Lehtikalapariskunta tappelee liikaakin!

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ed
Starting Member
Starting Member

Lehtikalapariskunta tappelee liikaakin!

Viesti Kirjoittaja ed »

Nyt on perheväkivalta muutunut ukon ja akan kanssa pahaksi! Akkalehtis yhtenä päivänä palotti ukon yläevän (mikä lie onkaan) kahteen osaan! Mitä tehdä kun yleensä tälläistä ei ole sattunut, mutta nyt! Auts!
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Aika outoa että vaihteeksi näin päin. Yleensä koiras jahtaa ja runtelee naarasta. Onko naaras suurempi kuin koiras? :? Minkäs kokoinen tuo allas on? Yleensä pienissä (alle 200 litraa) altaissa on hyvin tyypillistä että erimielisyyksiä tulee ja pariskunta tappelee.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
ed
Starting Member
Starting Member

....

Viesti Kirjoittaja ed »

Juu allas on 175 litranen, mutta harkinnassa on suurempi, ja naaras on suurempi kuin koiras, ja kun kutuakin on tullut monta kertaa mutta aina on epäonnistunut... Outoa? :?
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Ettei sitten molemmat olis naaraita, vai oletko nähnyt kun koiras hedelmöittää mätimunat?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ed
Starting Member
Starting Member

...

Viesti Kirjoittaja ed »

Juu toinen on ihan naaras ja toinen uros.. :mrgreen: Olen siis ihan nähny ku koiras on hedelmöittänyt munat.
Hyvis77
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hyvis77 »

Minulla on vähän samankaltainen ongelma. Lehtikalapariskunta 200L akvaariossa. Nämä tulevat kyllä hyvin keskenään toimeen, mutta kutu syödään aina ensimmäisenä iltana pois. Ei auta vaikka jättää yövalon päälle. Muut kalat 6 Kuparimonnista, 2 partista ja n.10 miljoonakala urosta. Aluksi akvaariossa oli tosin 4 lehtikalanaarasta, mutta kun ukko löysi mieleisensä saivat muut lähteä.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

Minulla lehtikalapariskunta tappeli tässä viime talvena 325 litraisessa niin pahasti, että koiras oli pakko myydä pois. Altaassa oli lisäksi vain pohjakaloja sekä sitruunatetraparvi.

Eli lehtisten perheongelmat eivät aina ratkea akvaarion suuremmalla koollakaan... jos "avioero" tulee, niin tappelua seuraa vääjäämättä :)
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Tyypillistä näissä tappelutapauksissa on se, että altaassa ei ole muita lehtikaloja kuin vain tämä yksi pariskunta. Lehtarit tulevat helposti mökkihöperöiksi ja kumppanin naama alkaa ärsyttää jompaa kumpaa pariskunnan osapuolta. Kaksi tai useampi pariskunta samassa akvaariossa (mikäli tila sallii) tasoittaa tappeluja ja luo "me-henkeä" pariskunnan kesken.
Hyde79
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hyde79 »

Onko joku saanut siis lehtikalat kutemaan 200litrasessa?

Minä sain tupenrapinat ja satikutia eläinkaupassa,kun kerroin,että 200litrasessani on kaksi lehtikalaa 8O
(olin siltä tädiltä kysymässä,että pitäisikö niitä ottaa lisää,että saisivat valita kutuparinsa itse,vai annanko olla näin)

Se myyjä huusi mulle,että ei ne noin pienessä ikinä pääse kutemaan,että kitukasvuisiksi jäävät raukat... :cry: Enkä kuulemma enää voi vaan asialle mitään.

Järkytyin. Onko siis näin?
Kidutanko nyt lehtikala-vauvojani,jos ovat tuossa altaassa jokusen aikaa kunnes hankin isomman?

Missä vaiheessa ne alkavat riitelemään jos alkavat? Siis minkä kokoisina alkavat kutuhommiin 8-)
Perhe on kaikista suurin voima.
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Hyde79 kirjoitti:Onko joku saanut siis lehtikalat kutemaan 200litrasessa?
Omani kutivat pari viikkoa sitten 128-litraisessa, että varmaan tuo 200-litrainen riittää...

