Pitkävartisia kumihanskoja?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Nuuskamuikkuska
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 13:36, 08.12.2003
Paikkakunta: Tampere

Pitkävartisia kumihanskoja?

Viesti Kirjoittaja Nuuskamuikkuska »

Hei,

kertokaapas, kuinka te suojaatte kätenne kun pöyhitte akvaarion pohjaa tai siivoatte kasveja? Jotenkin ei tunnu kivalta altistaa käsiä akvaarion bakteereille, varsinkaan jos sattuu olemaan naarmuja käsissä (tai jos on raskaana, kuten minä nyt).

Kasvipihtejä on olemassa muttei ole tullut hankittua. Kumihanskoja käyttäisin, mutta eihän niissä pituus riitä. Onko joku löytänyt sellaisia kumihanskoja joissa vartta riittäisi reilusti kyynärpään yli?

kyselee Nuuskamuikkuska
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kysele apteekeista keinosiementäjän hansikkaita. Ne ulottuvat olkapäihin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
dth
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 21:49, 17.06.2002
Paikkakunta: Helsinki/HAS

Viesti Kirjoittaja dth »

En suojaa millään. En usko että akvaarion vesi on myrkyllistä raskaana oleville (tai olemattomille) edes nieltynä (nimim. hengissä ollaan, vaikka mitä akvap*skaa on tullut nieltyä).
Jos se akvaarion vesi olisi kovinkin myrkyllistä, niin tuskin ne kalatkaan sielä eläisivät. :)
Että rohkeasti vaan käsi veteen. Tosin jos itselläsi on pahoja haavoja (märkiviä tms) niin älä käytä sitä kättä. 8-)
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kyllä on syytä varoa! Akvaariosta saatavat infektiot eivät liene kovin yleisiä (en tiedä, miten tutkittuja), mutta sairastumistapauksia tunnetaan ainakin Nocardian ja Mykobakteerien aiheuttamina.
Lähde:
Birgit und Heinz Mehlhorn, G. Schmal: Gesundheit für Zierfische, Springer Verlag, 1992, s. 27-29

Akvaariossa on runsaasti bakteereita, jotka saattavat aiheuttaa paikallisia tulehduksia ihon naarmuissa ja pikkuhaavoissa. On siis varmenpaa varoa kuin katua!

Lisäksi monet akvaariosta aiheutuvat allergiset reaktiot ovat hansikkaiden käytöllä vältettävissä.
Viimeksi muokannut jarvij, 12:51, 14.04.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
dth
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 21:49, 17.06.2002
Paikkakunta: Helsinki/HAS

Viesti Kirjoittaja dth »

Terveen ihon läpi tuskin kummoinen bakteeri menee??
Muutenhan sitä ei saisikaan kuin varoa. Tottahan toki aina löytyy joku tapaus mistä joltain on varmaan käsikin amputoitu (*kärj kärj*) mutta empä nyt maalaisi piruja seinille.
(kai muuten merivesiallas saattaa olla jokseenkin eri asia, mutta siitä en nyt sen enempää kommentoi, kun ei ole kokemusta)
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Päätän keskustelun osaltani ja viittaan esittämääni kirjalliseen lähteeseen.
Lisäksi akvaarioperäisista oireista ihmisiin löytyy googlellakin lisää tietoa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Maailmalta löytyy varmasti vaikka kuinka hirveitä tapauksia, ihmisiä kuoleekin joka päivä yhdestä jos toisestakin syystä. Ehkä joku vaikka johonkin akvaarioperäiseen tautiinkin. Kun kuitenkin ottaa huomioon kuinka moni ihminen käsiään vedessä liottaa, tuskin riski on kovin suuri.

Vähän samasta kai tässä on kyse kuin siinä, että grillituotteita ei pitäisi syödä, liika (lisää tähän haluamasi pahe) on kuolemaksi jne. Hyvin monissa asioissa on riskinsä, mutta jossain kohtaa on aina riskin ja sen välttämisen "kustannusten" (raha, vaiva, aika jne) suhteen optimitila. Todennäköisesti esim. koiran, linnun, kissan tms. kotieläimen pitoonkin liittyy tautiriskejä, enpä ihmettelisi vaikka olisivat suurempia kuin kalojen pitoon liittyvät mutta harva niitäkään katsoo esteeksi eläimen hankinnalle.

Minä olen allerginen ja iho on kuiva, helposti tulehtuva ja kaikkea ikävää. Käytän pitkiä hanskoja (apteekista nimellä rektaalihanska...) kun enemmän tongin altaassa, mutta tulee ne kädet työnnettyä toisinaan veteen ilmankin. Sitten taas rasvataan jollain vahvalla kortisoni- ja desinfiointivoiteella kun alkaa "kuplia". Silti olen enemmän huolissani siitä että joskus erehdyksessä työnnän käteni rasvaisina altaaseen ja tapan kalat kuin siitä mitä minä sieltä altaasta saan.

