Avainkirjoahven + keisaritetra + muut?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Susamka
Member
Member

Avainkirjoahven + keisaritetra + muut?

Viesti Kirjoittaja Susamka »

Minulla on 200 litrainen allas, jossa tällä hetkellä kalastona:

- avainkirjoahvenpari (harjoittelee kutua)
- 11 albiinoa kuparimonnista
- 1 albiino partamonnikoiras (odottelee morsmaikkua)

Karanteenissa akvaarioon pääsyä odottaa:
- 7 keisaritetraa (6 koirasta, 1 naaras)

Albiinot monniset joutuvat varmaan lähtemään, jos avaimet ryhtyvät tosissaan kutemaan. Nyt jo jahtaavat monnisia pois toisesta päädystä.
Keisaritetrat tulivat minulle vaihdossa ja tarkoitus olisi hankkia naaraita lisää. Tarvittaessa voin jakaa keisaritetrakoiraita naaraineen toiseen altaaseen.

Montako keisaritetranaarasta olisi hyvä ottaa? Montako keisaritetraa mahtuisi yhteensä? Mahtuisiko vielä jokin tetraparvi, jos monniset lähtevät? Jotain värikästä pientä tetraa, koska avokkini mielestä minulla on vaan harmaita kaloja 8O

Entä jos en laita kuin avaimet, keisarit ja partikset, niin montako keisaria olisi sopiva (koiraita + naaraita)?
"Eikö sen huulet kulu?", ystäväni tokaisi katsoessaan etulasia 'imppaavaa' plekoa
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Avainkirjoahven + keisaritetra + muut?

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Xendy kirjoitti:Entä jos en laita kuin avaimet, keisarit ja partikset, niin montako keisaria olisi sopiva (koiraita + naaraita)?
Suosittelen tätä kombinaatiota, sillä jos monniset ovat nyt jo avaimien tulilinjalla, niin "tositoimien" alkaessa stressiä saattaa alkaa pukata vähän liiaksi.

Keisareita menisi avainparin ja kahden partiksen seuraksi tuohon pyttyyn vaikkapa 12-15 kpl - kasvavat mukavan muhkeiksi eikä väriäkään näistä puutu, varsinkin koiraat ovat sangen näyttäviä kutupuvuissaan. Akkoja kannattaa olla ainakin tuplasti, mieluiten enemmänkin (esim. 15 keisaria, joista 10 kpl saisi olla ladyja).

Jos sitä väriä olisi kuitenkin tankkiin saatava, niin sitten vähemmän keisareita ja uudeksi fisuksi esimerkiksi herkullisen punaisia kirsikkabarbeja (voivat innostua keisareiden evistä, mutta aika epätodennäköistä) tai keltaisia sitruunatetroja tai vaikkapa salmiakkikuvioisia kiilakylkiä.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Susamka
Member
Member

Taidanpa laittaa monniset heti myyntiin :cry: ihania kaloja ne ovat.

Avokkini ei ole nähnyt vielä keisareita täydessä loistossaan, koska ne ovat pienessä harmaassa karanteeniakvassa vielä. Luulen että hänkin oivaltaa keisareiden kauneuden kunhan hankin niitä lisää ja saan isoon akvaan.

Keisariukkoja on siis jo se kuusi kpl ja vain yksi keisarinna, joten hankin keisarinnoja siis kahdeksan lisää niin sitten yhteensä 15. Tosin jakauma on sitten kuusi ukkoa ja yhdeksän akkaa.

Pidän selkeästä akvaariosta ja katselkoon avokki neontetrojaan kun väriä kaipaa lisää [;)]

Kirsikkabarbi on värikäs kala, josta pidänkin, mutta haluan pitää Etelä-Amerikka teeman tuossa altaassa.
"Eikö sen huulet kulu?", ystäväni tokaisi katsoessaan etulasia 'imppaavaa' plekoa
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Xendy kirjoitti:Keisariukkoja on siis jo se kuusi kpl ja vain yksi keisarinna, joten hankin keisarinnoja siis kahdeksan lisää niin sitten yhteensä 15. Tosin jakauma on sitten kuusi ukkoa ja yhdeksän akkaa.
Kuulostaa ihan hyvältä. Jos nahina käy turhan mahtailevaksi, niin pari ukkoa "mäkeen" ja naikkosia tilalle.
Xendy kirjoitti:Pidän selkeästä akvaariosta ja katselkoon avokki neontetrojaan kun väriä kaipaa lisää [;)]
Oikea asenne! :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
hermanni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Tuli tässä mieleen että kun itse yritin vaan akkakeisareita mennä ostamaan paikallisesta liikkeestä, eivät myyneet pelkkiä akkoja. Sen takia että niitä myydään pareittain ja vain TOSIHARRASTAJAT ostavat niitä. Jouduinkin siis ostamaan yhden uroksen vaikka niitä olikin jo "liikaa" että sain niitä naaraita.
Kyllä vähän ärsytti, en ilmeisesti näytä "tosiharrastajalta" vaikkakin yritin selittää että uroksia on jo liikaa.
No onneksi kuitenkin kalat näyttävät tulevan toimeen ihan ok.
Onnea naaraiden metsästykseen. [;)]
Susamka
Member
Member

Olen jo paikallisessa vakiakvakaupassani puhunut keisareideni vääristyneestä sukupuolijakaumasta. Siellä ei ollut tällä hetkellä keisaritetroja kun niiden tilalle oli tullut kerritetroja [}:)]
Kauppias lupasi koittaa hankkia minulle keisaritytteleitä tarvitsemani määrän. Tukussa mistä heille kalaa tulee oli siis keisarit loppu, mutta hän sanoi kyselevänsä muualtakin.

Kyllä hekin sanoivat, että keisareita ostaa vaan tosi harrastajat ja välillä keisarit ovat myynnissä useita kuukausia, kun taas esim neontetroja myydään joka päivä.

Eräässä kaupassa täällä oli keisaritetroja ja olisin sieltä pelkkiä naaraita saanut, mutta he kun eivät osanneet katsoa sukupuolia kun tetrat olivat niin pieniä ettei koirailla olleet pyrstöt vielä kasvaneet. Vakipaikassani minulle kyllä kerrottiin että pikkukeisareiden sukupuolet eroittaa selvästi silmien väristä. Asiantuntemuksissa on siis eroja! Ja tuo missä eivät tienneet on tukkukauppaakin harrastava yritys!
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Vakipaikassani minulle kyllä kerrottiin että pikkukeisareiden sukupuolet eroittaa selvästi silmien väristä.
Näin minäkin sen olen ymmärtänyt. Akoilla vihreät ja ukoilla siniset.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”