Ja tiedän kyllä (nykyään...) että se on liian pieni lehtikaloille ja tässä kuussa on tulossa yli puoli metriä korkea 200-litrainen niille. Ihme jos tuo uusi ei riitä, koska jopa tuossa pienessä on isoin lehtis kasvanut noin 13 senttiin ja korkeutta on vähän enemmän, evineen.
Hyde79
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hyde79 »

Kiitos!

Tuo piristi,pelasti ja helpotti suunnattomasti oloani :mrgreen:

Jatkan nyt tähän sitten vaikka,että kannattaako mun ottaa tuohon lisää noita lehtiksiä?
Vai kokeilla vain noilla kahdella,että sattuisiko pari kohdalleen?

Hyvin ne ainakin vielä toimeen tulevat yhdessä ja ovat jo parin viikonkin aikana kasvaneet mukavasti...
Perhe on kaikista suurin voima.
Mie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mie »

Meidän täyty antaa meidän lehtikalat pois, koska ne tappeli niin paljon, ne oli ikävä kyllä varmaankin samaa sukupuolta.
Hassua että se toinen oli aina se jota jahdattiin ja sitten eläinkaupassa pienetKIN lehtikalat näykki sitä niin paljon, että se piti siirtää yksin eri akvaarioon. :|
Diudau
marsku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja marsku »

Nostetaanpa hieman viestiä. Itselläni sama ongelma lehtikalapariskunnan kesken. Akvaario on 250 litrainen. Ovat nyt vuoden vanhoja ja kuteneet varmaan kymmeniä kertoja, melkein joka viikko n. neljän kuukauden iästä eteenpäin. Alussa kaikki näytti hyvältä, mutta tämän vuoden puolella lehtareiden keskinäiset tappelut ovat jatkuvasti pahentuneet. Ensimmäisillä tappelukerroilla oli vain pientä näykkimistä, joka loppui kun kutu oli kadonnut (syöty). Välillä tappelu oli jo pahempaa, mutta se loppui kun poistin kudun akvaariosta. Tänään tappelu oli niin pahaa, että oletettu koiras (kyhmyotsa, suurempi) ajoi naarasta takaa ympäri allasta ja hyökkäili sen päälle ja näykki. Välillä koiras syljeksi suustaan naaraan suomuja. Naaras haukkoi henkeään vimmatusti ja yritti paeta. Yritin erottaa niitä toisistaan, poistin kudun, mutta tappelu ei loppunut vaan jatkui samanlaisena.

Olen alkanut epäilemään, ovatko lehtikalani samaa sukupuolta eli naaraita. Nimittäin kalojen kutupuuhat ovat aina loppuneet munien homehtumiseen eli ilmeisesti ne eivät ole hedelmöittyneet. Mielestäni ulkoiset tuntomerkit (kyhmyotsa, koko, sukupuolielimet) viittaisivat koiraaseen ja naaraaseen, mutta en ole enää varma. Tänään naaraan kuolema ei ollut kaukana. Olen miettinyt, josko luopuisin pariskunnasta kun mitkään rauhoittelukeinot eivät tunnu auttavan ja tappelut pahenevat kerta kerralta.

Mitä voin tehdä?
marsku
Starting Member
Starting Member

Ahdistelu jatkuu jo kolmatta päivää, nyt olen päätökseni tehnyt, lehtikalat saavat lähteä. Ikävä niitä tulee , kun olivat miule niin rakkaita. :cry: Toivon vaan, että saisivat uudet kumppanit ja kodit.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Valitettavasti nuo kirjoahvenet ovat arvaamattomia.
Sukupuolien erotuksesta; Kuikkaappa sinne lehtikalan alapuolelle, kun ovat kututouhuissa, koiraalta puikahtaa esiin sellainen teräväpäinen pieni "vehje" ja naaraalla on paksumpi munanasetin.
marsku
Starting Member
Starting Member

Kiitos kommentista, ettei vika ole kokonaan minun. Joo, se on kyllä huomioitu ja ''koiraalla'' on ohut tötterö ja naaralla leveä, putkimainen uloke. Eli ilmeisesti ne ovat oletettua sukupuolta. Tässä on vain alkanut epäilyttämään kaikki, kun on mennyt noiden elämä tuollaiseksi :|
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”