14:35, 09.05.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Junior Member
- Viesti:
Minust akuva näyttää siltä, että silikonisauma vaeltelee jonkin verran ja lasi sen takana on ihan siisti suorapäätyinen - vai mitä tarkoita sillä, että tuo lasi saattaa räjähtää?pleko_88 kirjoitti: Lasi saattaa "räjähtää" halki milloinvain,
Annakristiina, täytä akvaario vedellä ja seuraa, miten tekemäsi sauma toimii. Ellei parin tunnin sisällä näy mitään ylimääräistä tihkumista tms. voit ottaa purnukan käyttöön. Voit vielä kokeilla sormella allas täynnä, antaako ongelmakohta yhtään periksi. Ellei, se kestää veden kanssa.
Samu Saurama
-
- Junior Member
- Viesti:
Kiitos
Olen niin vainoharhainen noiden juttujen kanssa, mutta se tosiaan on ollut käytössä itselläni tuon poreen kanssa yli 3 vuotta ja nyt sen vasta huomasin..
Siinä oli ennen paksulti silikoonia ja siksi näyttää hieman epäsiistiltä, en millään saanut irti lasiin kiinni kuivunutta edellisen silikoonaajan töhryjä, saumat tuli kyllä raapittua täysin puhtaiksi.
Siis lasissa on aivan siisti reuna ja tuo pore on vaan aivan lasin reunassa. Se ei heilu eikä anna yhtään periksi painellessa. Sitä ei edes tunne lasin pintaa kosketeltaessa..
Tuo todella näyttää aivan kuin lasista puuttuisi jo pala, näin EI kuitenkaan ole. (Huono kuva)
Kuinka paksulti/ohuesti sitä silikoonia kuuluu laittaa, nyt vaan epäilyttää että laitoinko liian ohuesti, mutta eikös se kuitenkin kestä? Purkin kyljessä lukee, että kestää jonkin verran liikettäkin. Mut eihän nuo lasit liiku kun ylä- ja alareunassa menee kehykset.

Olen niin vainoharhainen noiden juttujen kanssa, mutta se tosiaan on ollut käytössä itselläni tuon poreen kanssa yli 3 vuotta ja nyt sen vasta huomasin..
Siinä oli ennen paksulti silikoonia ja siksi näyttää hieman epäsiistiltä, en millään saanut irti lasiin kiinni kuivunutta edellisen silikoonaajan töhryjä, saumat tuli kyllä raapittua täysin puhtaiksi.
Siis lasissa on aivan siisti reuna ja tuo pore on vaan aivan lasin reunassa. Se ei heilu eikä anna yhtään periksi painellessa. Sitä ei edes tunne lasin pintaa kosketeltaessa..

Tuo todella näyttää aivan kuin lasista puuttuisi jo pala, näin EI kuitenkaan ole. (Huono kuva)
Kuinka paksulti/ohuesti sitä silikoonia kuuluu laittaa, nyt vaan epäilyttää että laitoinko liian ohuesti, mutta eikös se kuitenkin kestä? Purkin kyljessä lukee, että kestää jonkin verran liikettäkin. Mut eihän nuo lasit liiku kun ylä- ja alareunassa menee kehykset.
-
- Junior Member
- Viesti:
No vaikka halkeama sitten.
Se on akvaarion yläreunassa pysty suunnassa toisessa pitkän sivun lasissa eli takalasissa. Eli kuvassa allas on pystyasennossa ja vasemmassa reunassa näkyy yläkehystä.
Ja kyllä se sittenkin tuntuu lasin pintaa koskiessa..
Ja pituutta sillä on 15 cm.
Meinaatteko että se oikeasti räjähtää? Minulla on siis ollut käytössä aikapommi..
Jos nyt koetäytän sen niin ei se mitään todista, voi poksahtaa rikki kun täytän sen uudelleen omalle paikalleen ja jos oikein kova poks* tulee, niin kyllä se kylppärin "reunojen" yli tulee eteiseen asti
Huomatkaa osto-ilmoitus!!
Niin joo allas on 83 litrainen, kukaan ei vielä sitä tainnut kysyä. Ja tuo pitkä sivu jossa halkeama on on 74cm.

Se on akvaarion yläreunassa pysty suunnassa toisessa pitkän sivun lasissa eli takalasissa. Eli kuvassa allas on pystyasennossa ja vasemmassa reunassa näkyy yläkehystä.
Ja kyllä se sittenkin tuntuu lasin pintaa koskiessa..
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ja pituutta sillä on 15 cm.
Meinaatteko että se oikeasti räjähtää? Minulla on siis ollut käytössä aikapommi..
Jos nyt koetäytän sen niin ei se mitään todista, voi poksahtaa rikki kun täytän sen uudelleen omalle paikalleen ja jos oikein kova poks* tulee, niin kyllä se kylppärin "reunojen" yli tulee eteiseen asti

Huomatkaa osto-ilmoitus!!

Niin joo allas on 83 litrainen, kukaan ei vielä sitä tainnut kysyä. Ja tuo pitkä sivu jossa halkeama on on 74cm.
Minkä nuorena oppii..
osaa ihan hyvin.
osaa ihan hyvin.
Juu, en minäkään ottaisi.
Aina kun vaihdat vesiä lasi ja halkeama pääsee elämään (vähemmän painetta -> enemmän painetta), siinä kitkutuksessa taatusti halkeama jatkaa etenemistään ja eräänä kauniina päivänä kastuu sukat!
Kyllä minä vaihtaisin koko lasin
T:Krisse
Aina kun vaihdat vesiä lasi ja halkeama pääsee elämään (vähemmän painetta -> enemmän painetta), siinä kitkutuksessa taatusti halkeama jatkaa etenemistään ja eräänä kauniina päivänä kastuu sukat!
Kyllä minä vaihtaisin koko lasin

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
-
- Junior Member
- Viesti:
-
- Junior Member
- Viesti: