Rohkeat tetrat
Valvoja: Moderaattorit
Rohkeat tetrat
Kalojen käyttäytymisestä saa valitettavan harvoin selkeää kuvaa akvaariokaupassa tai kirjojen välityksellä. Usein kalat ovat kaupassa suurissa parvissa eikä tällöin aratkaan lajit ole kovin ujoja. Minulla olisi haussa nyt tuollainen 10-15 kalan tetraparvi pienehköön kasviakvaarioon (75 l) ja siksi ajattelinkin kysäistä täällä kokemuksia muutamista lajeista. Koska akvaario on aika "vilkkaassa" paikassa asunnossa, kalan tulisi sietää liikettä lähellä akvaariota pakenematta heti pusikoihin, eli "rohkea" tetralaji olisi haussa. Hyviä kokemuksia minulla on seuraavista lajeista:
kardinaalitetra
punatetra
mustaneontetra
rubiinitetra
Huonoja kokemuksia minulla on punajuovatetrasta (Astyanax sp.), joka ei viihtynyt kyseisessä altaassa kovin hyvin. Aina kun akvaariota yritti lähestyä, koko parvi pakeni kasvien joukkoon. Siirsin porukan rauhallisempaan paikkaan sijoitettuun kolme kertaa suurempaan altaaseen, jolloin piilottelu selvästi väheni, melkeinpä katosi.
Nyt olisin kiinnostunut kuulemaan kommentteja ainakin seuraavista lajeista, myös muut ehdotukset otetaan huomioon:
timanttitetra
kulmatetra
kerritetra
aavetetra (musta-, puna-, ja ruusu)
kardinaalitetra
punatetra
mustaneontetra
rubiinitetra
Huonoja kokemuksia minulla on punajuovatetrasta (Astyanax sp.), joka ei viihtynyt kyseisessä altaassa kovin hyvin. Aina kun akvaariota yritti lähestyä, koko parvi pakeni kasvien joukkoon. Siirsin porukan rauhallisempaan paikkaan sijoitettuun kolme kertaa suurempaan altaaseen, jolloin piilottelu selvästi väheni, melkeinpä katosi.
Nyt olisin kiinnostunut kuulemaan kommentteja ainakin seuraavista lajeista, myös muut ehdotukset otetaan huomioon:
timanttitetra
kulmatetra
kerritetra
aavetetra (musta-, puna-, ja ruusu)
"If the desired tank seems too expensive, settle for a cheaper one" - Takashi Amano
Itellä intiaanisulat ovat todella rohkeita, vaikka olivat vain 70 litran altaassa (10 kappaletta). Nykyään asustavat vähän isommassa parvessa ja isommassa akvassa...
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Kerritetra ei pelkää mitään eikä ketään. Allas oli tosin loppuvaiheessa melkein umpeen kasvanut pöheikkö, jonne kerrit sitten säännöllisesti kutivat ja toistakymmentä poikasta jäi henkiinkin. Nykyään samassa altaassa olevat musta-aaveet ovat myös rauhallisia, mikä voi kyllä johtua pelottomista kerritetroista.
Parasta ihmisessä on koira.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Musta-aaveet