Niih, töihin aamuisin varmaan pääsisi turvallisemmin ajamalla kuuttakymppiä kuin kahdeksaakymppiä. Tai käyttämällä muita kulkuneuvoja kuin omaa autoa. Mutta mutta...

Mika
kalaneiti
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 04:06, 24.10.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Siitä ei ole kuin pari hassua kuukautta kun olin itse vielä raskaana, ja altaita mulla on kuitenkin ollut melkeen 13 vuotta. Aina olen käsiäni siellä liottanut, ja aina olen myös käteni senjälkeen pessyt.

Eli varmasti se mitä pelkäät on että sikiölle aiheutuisi jonkinlaista vaaraa tästä käsien liottamisesta. Erittäin epätodennäköistä sanoi oma lääkärini kun sitä kyselin aikanaan. Voithan halutessasi pyyhkiä kädet desinfiointi aineeseen kostutetulla pumpulilla lopetettuasi ja huuhdeltuasi kädet - näin minä teen käsiteltyäni liskoja, jotka saattavat kantaa salmonellaa.

Että näin..
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Korva »

Itellä välillä kutiia kädet :| , jos kunnolla lutraan altaissani... :mrgreen:
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kyllä muuten kutiaa välillä, jos on kissanjälkiä tai muuta käsivarsissa. Silti on harvassa sellaiset päivät etteivät hihat kastu. :)

Täytyy lisätä, että taitaakin olla nuo surviaiset, mitkä eilen kutittivat käsivarsiakin, kun huomaamatta niitä hankasin ja lopuksi jo raavin... nytkin ovat syyhyää taas vimmatusti sormia, kun survareihin koskin. Äää!
Nuuskamuikkuska
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 13:36, 08.12.2003
Paikkakunta: Tampere

Kiitos vastauksista...

Viesti Kirjoittaja Nuuskamuikkuska »

Enpä nyt kovasti huolissani ole bakteereista ollut, vaan paljain käsin olen tähän asti lutrannut. Välillä on iho punoittanut, ja huolellisesti olen jälkeenpäin käteni pessyt. Mutta kumihanskoja olisin halunnut käyttää jos olisin vaan löytänyt.

Kiitos siis apteekkivinkeistä! Lähiapteekista pitkiä hanskoja tosin ei löytynyt (eikä ole soittoa kuulunut vaikka lupasi tukusta tarkistaa). Pitäneeköhän painella jonnekin maalaisapteekkiin :D
Tiinanen
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 19:37, 23.10.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kiitos vastauksista...

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

Nuuskamuikkuska kirjoitti:Lähiapteekista pitkiä hanskoja tosin ei löytynyt (eikä ole soittoa kuulunut vaikka lupasi tukusta tarkistaa). Pitäneeköhän painella jonnekin maalaisapteekkiin :D
Ainakin Savonlinnan Yliopiston apteekista saa keinosiementäjän hanskoja:

50 kpl (ei 50 paria) maksaa 13 euroa. Ovat keltaisia ja valmistettu PE-muovista. Pituutta 85 cm; hanska yltää käytännössä kainaloon.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
minttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 10:44, 13.04.2002
Paikkakunta: merivesinanoisti
Viesti:

Re: Kiitos vastauksista...

Viesti Kirjoittaja minttu »

Nuuskamuikkuska kirjoitti: Kiitos siis apteekkivinkeistä! Lähiapteekista pitkiä hanskoja tosin ei löytynyt (eikä ole soittoa kuulunut vaikka lupasi tukusta tarkistaa). Pitäneeköhän painella jonnekin maalaisapteekkiin :D
Paikallisesta maataloustarvikeliikkeestä löytyy varmasti pitkiä
hanskoja.


minttu
Kun kadonneen maan valo jälleen loistetta valaa, kuusi Nukkujaa ratsastaa, kuusi Tunnusta palaa, ja korkeaksi kun kasvaa juhannuspuu, Pendragonin miekkaan Pimeä kukistuu.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Ostan myös niitä samoja eläinlääkärin käsineita apteekista. Sellaiset oranssit, pitkänvartiset, ulottuvat olkapäihin. Ennen en käyttänyt mitään käsineita ja käsivarsiin tuli pahoja ihottumia. Allerginen tosin olen ja on atooppinen iho.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Vanhahko aihe, joten ei ole ollut puhe vielä Suomen Akvaariotekniikan tarjoamista tuotteista, joita voi tilailla ympäri Suomea tai ostella jälleenmyyjäliikkeistä, jos ei omasta apteekista löydy, tai haluaa muutakin samalla. Tässä esimerkiksi keskustelua: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 91#6657891
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Itse en toistaiseksi suojaa käsiäni millään, mutta muutamana kertana kaloja lopettaessa (tubiepäily, ensi viikolla Eviraan) ja käsitellessä olen käyttänyt kumihanskoja. Melkein 14 vuotta olen tuon akvaarion kanssa lätrännyt atooppisen ihoni kanssa (onneksi ei pahasti kutise ja kuivaa). Käsien huolellinen pesu, käsien desinfiointiaine ja perusrasvaus on tällä hetkellä oma toimenpiteeni.

