Halpa ja hyvä hiilidioksidilevitin 100-litraiseen
Valvoja: Moderaattorit
Halpa ja hyvä hiilidioksidilevitin 100-litraiseen
Hei!
Tällä hetkellä kiljupöntön letku on kiinni 2010:n ilmanottoaukossa. Epäilen kuitenkin systeemin toimivuutta (voi olla, että hiivate on myös lakannut käymästä). Joku ilmeisesti on kokeillut samaa levityskeinoa. Miten muilla tämä konsti toimii? Olisiko kukkaruukku (sellainen pieni letkuun kiinnitettynä) parempi vaihtoehto? Vinkkejä otetaan vastaan!
-Satu
Tällä hetkellä kiljupöntön letku on kiinni 2010:n ilmanottoaukossa. Epäilen kuitenkin systeemin toimivuutta (voi olla, että hiivate on myös lakannut käymästä). Joku ilmeisesti on kokeillut samaa levityskeinoa. Miten muilla tämä konsti toimii? Olisiko kukkaruukku (sellainen pieni letkuun kiinnitettynä) parempi vaihtoehto? Vinkkejä otetaan vastaan!
-Satu
Minulla kiljupöntöstä tuleva letku on kiinnitetty sellaiseen virityspilliin
, Eheim 2233:n ulostuloon laitoin sellaisen muovitupen jollainen tulee mukana jos ostaa kukkakaupasta yksittäisen kukan. Pulikasta veistelin levemmästä päästä osan pois, saadakseni sen mahtumaa kireästi ulostuloon. Sitten kärkeen reikä ja virtausnopeus kasvaa. Sen alle laitoin ihan vaan kumpparilla kiinni kiljupöntön letkun ja voilà. Levitin on syntynyt.
Letkusta nouseva hiilidioksidi imaistaan kovaan "pistevirtaukseen" josta sen ilman mitään tarkempaa tietoa luulisi
hyvin levittyvän.
Tuosta takaisku-venttiilistä vielä varoituksen sana, Minulla on tetran kapistus, eikä ohjeissa näytetä kovin selvästi kummin päin se pitää asentaa, minä laiton sen tietysti juuri väärinpäin, sillä seurauksella, että koko pullon silikonitiivisteet olivat paukahtaa irti. Ihmettelin,että mikäs on kun ei ala kuplia tulemaan,vaikka puteli oli ollut jo pari tuntia käymässä, puristin pullon kylkeä ja hyvä ettei se jo pullistellut
Nappasin venttiilin irti ja PSSUUHH. Piti tuulettaa aikas kauan, että käyneen haju lähti. Käänsin sen toisinpäin ja nyt pelittää 
Letkusta nouseva hiilidioksidi imaistaan kovaan "pistevirtaukseen" josta sen ilman mitään tarkempaa tietoa luulisi
Tuosta takaisku-venttiilistä vielä varoituksen sana, Minulla on tetran kapistus, eikä ohjeissa näytetä kovin selvästi kummin päin se pitää asentaa, minä laiton sen tietysti juuri väärinpäin, sillä seurauksella, että koko pullon silikonitiivisteet olivat paukahtaa irti. Ihmettelin,että mikäs on kun ei ala kuplia tulemaan,vaikka puteli oli ollut jo pari tuntia käymässä, puristin pullon kylkeä ja hyvä ettei se jo pullistellut
-
pleko_88
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
levitin
paras olisi varmaan kuin jostain 10mm putkesta kieputtaisi lämmittämällä spiraalin
täytyy kokeilla joskus
Tosin isossa altaassa ilmakiven avullakin saa kuplat liukenemaan
Tosin isossa altaassa ilmakiven avullakin saa kuplat liukenemaan
Re: Halpa ja hyvä hiilidioksidilevitin 100-litraiseen
Jos sieltä tulee kuplia, niin hiiliidioksidia tulee, mutta jos ei pulpahtele, niin sitten on kyllä kiljut toimimattomina. Minulla on ollut satalitraisessa juuri samanlaisessa suodattimessa kiljupullosta letku kiinni ja kyllä sieltä riittävästi sitä hiilidioksidia veteen tuli. Senhän näkee pieninä kuplina siinä ulostulovirtauksessa. Iso osa menee harakoille, mutta eipä sinne veteen tarvitsekaan saada koko pullon tuotantoa että hiilidioksidia olisi riittävästi.Save kirjoitti:Hei!
-Satu
OT : muistisääntö:venniA kirjoitti:Tuosta takaisku-venttiilistä vielä varoituksen sana, Minulla on tetran kapistus, eikä ohjeissa näytetä kovin selvästi kummin päin se pitää asentaa...
Siinä venttiilissä kun on sisällä se tussikynänkärjeltä näyttävä mikälie, niin se kärki on ikäänkuin nuoli joka osoittaa virtaussuunnan...
Tiedäntilluska kirjoitti:OT : muistisääntö:venniA kirjoitti:Tuosta takaisku-venttiilistä vielä varoituksen sana, Minulla on tetran kapistus, eikä ohjeissa näytetä kovin selvästi kummin päin se pitää asentaa...
Siinä venttiilissä kun on sisällä se tussikynänkärjeltä näyttävä mikälie, niin se kärki on ikäänkuin nuoli joka osoittaa virtaussuunnan...
Mutta.
Niissä ohjeissa näkyy myös kuva jossa se "tussinkärki"
osoittaa venttiilin paksumman puoleista päätä kohti, todellisuudessa
sepä osoittaa ohuempaan.
50% mahdollisuus oli asentaa se väärinpäin.
-
tikkuhirviö
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Aaa!tikkuhirviö kirjoitti:Ei sitten tullut mieleen puhaltaa jompaankumpaan päähän ja kokeilla kumpaan suuntaan ilma pääse läpi. No jaa, minulle ei kyllä välttämättä olisi tullut..venniA kirjoitti:50% mahdollisuus oli asentaa se väärinpäin.
Niinpä tietysti,missähän on se kuuluisa maalaisjärki kun sitä eniten tarvitsisi
Kiitos hyvistä vinkeistä! Pieniä kuplia tulee kyllä suodattimesta (sen jälkeen, kun lisäsin vähän hiivaa pönttöön). Kuplia saa joutuakin harakoille näin pienessä altaassa. Onkohan tuo hiivan lisääminen ihan ok juttu vai pitäisikö tehdä uusi puteli jos systeemi ei toimi? Vai auttaako pullon varovainen lämmittäminen esim. akvaariolampun päällä? Tuo jämähtäminen on ollut mulla tavallinen ongelma hiilidioksidihässäköiden kanssa. Hyvä, että tuli selvyyttä tuohon takapakki-asiaan. Olen jättänyt sen pois, kun en ole muistanut miten päin se piti laittaa
. Kiva, että ihmiset keksii kaikenlaista, ei tarvitse ostaa kaupasta kalliita härveleitä. Nytkin on isossa altaassa kuplalaskurin kaa ongelmia--> neste valui väärälle puolelle ja välillä öljyä on tainnut kulkeutua myös akvaarioon
. Pitäsi varmaan heivata koko laskuri, jos se vaan kenkkuilee.
-Satu
-Satu