Itselläni on ollut vajaan 10 vuotta Musta-aavetetroja, uroksilla oli kaikilla omansa reviirit puskien väleissä, kantojen ja kivien rajoilla. Puollustivat reviireitään uhmakkaasti. Naaraat uivat vapaasti. Musta-aaveni eivät pelänneet muuta kuin vedenvaihtoja, jolloin kalpenivat ja painuivat pusikkkoihin pakoilemaan. Vedenvaihdon jälkeen usein alkoivat kuitenkin kutupuuhat. Muuten elivät rohkeina eviä röyhistellen, oli akvan lasin takana useampia tai yksi tuijottelija. Tuo rohkeus tietenkin riippuu ihan hoidosta ja rutiineista ja tietenkin kuinka ne ovat tottuneet katselijoihin. Akvan lähellä kannattanee touhuilla, napsutella lasia, viedä käsi vedenvaihdon yhteydessä lähelle kaloja jotta tottuvat hoitajaansa. Yksi hyvä tapa opettaa kalat "rohkeiksi" on syöttää kädestä. Esim. pakasteruokaa on helppo annostella näppien välissä.
Näinhän se on, 10-15 täysikasvuisen timanttitetran parvi 75 litraisessa akvaariossa ei ole kovin sopusuhtainen näky. Oikeastaan minulla oli sama ongelma noiden punajuovatetrojen kanssa, kasvoivat liian suuriksi eivätkä siten näyttäneet kovin hyvältä tuon kokoisessa altaassa. Olisin kuitenkin kiinnostunut kuulemaan myös tässä yhteydessä kommentteja timanttitetran luonteesta, sillä kirjallisuuden mukaan kyseessä olisi varsin arka kala. Kuitenkin esim. Stockmannin myyntiakvaariossa timantit vaikuttavat kaikkea muuta kuin säikyiltä.PaulaP kirjoitti:Älä pliis laita timanttitetroja 75-litraiseen. Ethän?
Ehkä siis kokonsa puolesta sopivampia tähän akvaarioon olisivat puna-aavetetra ja ruusuaavetetra. Olisiko kellään vielä kokemuksia näistä. Onko voimakasta reviirikäyttäytymistä, arkuutta, uivatko parvena vai hajoavatko pitkin akvaariota?
"If the desired tank seems too expensive, settle for a cheaper one" - Takashi Amano
Re: Rohkeat tetrat
Voin varmaan jatkaa tähän, kun samantapaisesta tilanteesta on kyse. Etsinnässä olisi nimittäin rohkea tetralaji 180 litraiseen. Kaverina kupari-ja kirjomonnisia sekä partis. Veden ph 7.5 paikkeilla (hanasta 8), mikä vähän rajoittaa lajimäärää. Sisustuksena paljon kantoja ja kasveja. Isommassa akvaariossa on intiaaninsulkia, ovat kauniita ja kestäviä sekä meidän veteen sopivia, mutta kiva olisi saada muitakin tetroja. Mitä suosittelisitte?
Akvaario on lastenhuoneessa, missä riittää touhua ja vilinää. Tällä hetkellä altaassa on kupari-ja kirjomonnisia sekä partis. Tarkoituksenani oli tehdä akvaariosta monnisten oma valtakunta, mutta monniset livahtavat piiloon liikettä nähdessään (paitsi kuparimonniset kutuaikaan), joten suurimmaksi osaksi näyttää siltä, että huoneessa on tyhjä akvaario
Olisi toki suotavaa, että jotain kivaa katseltavaa (kasvien lisäksi) akvaariosta löytyisi. Virtausta akvaariossa on, joten ihan tyvenen vesien asukkia sinne ei voi laittaa. Jokin oikeasti rohkea ja kiva seurailtava parvi olisi kiva akvaarioon saada! Löytyisikö ehdotuksia?
Akvaario on lastenhuoneessa, missä riittää touhua ja vilinää. Tällä hetkellä altaassa on kupari-ja kirjomonnisia sekä partis. Tarkoituksenani oli tehdä akvaariosta monnisten oma valtakunta, mutta monniset livahtavat piiloon liikettä nähdessään (paitsi kuparimonniset kutuaikaan), joten suurimmaksi osaksi näyttää siltä, että huoneessa on tyhjä akvaario