Itse en vielä kumihanskoista perusta, kun veikkaan, ettei tarpeeksi tyköistuvia hanskoja ole mun pienille käsille, ei tahdo edes puutarhahanskojen S; roudaushanskojen 7 on aika kiva, mutta harvemmin saatavilla... Nyt meni jo ohi aiheesta, sori.
akvaarioprojekti
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 11:25, 07.03.2007
Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

Rautakaupoista löytyy pitkävartisia (n. kainaloon asti), ei-kertakäyttöisiä hanskoja.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Miss_Molton: Jos et ei-kertakäyttöisiä hanskoja halua, niin tuolta Satekilta löytyy noitten paksumpien pitkävartisten ei-kertakäyttöisten vinyylisten lisäksi myös kertakäyttöisiä ohuempia pitkävartisia, jotka eivät tunnu niin hankalalta käsiin vaikka olisivatkin vähän isot.
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Viestit: 597
Liittynyt: 20:19, 04.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Satekilta tilasin pitkävartiset hanskat ja oli hiukan hintaa mutta myös laatua ja kasvien istuttaminenki onnistui ihan hyvin noilla hanskoilla! Kertakäyttöisiäki otin kokeiltavaksi mutta minusta hankalat käyttää kun tahtovat valua kyynärpäihin ja sieltä sitten hörppää vettä.
akvaarioprojekti
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 11:25, 07.03.2007
Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

Tuossa myös yksi verkkokauppa, jos ei paikallisista liikkeistä löydy: http://www.hanska.fi/tuote/12/32/
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kumilenkki pitämään niitä kertakäyttöhanskoja paikoillaan. :)

akvaarioprojekti: Muuten hyvä, mutta pitäisi ostaa laatikollinen kerralla. Saako tuolta ostaa yksityinenkin, vai onko vain tukkuliike firmoille?
olio 2
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 16:14, 05.06.2006
Paikkakunta: tammela

Viesti Kirjoittaja olio 2 »

Itse olen ajatellut asian niin että jos kerran järvessäkin voi käydä uimassa ilman mitään pelkoa bakteereista yms, niin kyllä kädetkin voi laittaa akvaarioon ilman ongelmia. itse pidän akvaario vettä paljon puhtaampana kuin järvi vettä. Ja kyllähän vettä uidessakin menee välillä suuhun, eikä siihen kai kukaan ole vielä kuollut.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Väittäisin kyllä aivan toisin päin, akvaario on hyvin pieni ja epävarmassa tasapainossa oleva ekosysteemi järveen verrattuna ja kalojen määrä per litra on aivan valtaisa. Lisäksi akvaariokaloilla tunnetaan tauteja jotka voivat aiheuttaa harmia ihmisille (ainakin kalatuberkuloosi).

Ei niin että itsekään välttelisin erityisesti akvaariovettä. Mutta tuo vertaus järveen tuskin pitää paikkaansa.

Mika
jafar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 22:38, 06.11.2004
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re:

Viesti Kirjoittaja jafar »

rain- kirjoitti: akvaarioprojekti: Muuten hyvä, mutta pitäisi ostaa laatikollinen kerralla. Saako tuolta ostaa yksityinenkin, vai onko vain tukkuliike firmoille?
Tilasin akvaarioprojektin mainitsemasta paikasta pitkävartisia kumihanskoja. Eli myyvät pienempiä eriä myös yksityisille. Pitkävartiset kumihanskat ovat samoja kuin Suomen Akvaariotekniikan myymät, vain reilusti halvempia.
akvaarioprojekti
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 11:25, 07.03.2007
Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Paikkakunta: Tampere

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

jafar kirjoitti:
rain- kirjoitti: akvaarioprojekti: Muuten hyvä, mutta pitäisi ostaa laatikollinen kerralla. Saako tuolta ostaa yksityinenkin, vai onko vain tukkuliike firmoille?
Tilasin akvaarioprojektin mainitsemasta paikasta pitkävartisia kumihanskoja. Eli myyvät pienempiä eriä myös yksityisille. Pitkävartiset kumihanskat ovat samoja kuin Suomen Akvaariotekniikan myymät, vain reilusti halvempia.
Pienellä viiveellä tämä minun vastaukseni ;)

No, jafar ehti ensin. Eli kyllä tuolta saa tilatuksi yksityinenkin. Osassa malleista "annoskoko" taisi olla useampi hanskapari, mutta pitkävartisia sai yksittäisinä pareina. Muutama eurohan noihin hintoihin tulee päälle toimituskuluja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”