-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Yksi esimerkki kerritetrojen rohkeudesta. Mulla oli niitä joskus vuonna nakki ja muistan että kun siivoilin akvaariota niin ne ilmeisesti luuli mun käsikarvoja ruuaks. Muistan kerran kun nostin käteni altaasta ni siitä roikkui muutama kerri mukana, pitivät saalistaan kiinni kynsin hampain..
että juu, rohkeita ovat
Tämä tuskin on naispuolisille harrastajille ongelma...
että juu, rohkeita ovat

Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
En lukenut ihan kaikkia viestejä mitä tässä ketjussa on, mutta heitän tänne nyt oman mielipiteeni timanttitetroista
en ole mikään ekspertti niiden kanssa, vaan minulle eksyi eräänä kauniina päivänä kaksi melko vanhaa timanttitetraa eläinkaupasta, kun pyörivät muidenkin sekalaisten "ylijäämä" kalojen kanssa samassa altaassa.
Joutuivat minulla kovin pieneen altaasen, 54l. Tiesin että se ei alkuunkaan riitä, varsinkaan jos ostaisi niitä lisää, mutta uusia tulokkaita ei ollut tiedossa hetkeen. Kuitenkin; alkupäivät olivat melko arkoja ja katselivat sinineonparvea ihmeissään. Ei mennyt kuin muutama päivä ja niin ne rohkeasti uiskentelivat sinineonien kanssa ja turvasivat näiden selustaa
kovin hyvä kuntoisilta näyttivät koko minulla olo ajan ja niistä tuli mun pikku mussukoita :> eivät siis olleet yhtään arkoja !!
Nyt kun olen siirtymässä merivesipuolelle, annoin timantit ystäväni 240l altaaseen. Siellä on ennestään esim. Sitruuna- ja neontetroja ja hyvin ovat sopeutuneet, nauttivat tilasta !
eli mun mielestä mukavia ja nättejä kaloja ovat seura-akvaan. Tuovat *blingiä elämään ;D

Joutuivat minulla kovin pieneen altaasen, 54l. Tiesin että se ei alkuunkaan riitä, varsinkaan jos ostaisi niitä lisää, mutta uusia tulokkaita ei ollut tiedossa hetkeen. Kuitenkin; alkupäivät olivat melko arkoja ja katselivat sinineonparvea ihmeissään. Ei mennyt kuin muutama päivä ja niin ne rohkeasti uiskentelivat sinineonien kanssa ja turvasivat näiden selustaa

Nyt kun olen siirtymässä merivesipuolelle, annoin timantit ystäväni 240l altaaseen. Siellä on ennestään esim. Sitruuna- ja neontetroja ja hyvin ovat sopeutuneet, nauttivat tilasta !

104l vettä
1 taistokoiras
1 taistonaaras
37 taistopoikasta
5 ottoa
1 taistokoiras
1 taistonaaras
37 taistopoikasta
5 ottoa
Harmi kun timantti-tai kerritetra eivät kumpikaan ph:n osalta käy meille. Altaan koko siis 180l ja ph hanasta 8 pintaan, laskee akvaariossa noin 7.5. Kaverina monnisia ja partis. Tuntuu, että meidän vaihtoehdot taitaisivat olla mustatetra tai punatetra (jos niitä meillä siis jo toisessa akvassa olevia inkkareita ei lasketa).
Täytynee vilkuilla vielä muitakin kuin tetroja, jos joku rohkea laji tuohon löytyisi. Vinkkejä saa laittaa!

Täytynee vilkuilla vielä muitakin kuin tetroja, jos joku rohkea laji tuohon löytyisi. Vinkkejä saa laittaa!
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Aika monet tetrat taitaa juu valitettavasti olla happamanpuoleisia 
Miten olisi joku pieni sateenkaarikala? Olikohan se nyt neonsateenkaarikala, joka jäi aika pieneksi. Ne on ainakin rohkeita ja vilkkaita. Tai sitten sädekala, sekin taisi pitää emäksisestä vedestä.. tai painijakaloja pinnalle...

Miten olisi joku pieni sateenkaarikala? Olikohan se nyt neonsateenkaarikala, joka jäi aika pieneksi. Ne on ainakin rohkeita ja vilkkaita. Tai sitten sädekala, sekin taisi pitää emäksisestä vedestä.. tai painijakaloja pinnalle...
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/